Det siger eksperterne om personlig branding

Af Mai-Britt Petersen

Jeg har dykket ned i vores egen intern ekspertise for at illustrere, hvor forskelligt og dog ens personlig branding kan tolkes. Jeg var så heldig at kunne 'tage pulsen' på Inge, Sanne og Signe, som til dagligt rådgiver i bl.a. personlig branding og fremtoning.

 

1. Hvordan definerer du et personligt brand?

Inge: Det er det signal, du sender til omgivelserne om, hvem du er, og hvad du kan. Det image du får skabt omkring din person.

Sanne: Genkendelighed, troværdighed og image.

Signe: Et personligt brand er meget det samme, som man i vores bedsteforældres generation kaldte 'at have et godt navn', at være kendt for noget godt (forhåbentlig), at når andre nævner ens navn, så har de et klart billede af, hvem man er, og hvad man står for.
 

2. Er et personligt brand vigtigt i dagligdagen, på arbejdspladsen og for den jobsøgende? Hvorfor/hvorfor ikke?

Inge: Jeg synes, det er vigtigt. Dit image fortæller jo historien om dig, og du præger dit image ved at arbejde målrettet med dit brand. Det er en ongoing anbefaling. Dit omdømme. Hvordan møder du andre? Hvad kan de forvente af dig? Hvordan (sam)arbejder du, og hvilke resultater har du skabt?

Sanne: Det afhænger af, om du er ny og skal opbygge et image eller er veletableret. Det vigtigste er autenticiteten og tilpasningen af branded.

Signe: Det er vigtigt, mest i professionel sammenhæng, altså på arbejdspladsen eller som jobsøgende. Dem, vi kender privat, kender os typisk godt nok til, at de kender flere facetter af os og kan rumme den kompleksitet, som de fleste mennesker rummer. På arbejdspladsen kan et godt personligt brand være det, der gør, at man kommer med i de spændende projekter, bliver forfremmet eller bliver bedt om at give input til møder. Som jobsøgende er et stærkt personligt brand en genvej til en potentiel arbejdsgivers opmærksomhed og en god chance for at blive headhuntet. Med et stærkt nok personligt brand behøver du aldrig søge job igen - de finder dig. 
 

3. Kan man have flere varianter af sit personlige brand og i så fald, hvordan bruger man varianterne strategisk i forskellige situationer?

Inge: Du kan være i en arbejdssituation, hvor rammerne ikke giver dig mulighed for at udvise handlekraft, initiativ, resultater eller måske faglighed. Hvis du til gengæld har en særlig viden eller interesse, som du udfolder privat, kan du eksponere den del af dit brand, så omgivelserne kan se, at du også har en anden side.

Sanne: Ja, der er flere sider til samme person, men pas på ikke at misbruge dit eget brand i en situation, hvor du blot ønsker at opnå noget og agere, som du normalt ellers ikke ville gøre eller stå inde for. Så kan du nemlig fremstå utroværdig, og det kan være utrolig svært at rette op på igen. Dit brand skal være autentisk i både tale, kropssprog og handling.

Signe: Det er ikke noget, man kan – det er noget, alle har! Det kommer ofte ganske naturligt, så det er svært at bruge det strategisk. Men vi er altid lidt forskellige versioner af os selv i forskellige situationer. 
 

4. Hvad er dine gode råd til jobsøgende, der skal dykke ind i sig selv og bruge sit eget personlige brand i jobsøgningsprocessen?

Inge:

  • Vær opmærksom på, hvilke spor du efterlader i Cyberspace.
  • Vær bevidst om, at du får synliggjort dine resultater på arbejdspladsen.
  • Vær bevidst om, hvor du er faglig stærk – fortæl om det og stil din viden til rådighed.
  • Vær bevidst om, hvordan du kommunikerer med omgivelserne omkring din selvopfattelse.

Sanne:

  • Hvad siger dine forældre om dig?
  • Hvad siger dine venner om dig?
  • Hvad kan du bedst lide ved dig selv?
  • Hvad er du helt naturligt dygtig til?
  • Øv dig på dit personlige brand!

Signe:

Start med at se ærligt på dig selv:

  • Hvem er du?
  • Hvad er dine styrker? Hvad er dine svagheder? Hvad er dine dårlige vaner?
  • Hvis du altid kommer for sent, er det en del af dit personlige brand.
  • Vores brand er summen af det, vi siger og det, vi gør.

Dernæst, find ud af, hvad ved dig selv du vil gøre bedre, og hvad du vil blive endnu bedre til:

  • Gør dine svagheder mindre svage og dine styrker endnu stærkere.

Og til sidst, lad være med at beslutte dig for, hvad du gerne vil ses som. Et godt personligt brand kommer indefra, det er ærligt og autentisk. Og det kan det kun være, hvis det er bygget på, hvem du er, ikke hvem du tror, du skal være.

Inge Brandt Simonsen, karriererådgiver i CA

Inge Brandt Simonsen, karriererådgiver i CA

Sanne Juel, karriererådgiver i CA

Sanne Juel, karriererådgiver i CA

Signe Grønfeldt Senger, teamleder for CA's Jobindsats