Få den løn du fortjener

Af Sanne Juel, karriererådgiver og coach, CA karrierepartner og a-kasse

Lønforhandling er en avanceret samtale. Og ofte er forhandlingsverdenen mænds verden. Er du kvinde og læser denne artikel – så husk – du vil gerne ses og belønnes uden at skulle bede om det. Glem det. Du skal selv gøre opmærksom på dig selv. Så er det sagt!

Forbered dig på at stå fast. Marker en grænse, og vær klar over, at det kan indebære en konflikt.
Slås for din sag, hvis du har gode kort på hånden. Det er ofte dem, der stiller krav, der løber med pengene – uanset om det er retfærdigt eller ej.

Det er kunsten at finde en løsning. Kend ritualerne, og forbered dig grundigt, inden du skal til lønsamtalen. Når du har forberedt dig (se nedenstående) – så bed om et møde, hvor du siger:

"Jeg vil gerne have et møde med dig, fordi jeg vil have mere i løn.  Det er længe siden lønnen steg sidst, og jeg vil have (eks.) 2.000 mere i løn, fordi jeg har fået yderligere kompetencer og har været underbetalt i forhold til kollegaerne i tre år".

Samtidig er løn jo IKKE ALT, og der findes andre forhandlingsparametre (ferie, hjemmearbejdsplads, omsorgsdage, pension, nedsat tid, uddannelse og andre goder). Det er op til dig, på hvilket plan du vurderer din løn, og hvad der har betydning for dig. Det skal også belønnes, hvis du 'bare' passer dit arbejde godt – du behøver ikke nødvendigvis at have udrettet mirakler.

Fire gode udgangspunkter for at tale om ny løn

  1. Nyt job
  2. Nyt ansvars- eller arbejdsområde
  3. Du har tidligere fået for lidt – snydt
  4. Du bliver tilbudt nyt job

Forbered dig godt

  • Sæt dig tre mål
  • Find alle de nødvendige tal
  • Vurder dine styrker og svagheder
  • Hav alternativer klar
  • Sæt dig i chefens sted
  • Øv dig

Mål

Hvad skal du have i løn? Beslut dig for tre grænser. 1. Det ambitiøse krav 2. Det du bør kunne få og 3. Din smertegrænse. Sæt overliggeren der, hvor du mener, den er for DIG. Og vær klar over de tre tal i dit hoved.

De nødvendige tal

Et vigtigt tidspunkt i en forhandling er de to sekunder, det tager dig at komme gennem døren til chefens kontor. Hvilket indtryk dukker frem i chefens hoved, når han/hun ser dig? Forventningerne til en forhandling er afgørende for resultatet. Få chefen til at tænke; "her kommer en super kompetent og dygtig medarbejder, det bliver dyrt det her". Husk, chefen har budgetter, der skal hænge sammen, og hvorfor give penge til dem, der ikke beder om mere? Når du signalerer et krav, signalerer du også samtidig din værdi. Dvs. du kender dit værd.

Find ud af, hvad dine kollegaer tjener, eller hvordan andre med samme baggrund og ansvar lønnes. Så har du en lønramme at referere til. Find ud af, hvem du realistisk ønsker at sammenligne dig med.

Styrker og svagheder

Hvad er du rigtig god til? Og hvad er dit hovedemne for lønforhøjelsen. Det allervigtigste argument for ny løn. Noter ned, hvad der er dine styrker, og find så ARGUMENTET med maksimalt tre grunde til lønforhøjelsen, med fokus på det ENE gode argument. Find den egentlige grund til, at I sidder i forhandling. Hold fokus på det ene punkt og gentag gentag gentag gentag. Fortæl, hvad der gør dig god, og hvilke gode ting du har gjort den seneste tid. Fx at du har efteruddannet dig til større kompetence, og at det der er en klar fordel for din arbejdsgiver.

Har du åbenlyse svagheder, som din chef vil bore i, så siger du, at du er opmærksom på det og arbejder dagligt med forbedringer, og så sætter du igen fokus på dine stærke sider. Vær opmærksom på, hvor du kan komme til kort (det værste emne der kan tages op) og forbered dig på, hvordan du vil imødekomme kritikken.

Muligheder og alternativer

Hvilke alternativer kan der være tale om? Hvad har du at forhandle med?
Pension, fridage, kurser, nye opgaver eller fralæggelse af gamle opgaver? Nedskrive overarbejdstimer og på den måde huske de ekstra timer, der ligger der og ikke er blevet betalt for. Frynsegoder, uddannelse, træningstilbud, betalt frokostordning, jobrotation, kun din fantasi sætter grænser for, hvilke nye muligheder du kan se. Når du kender dine alternativer, kan du bedre reagere i samtalen.

Uenighed er en central del af forhandlinger, men brug aldrig trusler!
Trusler bringer altid parterne langt væk fra enighed. Har du lyst til at true din modpart, er det nok på tide at holde en pause og gentænke din strategi. Sig, du vil tænke over det og vende tilbage snarest muligt.

I chefens stol

Søg først at forstå din chefs rolle og hans/hendes forhold og rammer. Giv ikke op, selvom det ser håbløst ud. Se, om du kan imødekomme din chef på nogle punkter ved at tænke i alternativer. Tænk, "hvordan kan vi løse det her". 

Øv dig!

Hvis du føler dig nervøs eller usikker, så øv den kommende jobforhandling med en ven. Oftest bliver resultatet meget bedre, hvis du føler dig sikker på dig selv. Så lav et rollespil, og forestil dig, hvilke modargumenter du kan blive mødt med. Forbered dine svar på de indvendinger, der kan komme frem. Eks. kan du blive mødt med – 1. Der er finanskrise 2. Der er allerede afsat penge i afdelingen 3. Der er ingen lønstigninger i år – svære tider.

Et par 'huskere'

  • Husk, dine forventninger til samtalen er af største betydning.
    Sig, du ser frem til samtalen og vær stærk i troen på dit gode argument.
  • Du bliver ikke takket for at kræve en for lav løn. Tværtimod. Ved at gøre opmærksom på dine kompetencer viser du, at du kender dit værd!
  • En lønforhandling foregår hele året. Forsøg løbende at indsamle oplysninger om dit arbejde, din egen indsats og din arbejdsplads. Synliggør dine egne succeser løbende!

Rigtig god forhandling.

Læs flere artikler om forhandlingsteknik og lønforhandling >


 

Få CA's gratis lønguide og få mere ud af lønforhandlingen

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.

Brug CA Løntjek!

Med værktøjet CA Løntjek kan du sammenligne din løn og holde dig opdateret på lønniveauet for din stilling.