Hvad er din ’punchline’ i ansøgningen?

Af Sanne Juel, karriererådgiver og coach, CA karrierepartner og a-kasse

Skab nysgerrighed og skil dig ud allerede i overskriften.

En ansøgning handler i bund og grund om at komme til samtale. Om at være så interessant, at virksomheden i første omgang har lyst til at møde dig. I en bunke med 400 ansøgninger, er det ofte ikke nok at indlede med: ”Jeg søger hermed stillingen som marketingkoordinator....”

Derfor må du lege med ordene og med overskriften. Det kræver ganske få ændringer at vække opmærksomhed og overraske sprogligt. Hemmeligheden er dog, at du hele tiden skal være dig selv. Det skal både være fængende og samtidig føles ægte for dig. Find ud af, hvad der gør dig speciel i netop dette job. Hvad kan du yderligere bidrage med udover din faglighed (som du selvfølgelig omtaler i ansøgningen)?

Hvad skal få dem til at:

  • Ville se på dig hver eneste dag?
  • Spise frokost med dig?
  • Høre på dine jokes og dit privatliv?
  • Arbejde sammen med dig otte timer om dagen?

Når først dine faglige kvalifikationer er i orden, så spiller din personlighed ind. Vis den i din ansøgning. Virksomhederne ansætter trods alt ikke kun faglige kvalifikationer, men hele mennesker. 

Et eksempel fra den virkelige verden

En erfaren mand på 52 år, der i mange år har arbejdet både som controller og økonomichef var til samtale hos CA. Hans speciale er at styre virksomhedens omkostninger, og det har han haft stor succes med. Han siger selv: ”Jeg kan holde styr på sparebøssen”, og lige præcis den vending blev brugt som indledning i hans uopfordrede ansøgninger.

Tidligere hed overskriften i hans ansøgninger ”Controller med mange års erfaring søger stillingen som…”. Efter adskillige nej tak som tilbagemeldinger, var tiden inde til at forsøge noget nyt. Ansøgningen blev frisket op, og rent faktisk er økonomichefen efterfølgende kommet til flere samtaler.

Hvad kan du gøre? Hvordan vil du præsentere dig selv på en linje, der vækker interesse?

Hvis du gør, hvad du altid har gjort - så får du også, hvad du altid har fået

Ergo, har du sendt 240 ansøgninger og ikke er kaldt til en eneste samtale. Så er det tid til at PRØVE NOGET NYT.

Nedenstående er eksempler på nytænkning, som du kan bruge til inspiration. Efterfølgende har alle ansøgerne begrundet deres overskrift og forklaret, hvordan den hænger sammen med deres potentiale til at lykkes i jobbet.

Eksempler:​

  • Jeg er økonomichefen med sparebøssen (controller)
  • Jeg er bare ikke klar til efterløn endnu, jeg har erfaring at give videre – (uopfordret ansøgning) 
  • Skillinger på bundlinjen er bedre end...(økonomiansvarlig)
  • Kan kvinder sælge boremaskiner? (sælger Black & Decker)
  • Skal vi lege og udvikle os sammen? (konsulentbranchen der søger legekammerat)
  • Kan kommunikation redde liv? (kommunikationsmedarbejder Falck)
  • Jeg er også god til at lave frugtsalat (kulturelle events)
  • Jeg kan altid få et bord på en café eller restaurant, fordi jeg tror på det (sælger)
  • Kommunikation, Konflikthåndtering og Krammere i hverdagen (skolelærer)
  • Jeg er typen, der altid får en parkeringsplads (netværkskonsulent)
  • Uanset om det handler om kontormøbler eller kaffe, så…..(branche skift)

Klik her, hvis du vil læse flere artikler med inspiration, tips og tricks om ansøgning >


 

Få CA's gratis e-bog "Jobbet er dit" med inspiration til din jobsøgning

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.