Har du modet til at slippe frygten fri?

Af Henrik Mærsk - mentaltræner og ledelsescoach

Hvad forhindrer dig i at bevæge dig fremad? Sætte handling bag dine mål? Blive den bedste, du kan blive?

Altså ud over ikke at have lyst til at bevæge sig og ikke at have nogen mål. 

Svaret er ofte frygt. Det er med frygt ligesom med fantasi – den kan tage dig til de vildeste steder.

Du kender det sikkert alt for godt. Den følelse, der ofte indtræffer før eksamen, før den første date, før et vigtigt møde, før jobsamtalen eller før talen til dine børns konfirmation. 

Den kommer, når du mindst har brug for det. Den har været der lige siden den dag, du blev født, og den vil følge dig gennem hele livet. Men du kan lære at håndtere den. 

Nærer du frygten eller ser du mulighederne?

Hvad er det, der nærer frygten? Prøv engang at tænke over, hvad du siger til dine børn, når de går ud af døren om morgenen. Hvilken sætning bruger du mest: ’

  • Tag en masse chancer i dag, skat’, eller
  • ’vær forsigtig, når du krydser vejen’? 

I dette eksempel giver de to ord 'vær forsigtig' næring til frygten.

For hvad er det egentlig, du siger? Du rammer dobbelt. For det første siger du, at verden er farlig, og for det andet siger du, at dit barn ikke er i stand til at håndtere det. 

Når dine ord flytter fokus over på frygten, og det siges tilstrækkeligt mange gange, bliver det pludselig sandheden. 

Frygten lever blandt andet af ord, så sørg for at vælge dine formuleringer med omhu.

Alle mennesker oplever en eller anden form for frygt. Med den viden i baghovedet ved du også, at hvis du lærer at håndtere frygten, vil du sandsynligvis have en fordel i forhold til de andre.

Det handler om at håndtere frygten

Frygt er også en vigtig del af vores overlevelsesmekanismer. Den hjælper os med at fortælle, når der er fare på færde, og så bliver den til en overlevelsesmekanisme, der redder os. Så frygt kan også være en god ting. 

Meningen med at nævne frygt her er heller ikke at finde ud af, om vi frygter noget eller ej. Det handler om, hvordan vi håndterer frygten, når den indtræffer. 

Det første, du kan tænke over, er, hvad det værste er, der kan ske i en givet situation?

Ofte er det ikke liv og død, der står på spil. Det er mere banale ting som f.eks. at holde den perfekte tale, at vinde eller miste en kunde (der skal nok komme flere), hvad tænker de andre nu osv. 

Ofte er det værste, der kan ske, ikke særlig slemt, men alligevel afholder det os fra at gøre det, vi virkelig gerne vil, og det, som vi ved er rigtigt for os. 

Prøv desuden at tænke over dette: Hvad ville du gøre, hvis du vidste, det ikke kunne gå galt, du ikke kunne fejle, og du ikke kunne blive en fiasko – uanset hvad der skete?

Ville det ændre din adfærd? Højst sandsynligt.

Det betyder, at det, du tænker, har indflydelse på, om du kan håndtere frygten eller ej. Og det er et stort plus, for du styrer selv dine tanker.

Der er to måder du kan fejle på

I forhold til frygt handler det nok ofte om at få tingene gjort med det samme uden at tænke for meget. Hvis du ikke har lyst, skal du gøre det alligevel og få det overstået. Hvis du stopper op, starter stemmerne inde i dit hoved, og så er løbet ofte kørt. 

Hvis det er virkelig vigtigt, må du ikke udsætte det. Og hvis det ikke er vigtigt, lad være med at gøre det. Kunsten er at indse, at der kun findes to måder, du kan fejle på: 
1. Hvis du ikke forsøger. 
2. Hvis du ikke lærer af det.

Denne artikel er et uddrag af Henrik Mærsks bog 'Nå dine mål'. Du ka downloade hele bogen nedenfor. 


DecorativeHenrik Mærsk

Henrik Mærsk er dansker, men bosat i Norge, hvor han er mentaltræner, coach, forfatter, foredrags- & kursusholder og ekspert i at skabe arbejdsglæde og handlekraft. Læs mere på merefremgang.no

Nå dine mål - privat og professionelt

Decorative- en guide til at fastsætte mål, skabe handlekraft og opnå konstruktive tankemønstre.

Bogen indeholder en række værktøjer til at fastsætte mål og skabe både handlekraft og konstruktive tankemønstre, og kan hjælpe dig med at skabe nye standarder og unikke resultater for dig selv - både professionelt og privat. 

Med "Nå dine mål" får du:
•    Viden om, hvordan du sætter mål - og opnår dem gennem "målsætningens 8 essentielle trin"
•    Indsigt i hvad der motiverer dig, og hvordan du holder motivationen oppe
•    Viden om, hvordan drive, dedikation og disciplin hjælper dig
•    7 konkrete vaner, der sikrer dig fremgang
 

Bestil e-bogen "Nå dine mål"

**Med min indsendelse af denne webform accepterer jeg, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. Jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke og CA opbevarer data i maksimalt 3 år efter seneste interaktion, som beskrevet i CA's persondatapolitik. Ved afmelding, spørgsmål eller klager kontaktes CA's dataansvarlige: Kurt Wolf, persondata@ca.dk.

(*) Ja tak, jeg accepterer samtidig at CA sender mig e-mails med inspiration om karriere og studie-/arbejdsliv, invitationer til events og konkurrencer samt tilbud og rabatter fra CA og CA's samarbejdspartnere.