Et voksende marked i bunden af pyramiden

Af Martin Poulsen, Verdens Bedste Nyheder

Fire milliarder mennesker i verden lever i fattigdom. Det betyder, at de lever for under 2 dollar om dagen, men alligevel har de penge til overs til andet end de basale fornødenheder. De udgør et voksende marked for produkter, der er målrettet deres økonomiske formåen og behov.

Virksomheder er i stigende grad begyndt at målrette produkter og markedsføring til lavindkomstgrupper i u-lande, fordi de udgør et stort potentiale. Dels fordi de har behov for billige produkter, der gør deres liv lettere, og dels fordi de er på vej ud af fattigdom.

700 millioner mennesker er kommet ud af ekstrem fattigdom siden 1990. De er ikke nødvendigvis blevet en del af den globale middelklasse, men de har fået penge nok til at investere i mere end det næste måltid mad. I verdenen er der nu fire milliarder mennesker i denne kategori. De har råd til simple og billige produkter, og de efterspørger især produkter og tjenester, der kan hjælpe dem med at komme et trin højere op og ind i den globale middelklasse.

I Afrika, Asien og Latin Amerika udgør denne gruppe fortsat en stor del af befolkningen. De har ikke råd til fladskærmsfjernsyn, modetøj eller franske delikatesser. I stedet efterspørger de billige og simple computere, som de kan bruge til at starte en lille virksomhed op med, software til mobiltelefoner, der kan gøre det lettere at sælge deres afgrøder på det lokale marked eller tjekke prisen på mejeriprodukter, eller et billigt og effektivt biobrændselskomfur, der kan gøre deres dagligdag lettere.

En mobiltelefon fra fattigdom

En af de største markedsmæssige succeser for den globale lavindkomstgruppe er udbredelsen af mobiltelefoni, der er eksploderet i u-landene. For eksempel er antallet af mobiltelefonabonnenter i Afrikas folkerigeste land Nigeria steget fra 370.000 i 2002 til 107 millioner i 2012. 3 ud af 4 af verdens mobiltelefoner ringer nu i u-landene. Med en mobiltelefon i hånden kan forbrugerne i verdens lavindkomstgrupper stærkt forbedre deres adgang til jobmuligheder, lægehjælp og medicin, priser på for eksempel råvarer og såsæd, og de kan sætte deres sparepenge i en bank. Faktisk har flere mennesker i Afrika en mobiltelefon end en bankkonto. 

Netop nye muligheder for at tilbyde forbrugerne i lavindkomstgrupper adgang til finansielle ydelser er et fænomen i hastig vækst i især Afrika. Her lancerede firmaet M Pesa i 2007 i Kenya et bank- og betalingssystem, der foregår over forbrugernes mobiltelefon. Kort fortalt giver M Pesa forbrugerne mulighed for at indsætte penge, betale regninger og en række andre tjenester. Det har gjort hverdagen langt lettere for millioner af mennesker, der ikke kan få en normal bankkonto eller som ellers skulle gå flere kilometer for at ordne selv simple bankforretninger. I dag findes M Pesa i en række afrikanske lande og er verdens største mobil-betalingssystem.  
 

Tabletter redder liv

Også store multinationale firmaer som Nestlé og Unilever har kastet sig over det store marked for de globale lavindkomstgrupper ved blandt andet at sælge shampoo og vaskepulver i billigere indpakning som for eksempel plastposer. Procter&Gamble har også haft stor succes med at sælge deres billige vandrensningstabletter til forbrugere i den tredje verden. Tabletterne gør postevandet drikkeligt og reducerer dermed risiko for diarre, der en del af grunden til, at 6.9 millioner børn under fem år dør hvert år.
 

Nyt marked for App, der redder øjne

For mange produkter gælder det, at de bliver nødt til at have store virksomheders ressourcer i ryggen, og at de skal kunne sælges i meget store mængder, hvis produkterne skal kunne skabe et overskud. Men i mange tilfælde er det nok at have en god idé, der passer perfekt ind i lavindkomstgruppernes efterspørgsel og behov.

Et eksempel på dette er den mindre engelske virksomhed PEEK Vision, der har opfundet en app til android-mobiltelefoner, så de kan forbedre livet for personer med øjensygdomme. Peek Visions opfindelse går ud på, at mobiltelefonens kamera kan hjælpe til at diagnosticere grå stær eller andre øjensygdomme. Patienten behøver ikke rejse en dag eller to til nærmeste øjenlæge for at blive diagnosticeret og derefter vente på at blive behandlet, men kan blive hjemme under hele processen. Det gør behandlingen billigere og mindre omfattende.  Og det har givet PEEK Vision et helt nyt marked for diagnosticering og behandling af øjensygdomme blandt verdens fattige.


Verdens Bedste Nyheder er et samarbejde mellem FN, Danida og de danske udviklingsorganisationer om at formidle fremskridt og gode resultater fra udviklingslandene. Læs mere på www.verdensbedstenyheder.dk.