Lær af dine succes'er

Af Ole Strand, kommunikationskonsulent, CA karrierepartner og a-kasse

CA har netop afholdt gå hjem-møde om Positiv psykologi, hvor Henrik Kongsbak fra konsulentvirksomheden Resonans fortalte med deres arbejde med positiv psykologi og præsenterede casen om det lukningstruede NovoLet Production, der blev forvandlet til konkurrencedygtig vinder-virksomhed ved hjælp af positiv psykologi.

Insulin-pennen NovoLet er helt simpel og ret genial. I 15 år har den været en god forretning for Novo Nordisk-koncernen og fast arbejde for de omkring 80 ansatte på Novolet-fabrikken i Hillerød.

Men nu skulle den udfases, og en ny version stod til at blive produceret et sted i udlandet med lavere produktionsomkostninger. Fabrikkens fremtid var usikker. Medarbejderne var også usikre på fremtiden, og det smittede af på engagementet og på produktiviteten – og på sygefraværet, der steg og steg. Derfor blev Henrik Kongsbak fra konsulentfirmaet Resonans tilkaldt, for nu skulle der gøres noget ved sygefraværet.
 

Væk fra sygefraværet

Men Henrik Kongsbak greb det lidt omvendt an: ”Sygefravær er ofte et symptom på noget andet. Hvis folk er glade for deres arbejde og føler et ansvar over for de opgaver, de har, så vil de også være mere tilbøjelige til at sige, ”nej, jeg skal sgu på arbejde”, hvis de er lidt sløje, end hvis de synes, at det hele kan være lidt lige meget.

Og hvis fabrikken står til at lukke, og du regner med at miste jobbet, så kan det også være lige meget”, siger Henrik Kongsbak. Derfor ledte han NovoLet-ledelsen væk fra snakken om sygefraværet.

”Sygefravær. Det er det, som I ikke vil. I vil gerne have et mindre sygefravær, men I er nødt til at have et billede af, hvad det er, I vil have i stedet for. Og det var det, som fik dem til at sige, jamen det, vi i virkeligheden vil, er, at vi gerne vil skabe så effektiv en virksomhed, at vi er konkurrencedygtige”, siger Henrik Kongsbak.
 

Skab det brændende ønske

Det handler om at skabe et brændende ønske. Inden for organisationsudvikling findes begrebet 'den brændende platform'. ”Mennesker og organisationer vil helst ikke forandre sig. Derfor kan man bruge den brændende platform i udviklingsprojekter til at gøre det klart, se her brænder det, hvis vi bliver på platformen, så dør vi. Og det skaber selvfølgelig opmærksomhed. Men det skaber også frygt og usikkerhed, så det bliver vigtigere for den enkelte at beskytte sig selv, end det bliver, at hele organisationen kommer igennem”, siger Henrik Kongsbak.

”Novolet stod i den grad på en brændende platform: Hvis vi ikke gør noget, så er vi out of business om to år. Men vi bliver nødt til at se kendsgerningerne i øjnene og så have et brændende ønske, som vi rigtig gerne vil. Hvor det ikke bare er ledelsen, som vil få stjerne på skuldrene af at nå det her mål, men noget, som alle vil få noget ud af”, siger Henrik Kongsbak.

Most wanted

Sammen med Henrik Kongsbak kom ledelsen frem til ønsket om at være 'most wanted' – mest attraktiv – blandt de potentielle produktionsenheder i Novo Nordisk, så produktion og arbejdspladser kunne fastholdes i Hillerød. Hvis det ikke kunne opnås, skulle medarbejdere i hvert fald være 'most wanted' til at få arbejde andre steder i koncernen. Nu var ønsket på plads. Nu skulle det blot leves ud.

”Der er altid positive afvigelser, altså nogle gange, hvor man på trods af lav performance, faktisk performer ret godt. Det kan være et projekt, man har fået implementeret meget hurtigt. Eller et parti komponenter som man har fået gennem værdi-kæden meget hurtigt. Så vi tager udgangspunkt i dét. Når vi virkelig rammer lige i bulls eye, hvad er det så, vi gør?”, siger Henrik Kongsbak.

