Du er et brand

Af Mai-Britt Petersen

Jeg ønskede at undersøge, hvordan ledige, folk i arbejde og studerende arbejder med deres eget brand, hvis de overhoved gør det. 3 dygtige folk vendte tilbage til mig med svar om, at de gerne ville bidrage til artiklen. Så her får du real life historier  og gode råd til, hvordan man aktivt og målrettet arbejder med sit personlige brand - fordi det er nemlig rigtig vigtigt!

 

1. Fortæl kort om din baggrund

Louise: Jeg er 31 år, bor på Frederiksberg, er uddannet cand.ling.merc. i engelsk og kommunikation fra CBS i 2009 og har siden juni 2013 været Online Manager hos fitness dk.

Helene: Jeg er 26 år, bor i København S, er uddannet cand.merc.(kom) fra CBS, jeg dimitterede i januar 2013, og jeg er i job.

Peter: Jeg er tidligere danser med 1500 forestillinger på cv'et og har taget en MBA fra CBS og INSEAD i Paris. Jeg dimitterede i 2006. I dag er jeg ejer af vikstroem.com, hvor vi arbejder med klienters professionelle omdømme (Corporate Reputation og Professional Reputation).

 

2. Gik du ledig lige efter, du blev færdig med at studere eller på et senere tidspunkt i din karriere?

Louise: Jeg gik ledig i seks måneder efter, jeg blev færdiguddannet, og i seks måneder igen, da jeg blev ledig efter at have været i job i 2,5 år. Som nyuddannet midt i krisen var jeg forberedt på en ledighedsperiode inden mit første job. Men da jeg så blev ledig igen, efter jeg havde haft mit første job, var jeg overrasket over, hvor svært det var at komme i job igen.

Helene: Jeg gik ledig i først 2,5 måneder, hvorefter jeg fik job i 3 måneder. Dernæst gik jeg ledig i 6 måneder, før jeg fik mit nuværende job.

Peter: Ja jeg gik ledig efter par måneder. De fleste dansere deltager i korte eller længerevarende projekter, hvilket også var tilfældet igennem hele min karriere. Den beskæftigelsestype er jeg fortsat med som MBA; dog som Interim Business Developer og som freelancekonsulent.

 

2.2 Hvis ja, hvordan arbejdede du med dit personlige brand for at skille dig ud i mængden af jobsøgere?

Louise: Fordi det var sværere, end jeg havde regnet med, at komme i job, da jeg blev ledig ved årsskiftet 2012/1013, begyndte jeg at arbejde målrettet med min online tilstedeværelse. Min profil skilte sig ikke nok ud fra mængden af kandidater til kommunikationsstillingerne, og derfor begyndte jeg at arbejde på at få en skarpere online profil. Det arbejde inkluderede, at jeg startede en blog (fattigfesten.dk) og en cv-hjemmeside (louiseravnkilde.dk), så jeg kunne vise noget konkret frem med mit navn på. Værktøjerne til det fik jeg bl.a. via mit seks ugers selvvalgte kursus.

Helene: Jeg sørgede for, at min LinkedIn-profil var fuldstændig up to date, og deltog i relevante debatter for at vise ansigt og nå ud til mange forskellige mennesker på én gang med mine budskaber om, at jeg var ledig (det formåede jeg altid at inddrage på den ene eller anden måde). Jeg brugte debatindlæggene/svarene til at vise, at jeg besidder både analytiske evner og gode tekstforfatterevner, da det bl.a. var det, jeg ønskede at arbejde med. Jeg deltog løbende i debatter på forskellige kommunikations-sites (både på Facebook og div. hjemmesider). Jeg gjorde også en dyd ud af at fortælle mit netværk på diverse sociale medier, at jeg var ledig og især, hvordan jeg var unik ift. andre jobsøgende.

Peter: Man skal til enhver tid bestræbe sig på at arbejde med sit netværkpå professionel vis. Netop fordi fremtiden handler om din historie;andres historier i dit netværk og i dit netværks netværk. For mig handler det om alt andet end Personal Branding. Fokus bør være på at pleje og udvikle ens Professional Reputation.

