3 er et magisk tal, som får dine budskaber til at trænge igennem

3 hunde

Af Lars Christian Andersen

Har du prøvet at ringe til nogen med et 3-abonnement? Så har du helt sikkert hørt melodien “three… is a magic number. Yes it it is… It’s a magic number”. Og sådan er det: 3 er et magisk tal, som kan hjælpe dig med at trænge igennem med dine budskaber.

Det magiske 3-tal hænger nøje sammen med båndbredden på vores arbejdshukommelse.

Fra hjerneforskningen ved vi nemlig, at vi kan højest rumme 5-7 klumper af information i vores bevidsthed ad gangen, og faktisk topper vores koncentration omkring 3 elementer.

Tre-del når du skal overbevise

Denne viden er meget nyttig i rigtig mange situationer. Som karriererådgiver bruger jeg denne viden dagligt i både rådgivning og undervisning. Du kan bruge den, hvis du skal holde foredrag, eller hvis du skal strukturere  et skriftligt materiale. Det kan fx. være, når du skriver en en produktbeskrivelse, en business-case eller en ansøgning.

Og når det kommer til ansøgninger, anbefaler jeg altid, at du starter med en overskrift samt en indledning, og derefter strukturerer resten af ansøgningen i tre afsnit med dine  tre bedste salgsargumenter.

For at tydeliggøre tre-delingen kan du også bruge underoverskrifter til hvert afsnit. Dermed forbereder du læseren på, hvad vedkommende skal til at læse om, så de hurtigere tager budskabet til sig.

Tre-del dit stof på alle niveauer

Opdelingen i tre afsnit med underoverskrifter illustrerer også et andet princip. Problemet ved at dele alting ind i tre, er grundlæggende, at det er sjældent, man kun har tre budskaber. Hvis du fx skriver  en ansøgning, har du måske ti fortræffeligheder, du gerne vil fremsætte overfor arbejdsgiveren.

Løsningen er at inddele dit stof i et hierarki, hvor du optimalt set splitter op i tre, hver gang et nyt niveau tilføjes. Forestil dig en pyramide, hvor du i toppen har en sælgende overskrift, hvor du i en sætning forsøger at fortælle hele historien. Næste niveau svarer til dine underoverskrifter, hvor du tydeligt fortæller hvad det efterfølgende afsnit handler om. Under hvert afsnit har du igen 3-4 pointer.

På ethvert givent tidspunkt skal hjernen kun rumme cirka tre elementer ad gangen, og derfor vil teksten virke let at læse i modsætning til en tekst, der er skrevet ud i en køre.

Et argument for tre argumenter

En anden god grund til at opdele dine salgspointer i tre overordnede kategorier, har at gøre med den menneskelige beslutningsadfærd. De fleste mennesker føler sig sikre i deres beslutning, når de har tre gode argumenter. To er for lidt, fire eller fem er overkill. Det skyldes igen at det er der, koncentrationen topper i vores arbejdshukommelse.

Hvis du tager i Bilka på en fredag eftermiddag, kan du spise dig næsten mæt i smagsprøver fra adskillige demo-stande. Et klassisk eksperiment på sådan en stand blev foretaget med henholdsvis 12 og tre varianter af marmelade. Den stand med de mange varianter tiltrak flest besøgende, men den med de tre varianter, solgte flest marmeladeglas til dem, der prøvesmagte.

Vi har nemmest ved at træffe beslutninger, når vi har præcist tre argumenter, fordi vi nemmere kan overskue problemstillingen i dette tilfælde. I en ansøgning har det også den fordel at du udnytter A4-siden optimalt, ved at kunne give tre argumenter maximal plads.

Dette blog-indlæg følger selv den beskrevne tre-deling. Så kan du jo selv vurdere, om det har gjort det lettere at tage budskabet ind.

Mvh Lars Christian Andersen

Andre artikler om præsentationsteknik og forhandlingsteknik

Kunsten at overbevise – Retoriker Kell Jarner Rasmussen giver dig nogle fif, der gør din tale og din præsentation bedre. Læs artiklen
Gør de lange gab til massive klapsalver – Med en effektiv forberedelse kan du vække både din præsentation og tilhørerne til live igen.

Bliv klogere på lønforhandling og forhandlingsteknik – Et helt tema om forhandling

Fun fact om ’3-sangen’

Spil ’Three is a magic number’ og en dansker tænker mobilselskabet 3. Spil den i USA, og de tænker 3-tabel, matematik og Schoolhouse Rock – i hvert fald alle dem, der var barn i 70’erne.

’Three is a magic number’ var nemlig den mest populære undervisningsfilm i børneprogrammet Schoolhouse Rock, som var en fast del af sendefladen på den amerikanske tv-station ABC fra 1973-1985 – og som har lært millioner af børn i USA om matematik, grammatik. historie, fysik og andre fag.

Se Schoolhouse Rock: Three is a magic number