Fra ledig humanist til Carlsbergs top

Af Ole Strand, Kommunikationskonsulent i CA

Hun ville være gymnasielærer, men endte som kommunikationsdirektør i 3 topselskaber på stribe. For Anne-Marie Skov har lysten og evnen til at kommunikere forandring været den røde tråd i karrieren.

En aften i oktober trak CA og Huset Markedsføring fulde huse til en karrierekonference på CBS, Copenhagen Business School. Mere end 150 studerende kom for at blive klogere på deres kommende karriere, og for at høre om Anne-Marie Skovs vej gennem karrieren til jobbet som Senior Vicepresident for Group Communication & CSR i Carlsberg-gruppen.

I studietiden lå det ikke lige i kortene, at Anne-Marie Skov skulle få en karriere i toppen af dansk erhvervsliv. Hun læste dansk og engelsk, skrev speciale om ’Metaforer i moderne kvindelyrik’, og ville egentlig bare gerne have et job som gymnasielærer eller som underviser på universitetet. 

Lærte på den hårde måde

Da Anne-Marie Skov blev færdig med uddannelsen i 1982, kunne man fodre svin med nyuddannede magistre, og det var helt umuligt at få job på et gymnasium. I stedet fik hun job i kommunikationsafdelingen i naturgasselskabet HNG.

”Jeg lærte tingene på den meget hårde måde, for som nyuddannet cand.mag. i dansk og engelsk, havde jeg ikke en anelse om virksomhedskommunikation. Jeg trak ofte på andres gode råd, blandt andet en kommunikationsmand i Dong, som var rigtig god til at vejlede mig. Nogle gange på den meget barske måde, hvor der blev råbt af mig i telefonen, Jeg kan stadig endnu mærke den fornemmelse, hvor man bliver helt rød i hovedet og helt ned i tæerne: ’For pokker, hvor har jeg dummet mig’, men det lærer man jo også af”, siger Anne-Marie Skov.

Læring fra studenterråd​

Til gengæld kunne hun ikke bruge ret meget af det, hun havde lært på magister-uddannelsen. Men to ting har Anne-Marie Skov alligevel taget med sig og brugt gennem hele karrieren.

”Jeg var meget aktiv i studenterrådet, og i vores lokale fagråd. Det lærte mig at opsummere møder, det lærte mig at se den gode agenda, det lærte mig at se de politiske problemstillinger, og det lærte mig at se, hvordan de forskellige interessenter agerer. Og selve specialeskrivningen lærte mig at udvikle og bearbejde en problemstilling. Alt mit studenterpolitiske arbejde gjorde, at jeg var ti år om at blive cand.mag., men det gav mig nogle kompetencer, som jeg bruger den dag i dag”, siger Anne-Marie Skov.

Kommunikér forandringen

Efter et par år hos HNG fik Anne-Marie Skov job som kommunikationsmedarbejder i Novo, og blev i forbindelse med fusionen mellem Novo og Nordisk udnævnt til afdelingsleder, og senere kommunikationsdirektør. ”Det var mit svendestykke. Hele arbejdet med kommunikationen i en fusionssituation er ekstremt vigtig. Forandringen skal kommunikeres, så alle i organisationen kan følge med. Ellers bliver der bekymringer og manglende opbakning internt, og flimmer i kommunikationen udadtil”, siger Anne-Marie Skov.

Fra svagt led til stærkt brand

Evnerne for forandringskommunikation har Anne-Marie Skov haft god brug for lige siden. I 2000 blev enzym-divisionen i Novo Nordisk udskilt som en selvstændig virksomhed. Planen var, at hun skulle fortsætte i Novo, men hun blev fristet af et tilbud om at komme med i direktionen i den nye virksomhed, og udvikle det nye brand, Novozymes.

”Det var et af de rigtigt svære valg for mig, for Novo var en fantastisk arbejdsplads. Logikken sagde ’bliv’, men jeg endte med at vælge med maven, fordi det kunne være rigtig skægt at udvikle et brand fra bunden”, siger Anne-Marie Skov. Mange bekendte og kolleger fattede ikke, at hun valgte at flytte med til Novozymes, som dengang blev opfattet som det svage led i opsplitningen.

”Jeg har aldrig nogensinde fortrudt at gå med i Novozymes. Vi fik lavet en branding af den virksomhed, som jeg stadig er stolt af den dag i dag. Der er vist heller ikke længere nogen, der tænker på Novozymes som en klods om benet. Tværtimod”, siger Anne-Marie Skov.

Carlsberg – et brand eller 500?

Efter 4 gode år i Novozymes blev Anne-Marie Skov i 2004 headhuntet til Carlsberg for at lave deres kommunikation om. I sig selv en udfordring, fordi Carlsberg på det tidspunkt havde et dårligt image, der skulle forbedres. I 2008 ændredes dagsordenen for Carlsberg fuldstændig, da de sammen med Heineken opkøbte den engelske bryggerikoncern Scottish & Newcastle, og delte den imellem sig. Heineken fik de engelske bryggerier, og Carlsberg fik alle koncernens bryggerier i Østeuropa og Rusland, og Kronenbourg i Frankrig. Med et slag gik Carlsberg fra at være en regional bryggeri-gruppe, der var stor i Skandinavien og England, til at være en kæmpespiller i Vesteuropa, Østeuropa og i Asien - med flere store bryggerier med stærke traditioner, 500 forskellige brands og 41.000 medarbejdere.

”Der er stærke følelser i øl. I England var der en masse ballade, over at det sidste engelske bryggeri nu var splittet op på hollandske og danske hænder. I andre lande var der også stærke følelser for de lokale brands: I Danmark drikker vi ’vores øl’, og i de andre lande drikker de deres øl. 9 ud af 10 øl vi sælger, er de lokale brands, så det har givet god mening, at fortsætte med dem efter overtagelsen”, siger Anne-Marie Skov.

Siden 2010 er de lokale brands også blevet markedsført som en del af Carlsberg-koncernen, som f.eks. ’Kronenbourg – part of the Carlsberg-group’, mens Carlsberg er gruppens flagship-brand.

Fælles identitet for 41.000

Med 41.000 medarbejdere spredt over mange bryggerier med hver deres identitet, giver det store kommunikative udfordringer, at skabe en fælles identitet for hele Carlsberg-gruppen.

”Vi er jo selv stolte af brygger Jacobsen og hele vores historie, men det siger dem ikke nødvendigvis noget i Finland, Rusland eller i Cambodia. De har selv en historie og identitet, som de er stolte af. Derfor ligger der hele tiden en kæmpeopgave i hele integrationsprocessen, så medarbejderne føler, at de både er en del af det lokale bryggeri og deres kultur, men også en del af Carlsberg-gruppen. En slags United Nations of brands, hvor de oplever, at vi står stærkere sammen om et fælles mål”, siger Anne-Marie Skov.


 

Få e-bogen 'Fremgang' - en guide til at fastsætte mål og skabe handlekraft

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.

 Anne-Marie Skov, Senior Vicepresident for Group Communication & CSR i Carlsberg

Karrierekonference på CBS