Vi kommer alle til at skifte funktion og ansættelsessted mange gange i løbet af vores arbejdsliv/karriere. Derfor bliver vi nødt til at skille os ud fra mængden ved at være unikke. Vi skal tilstræbe at være netop dén professionelle, som andre husker. Fokus bør være at fremstå, som den unikke professionelle, i langt højere grad end at være den bedste.

 

2.2.3. Hvad er det sværeste ved at arbejde med sit eget personlige brand, når man er jobsøgende?

Louise: I mit tilfælde var det beslutningen om, hvad jeg skulle fokusere på. Fra mit første job havde jeg en meget bred profil og havde lidt kendskab til en bred vifte af opgaver, men var ikke ekspert inden for nogle bestemte arbejdsområder. Min profil gjorde, at jeg kunne søge mange jobs, men gjorde også, at jeg ikke var specialist på nogen områder.

Helene: Når man er jobsøgende, bliver man virkelig udfordret på både sin faglige og personlige identitet. Jeg oplevede, at afslag og manglende resultater af min jobsøgning gjorde mig i tvivl om min formåen, og når man kommer i tvivl om det, så er det svært at skulle sælge sig selv og brande sig selv som en unik og dygtig fremtidig medarbejder. Det er, selvsagt, langt nemmere, når man er sikker på sig selv både fagligt og personligt.

Peter: Set fra mit perspektiv findes der ingen forskel på at være arbejdsløs eller have fuldtidsbeskæftigelse med overarbejde. Forskellen består af det personlige pres, som de to modsætninger (og alt i mellem) giver en.

 

2.2.4 Fik du rådgivning om, hvordan du kunne arbejde målrettet med dit brand?

Louise: Nej, det gjorde jeg ikke.

Helene: Jeg fik ikke som sådan rådgivning omkring, hvordan jeg kunne arbejde med mit personlige brand. De råd jeg fik af f.eks. anden aktør, a-kasse og fagforening var meget mere målrettet selve jobsøgningen og CV’et.

Peter: Jeg har ingen rådgivning modtaget inden for dette emne. Min opfattelse er, at vi er dårlige til at rådgive inden for emnet. Det, som jeg hører fra klienter er, at vi generelt er meget ringe for at ikke at sige elendige...

 

3. Arbejder du på nuværende tidspunkt aktivt med dit personlige brand fx i forbindelse med dit arbejde eller i din jobsøgningsproces, hvis du er ledig?

Louise: Jeg arbejder stadigvæk med min blog, når tiden er til det. Men ellers er det ikke noget, jeg har så meget fokus på, som jeg havde, da jeg var jobsøgende. Men jeg arbejder stadigvæk på at udvide mit professionelle netværk.

Helene: Jeg sørger altid for at markere mig relevante steder, så vidt muligt tiden tillader det. Men i min optik må man, selvom man er i arbejde, aldrig ’slacke’. Dvs. man må ikke holde op med at opdatere sin LinkedIn-profil eller stoppe med at markere sig selv på diverse relevante fora eller ved at deltage i relevante kurser, hvor der er mulighed for at netværke og fremhæve sig selv på den ene eller anden måde.

Peter: I fremtiden bliver vores verden mere transparent og fleksibel på både godt og ondt. Ja, det er og forbliver uundgåeligt, at vi alle skal arbejde med at positionere os. Taktikken er "Have Fun", fordi du har kun et liv.

Vi er alle forskellige. Det, som virker for den ene, virker måske ikke for en anden. Fremtiden handler om at dele historier. Med at "dele historier" mener jeg ikke det, som fremgår af din LinkedIn-profil. Brug ikke templates, og gør IKKE som alle andre. På den måde bliver du unik.

 

4. Hvad er det sværeste ved at arbejde med dit eget brand?

Louise: At vælge et fokus. Man kan ikke fremhæve alle de ting, man er god til, og må derfor vælge et fokusområde.

Helene: Det sværeste ved at arbejde med sit eget brand er, at man skal forny sig. For at være interessant og aktuel for fremtidige arbejdsgivere bliver man nødt til at blive ved med at arbejde med - og udvikle sit personlige brand. Det bliver et stort arbejde at skulle støve det af, hvis man igen står og skal til at søge nyt job. Det er et arbejde, der aldrig stopper, hvis man gerne vil have et personligt brand, der kan bruges til noget. I perioder får det måske mindre opmærksomhed, men jeg synes, at det er vigtigt aldrig at stoppe arbejdet med sit personlige brand – og det er det sværeste.

