CA's karrierekonsulenter var med fra fritstilling til nyt job

Da Gunnar Kappel blev fritstillet, tog han med det samme fat i CA’s karrierekonsulenter. Deres hjælp var uvurderlig, og en god støtte til han fik nyt job i KMD.

Da Sparlolland blev overtaget af Jyske Bank i foråret 2013, vidste IT-chef Gunnar Kappel fra Sparlolland godt, hvor det bar hen. En bank har sjældent brug for to IT-chefer, så han var forberedt, da han blev opsagt i oktober 2013 og fritstillet i opsigelsesperioden på 5 måneder.

Fik hjælp lige efter fritstillingen

”Det første jeg gjorde, da jeg blev fritstillet, var at kontakte CA og få hjælp til CV og individuel rådgivning. Det fik mig bedre fra start end mit outplacement-forløb fra Jyske Bank – et forløb som dog senere også gav nogle input”, siger Gunnar Kappel.

Outplacement-konsulenten fra Jyske Bank ville i første omgang mest tale om hans reaktioner på fyringen, men det havde Gunnar Kappel ikke brug for.

”Jeg havde ikke behov for den der store følelsesladede snak om, hvad der var sket. Det virker måske for nogle, men ikke for mig. Mit fokus var på at komme i arbejde igen – simpelthen - og dér var CA hurtigere ved havelågen og hjalp med det, jeg havde brug for”, siger Gunnar Kappel.

Efter et par måneder som fritstillet havde Gunnar Kappel job i 3 måneder som sælger i Roskilde, men blev så officielt ledig i april 2014, da jobbet stoppede og fritstillingsperioden udløb.

Jobcafé satte gang i jobsøgningen

Det var lidt tungt, at komme i gang med jobsøgningen igen, men via Jyske Banks outplacement-forløb fik han lidt flere kompetencer på CV’et, og CA’s jobcafé hjalp Gunnar Kappel med at få styr på jobsøgningen.

”Jeg har været mange gange i CA’s jobcafé. I starten sad jeg hjemme og skrev ansøgninger, men det var utroligt meget bedre at sidde i jobcaféen og koncentrere sig om ansøgningerne. Man kommer ud og møder andre ledige, og man har mulighed for at spørge en karrierekonsulent om hjælp med ansøgning og CV i løbet af skriveprocessen. Det har givet mig gode input, som jeg brugte til at skærpe ansøgningerne”, siger Gunnar Kappel.

Skarpere ansøgning skaffede samtaler og job

Finpudsningen af ansøgningerne begyndte at give pote, og Gunnar Kappel kom til en del samtaler efter sommerferien. I sidste ende blev et afslag på et job nøglen til et andet job.

”Jeg havde søgt et job i KMD, som ikke passede helt på min profil. Jeg kom til samtale, men vi fandt hurtigt ud af, at jeg ikke var den rette til jobbet. Til gengæld sendte lederen min ansøgning videre til lederen i en anden afdeling, som ledte efter en med min profil”, siger Gunnar Kappel.

Han blev kaldt til en ny samtale, var igennem en test og er netop startet i et job som Information Security Architect i KMD i september 2014, hvor han arbejder med IT- og cyber-sikkerhed.

”Nu er jeg kommet godt i gang, jobbet passer til mine kvalifikationer, og jeg trives rigtig godt sammen med mine kolleger, så alt er i vinkel”, siger Gunnar Kappel.

God støtte i jobsøgningen

For Gunnar Kappel har det været en stor fordel, at han har kunnet trække på CA’s karrierekonsulenter gennem hele jobsøgningsprocessen, lige fra opsigelsen, i hele fritstillingsperioden og også efter han blev ledig.

”Kontakten med CA om jobsøgningen har været en løbende proces, hvor tingene bare er faldet på plads, så jeg er blevet stærk i at skrive ansøgninger. Det er jo sjovt – og en stor lettelse - når man pludselig begynder at ramme plet og komme til samtaler. I den proces har CA’s karrierekonsulenter været en uvurderlig støtte på vejen til et nyt arbejde”, siger Gunnar Kappel.


Læs mere om CA's karriererådgivning.

Flere medlemshistorier

Vil du læse flere eksempler på, hvordan CA's karriererådgivere har hjulpet medlemmerne, så klik her for overblik over Medlemshistorier.