Hele fabrikken lukkede ned en dag. Alle medarbejdere blev samlet i et rum sammen med virksomhedens vigtigste interessenter. Typisk kvalitetsorganisationer, leverandører og nogle kunder. Fabrikschefen rejste sig op og forklarede situationen:

”Vi vil være most wanted i product supply, og hvis vi ikke når det, så vil vi alle sammen have gjort så god en figur, at vi kan bruges andre steder. I dag skal vi finde ud af, hvordan vi gør det bedst, og hvordan vi kan blive bedre”.

Find de positive afvigelser

Ideen med hele øvelsen er at få folk til at fokusere på de situationer, hvor tingene fungerer bedst, forklarer Henrik Kongsbak.

”I sådan en virksomhed vil der altid være rigtig mange oplevelser af problemer: Hold kæft, hvor er det ineffektivt, og de er også nogle spader ovre i det andet team, for de skal jo bare gøre sådan og sådan. Ideen med positiv psykologi er, at vi i stedet siger til hinanden: Lad os nu sige, at alt fungerer optimalt, hvordan ville det se ud, hvordan ville så fungere. Så bruger du tiden på at finde løsninger i stedet for at hænge fast i problemerne. Det skaber energi og selvtillid – og det er lige nøjagtigt, hvad en organisation har brug for, når den er så langt nede. For de kender jo godt tallene. De er blevet tudet ørerne fulde med, at de ikke leverer til det niveau, de skulle. Og det er med til at skabe den frygt og usikkerhed, hvor man bliver sure på hinanden i stedet for at løse problemerne”, siger Henrik Kongsbak.

Genetableret tillid

Så medarbejdere og leverandører og interessenter satte sig sammen og talte om de gode erfaringer, og hvad det lige var for processer, som gjorde, at de fungerede optimalt.

Den første dag blev fulgt op af flere dage og forløb. Men det var i løbet af den første dag, at der blev skabt en fællesskabsfølelse og et fælles ønske i virksomheden, som ikke have været der før.

”Engagementet begyndte at stige. Der var glæde, eufori og energi. Vi fik genetableret tilliden til hinanden, fordi vi fandt ud af, at vi gerne ville det samme. Og det var helt alfa-omega for overhovedet at lykkes”, siger Henrik Kongsbak.

Fabrikken arbejdede i forvejen med forskellige effektiviseringsprocesser, men nu gjaldt det om at få ideerne fra medarbejderne samlet op. Og få de store og små ideer sat i værk, så man kunne se resultaterne, opleve succesen og få troen på, at de kunne nå målet. Hvilket de gjorde. NovoLet blev til sidst så effektiv, at de var det bedste bud. De blev most wanted i Novo Nordisk-koncernen og fik produktionen af den nye insulinpen – og sygefraværet faldt fra 12 % til 6 %.

Træn dig selv i positiv psykologi

  1.  Tænk på en ting, du gerne vil blive bedre til. Privat eller arbejdsrelateret. Fx dit tennisspil eller din mødestyring.
  2. Giv et bud på, hvor god du er på en skala fra 0 til 10? Men husk, når du sætter skalaen: 10 skal ikke nødvendigvis være verdensklasse. Det skal være det, du mener, er dit maksimale potentiale.
  3. Tænk positivt nu! Tænk ikke på, hvorfor du er så langt nede. Tænk på, hvad det er, der gør, at du er så højt oppe på skalaen. Hvad er det, der gør, at du f.eks. er helt oppe på 3 og ikke på 0?
  4. Hold fokus på det, du gør godt. I de situationer, hvor du er allerbedst, hvor højt oppe er du så på skalaen? Der, hvor baghånden bare fungerer og du flugter forbi modstanderen, eller hvor mødet virkelig gik godt. Hvad gør du specielt i de situationer?
  5. Forestil dig, at du er kommet op på 10. Hvad vil du gøre anderledes eller nyt, holde fast i, eller holde op med i forhold til i dag?
  6. Hvilke væsentlige skridt ville så bringe dig helt op på 10?
  7. Hvad er så det første skridt, der kan bringe dig et skridt op af skalaen?
  8. Tag det første lille skridt, og mærk forbedringen. Tag så det næste…og det næste…

Kilde: Henrik Kongsbak, Resonans

Læs også artiklen 'Brug positiv psykologi i MUS-samtalen'


 

Få e-bogen 'Fremgang' - en guide til at fastsætte mål og skabe handlekraft

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.