Peter: At arbejde med mit reputation er en spændende rejse. Hvis man mangler processer, har dette arbejde en tendens til at overtage arbejdstiden. At arbejde med mit omdømme er meget enkelt. Jeg stiller blot mig selv et spørgsmål: "hvis jeg gør det her - vil det så påvirke mig positivt eller negativt i fremtiden?"

Derpå tager jeg en beslutning. Hvis man tænker branding, tænker man også indpakning. Og en indpakning er meget mere firkantet i sit format og tanke, derfor undgår jeg at tænke på branding.

 

5. Hvordan kan du se eller mærke, at dit arbejde med dit eget brand gavner dig og evt. din karriere?

Louise: Jeg tror på, at det gjorde en forskel i min jobsøgning, at jeg skærpede mit brand ved at øge min online-tilstedeværelse. Derudover var det godt for mig at have nogle projekter ved siden af alle ansøgningerne, der havde relevans for min jobsøgning, men var noget andet end at sidde og gennemgå jobportaler.

Helene: Jeg kan klart mærke, at mit personlige brand giver noget på både selvtillids- og selvværdskontoen og på netværkskontoen. Når jeg modtager anmodninger på LinkedIn fra folk, jeg ikke kender, eller cand.merc.(kom)-studerende kontakter mig på Facebook, fordi de synes, jeg virker, som om jeg har styr på tingene og kommunikationsfaget, så er det et kæmpe skulderklap og et klart bevis for mig på, at det i høj grad kan betale sig at værne om – og arbejde med sit personlige brand. Så jeg har fået et stort netværk ud af det, og det vokser jo heldigvis stadig. Den værdi tror jeg ikke, man skal underkende. Og hvem ved, hvilke andre ting der viser sig at være et resultat af min personlige branding senere i min karriere.

Peter: At arbejde med sit reputation er også at arbejde med det, som man er dygtig til. Det medfører også en selvforstærkende proces, som er positivt og med garanti vil åbne nye døre i fremtiden.

 

6.    Hvad er dine bedste råd til andre, der både kan arbejde målrettet med deres personlige brands i deres jobs, men også jobsøgende?

Louise:

  • Vær opmærksom på, hvad der kommer frem, når dit navn bliver googlet. Er resultaterne ikke gavnlige for dit brand og dermed din jobsøgning, skal du måske overveje at gøre noget ved det.
  • Få andres øjne på dine kompetencer, hvis du har svært ved at udvælge, hvilke du skal fokusere på.
  • Udvid dit (professionelle) netværk, og sørg for, at de kender til dit brand, man ved aldrig, hvor den næste spændende udfordring kommer fra.

Helene:

  • Lav en liste over de ting, der gør dig unik som medarbejder. Som jobsøgende kan man nemt komme til at tænke, at alle de andre kan det samme som en selv, og det er et stykke hen ad vejen sandt – men alle har noget ekstra at tilbyde. Gør dig klart, hvad det er, og brug det målrettet i jobsøgningen.
  • Sørg for at markere dig relevante steder, deltag i relevante debatter med saglige indlæg – eller skriv selv debatindlæg, der viser, hvem du er, hvad du har at byde på, og brug det som et redskab til at vise, hvad du kan.
  • Brug dit netværk til at booste dit personlige brand, plej det, og lad det vokse med relevante kontakter. Det betaler sig.

Peter:

  • Målret din ansøgning. Et standardformat låser dig inde i en bås med alle de andre. Og hvem vil være der? Visualisér, hvad du skabt af værdi i fortiden. Tænk på, at din baggrund er langt mindre interessant (hvis overhovedet interessant...) end et virkelighedstjek. Kan vi stole på, at du rent faktisk er i stand til at gøre det, som du hævder? Kan du løse en opgave for os i fremtiden?
  • Du bliver valgt på DIT potentiale - og på alt andet end din baggrund. Sælg fremtiden. Fortæl, hvad du kan skabe af værdi for virksomheden.