Jeg er god nok

Af Sanne Juel, karriererådgiver, CA karrierepartner og a-kasse

For mange kan det være en smule angstfremkaldende med nyt. Nogle oplever, at de går fra at være klassens bedste til nu at være én blandt mange. Andre oplever, at de i deres nye job 'igen' skal til at spørge om hjælp, lære nye arbejdsgange og nye regler. Både de skrevne og uskrevne.

Du kan måske tænke:

  • Kan jeg nu klare studiet? Det nye job?
  • Kan jeg følge med og finde ud af det?
  • Er jeg klog nok?
  • Måske kan du være 'bange og frygtsom' for at vende tilbage til krav, stress, forventninger, tidsskemaer og deadlines?
  • Måske tvivler du på dit eget værd og tænker; "Er jeg nu god nok? Kan jeg klare det? Vil jeg lykkes? Og er chefen/læreren tilfreds med mig og min indsats?"

Ofte er tankerne og forestillingerne om det nye og uventede værre end virkeligheden. Vi skræmmer os selv med tanker, vi ikke ved om er sande. Forestillingen/forventningen om, at der venter en hård opgave, kan få både selvtillid og selvværd på nulpunktet.

Stol på, at du er god nok, lige præcis som den du er

Kender du forskellen på selvtillid og selvværd? Og har du en ide om, hvad kernen er i de fleste problemer, som vi mennesker slæber rundt på?

Svar: Følelsen af at vi ikke er gode nok, som dem vi er. At vi føler, vi er nødt til at præstere et eller andet for at føle os gode nok. Hemmeligheden er den, at vi allerede er gode nok, lige præcis som den vi er. Vi er alle unikke.

Selvtillid 

Er troen på, at du KAN NOGET. Ofte bundet op på præstationer, hvor du handler, gør noget og kan noget. Hvordan du ser ud, eller hvad du har bedrevet. Det er ydre værdier. Noget der ofte kan ses og måles.

Selvværd 

Er følelsen af, at du er NOGET VÆRD lige præcis, som du er, uden at det er bundet op på en præstation. At du simpelthen er noget VÆRD som menneske. At du føler dig værdifuld ved bare at være dig selv. At du føler dig som et godt menneske og god nok, som du er. Selvværd handler om dit indre univers. Det andre ikke umiddelbart kan se og bedømme. Det er en intern følelse. Selvværd er at mene, du selv har værdi. Og at du er tilpas med at være dig.

Stimulering og opbygning af selvtillid og selvværd

Selvtillid:

Får du ved at handle og gøre noget. Ofte når du overvinder frygt uden at være dumdristig. Så forsøg at gøre noget nyt. Fx bede om hjælp eller kaste dig ud i et nyt projekt.

Selvværd:

Får du opbygget ved at tale pænt til dig selv. Både ydre og indre monologer. Hold fokus på, hvilke ord og vendinger du bruger om dig selv. Ros dig selv, og lær at hvile i bare at være til. Mind dig selv om alle de situationer, hvor du har ageret som et godt menneske.

Find fem ting, du siger til dig selv, som du godt ved ikke hjælper på din selvtillid eller dit selvværd:

1. _____________________________________________________
2. _____________________________________________________
3. _____________________________________________________
4. _____________________________________________________
5. _____________________________________________________

Forsøg at erstatte dem med fem nye sætninger, der er modsatte, og som er positive. Træn dig i at bruge de nye bekræftende sætninger om dig selv, og langsomt vil du både se og opdage positive forandringer.

Tips:

  • Tal med venner, familie og dan tætte relationer, hvor du kan udtrykke dine følelser, frygt og ideer i et trygt forum.
  • Undgå selvbebrejdelser. Spørg i stedet dig selv ”Hvad har jeg lært af det?”
  • Undgå at sammenligne dig selv med andre. Sig slet og ret ”Jeg er god nok, som den jeg er”
Whatever the mind can conceive - it can achieve
- Dr. Napoleon Hill