Brug dine succeshistorier når du søger job

Sådan forvandler du dine fem bedste egenskaber til succeshistorier, der rammer lige ned i virksomhedens behov.

Historier huskes

Succeshistorier, der har grundlag i reelle handlinger, oplevelser og resultater, viser autenticitet. Og personer med målbare resultater i rygsækken kan virksomhederne godt lide.

Find dine succeshistorier frem

Vejen til succes går via dine troværdige succeshistorier. Fortæl historier fra din virkelighed, der matcher kompetencekravene. På den måde er du attraktiv for virksomheden.

Eller sagt på en anden måde:

  • Erfaringer skaber historier
  • Historier skaber troværdighed
  • Troværdighed skaber tillid

Situationsbestemt adfærd har det med at gentage sig. Når du flere gange har løst problemer, er der en stor sandsynlighed for, at du kan gøre det igen. Der er stor chance for, at du vil tilgå nye opgaver, præcis som du har håndteret tidligere situationer/udfordringer.

Via fortællingen VISER du, at du kan noget, frem for blot at PÅSTÅ, at du kan noget. Når du bruger en historie/anekdote om brugen af dine kompetencer, skaber du troværdighed.

Kig på dine egenskaber

Når dine egenskaber bliver til succeshistorier, bliver du nemmere husket, fordi du skiller dig ud. Du er troværdig, og virksomheden kan forholde sig til de konkrete historier. Du vil blive husket, som ’ham/hende der via grundige analyser sparede virksomheden for to mio. kroner’.

Du vælger selv, hvilke egenskaber du vil fremhæve

Giv hver af dine succeshistorier et navn (de røde overstregninger i skemaet), så du nemmere selv kan huske dem. Lav dit eget skema, og få overblikket.

Sådan kan du også beskrive din succes

  • Hvilken opgave har du løst og hvordan?
  • Hvilke kompetencer bragte du i spil?
  • Hvad fik du, din virksomhed, din forening eller andre ud af at have dig med på opgaven?

Det kræver tid at finde dine succeshistorier

Har du svært ved selv at se dine egne gode egenskaber, så spørg dine venner, din familie eller din kæreste, hvad de synes, der er dine bedste egenskaber. Få dem til at uddybe, og bed dem om eksempler.

Bryder du dig ikke om at spørge direkte, kan du skrive en mail og forklare, at du er ved at forberede succeshistorier til din ansøgning/jobsamtale.

Har du fået anbefalinger, gode referencer eller testresultater, sørg for at underbygge alle de pæne ord med historier fra det virkelige liv. Det er kun positivt, at nogle af dine historier stammer fra privatlivet, fordi det afspejler flere sider af dig.

Find dine succeshistorier

Grunden, til at du navngiver hver historie, er for bedre at kunne huske den. Hav minimum 5 historier liggende klar i hukommelsen. Så har du nogle at vælge imellem, når du udfordres og hurtigt kan fortælle om den egenskab/historie, der passer bedst ind i konteksten.

Det handler om at gøre dine styrker åbenlyse for modtageren. Succeshistorier handler om være overbevisende i sin fortælling.

Et job handler om, at du skal løse en opgave for nogen i en speciel sammenhæng. Fortæl derfor, hvordan du tidligere har handlet og skabt en effekt til gavn for andre. Det er kernen i din historie.