Mindful Google

Af Ole Strand, kommunikationskonsulent, CA karrierepartner og a-kasse
Fotos: Morten Lundrup

Kan man være mindful med nærvær og tid til refleksion, når man arbejder i Google, hvor alle medarbejdere er Top of Class, konkurrencemindede og altid online?

Google-topchef Loren Schuster og mindfulness-instruktør Jacqueline Cartergav svaret, da de efter en CBS-konference kom forbi og fortalte om mindfulness i Google til en netværksaften i CA’s Mindful Ledernetværk.

Mindfulness og google-liness

Loren Schuster har siden 2011 været CEO for Google i Singapore & Emerging Markets i Fjernøsten. Han har mange års erfaring med at drive store virksomheder med tusinder af medarbejdere og store budgetter. Men han er også certificeret coach og har de sidste 13 år trænet yoga, meditation og mindfulness.

”Når Google ansætter, ser de selvfølgelig på kompetencer, lederevner, og hvordan man passer ind i organisationen. Men en fjerde meget vigtig faktor er det, som vi kalder ’google-liness’. Det er de ting, som gør folk unikke, og som er med til at definere dem, og som derfor også definerer Google som en unik organisation. Jeg blev ansat på min businessprofil, men jeg blev også ansat på, at jeg ikke bare var business, men også kunne bringe et andet perspektiv ind i jobbet”, siger Loren Schuster.

Mindfulness mod workaholics

Der gik der heller ikke lang tid, før Loren Schuster introducerede mindfulness for medarbejderne i Google Singapore.

”Jeg fandt hurtigt ud af, at mange af medarbejderne i mit team har problemer med at gå offline og holde fri. Det er en udfordring mange har i en verden, hvor alle kan være online hele tiden, men det er en endnu større udfordring, når man arbejder i Google, som i sig selv er indbegrebet af online. Og her har jeg så budt ind med mindfulness som en af de ting, som kan imødegå den slags worklife-balance-problemer”, siger Loren Schuster.

Ingen new age og buddhister

”De mindfulness-instruktører, jeg selv kender, var sådan lidt New Age-typer eller buddhister, men jeg var meget bevidst om, at det nok ikke var den type, jeg skulle bruge til at introducere mindfulness for folk, der aldrig har prøvet det før”, siger Loren Schuster.

I stedet tog han kontakt til Jacqueline Carter fra The Potential Project, hvor man arbejder med mindfulness som et business-koncept. Opgaven var at introducere mindfulness til lederteamet i Google Singapore.

“Google er en faktadrevet virksomhedmed en masse skeptiske, logisk tænkende hoveder i organisationen. Og dem skulle vi have fat i, så mindst halvdelen af vores introduktionsmøde handlede om alle de videnskabelige undersøgelser, der kunne underbygge, hvordan mindfulness kan føre til bedre performance og bedre fokus. Det hjalp os til at få skeptikerne overbevist om at give projektet en chance. Det hjalp også, at de kunne se, at Loren selv deltog og talte varmt for projektet”, siger Jacqueline Carter fra The Potentiel Project.

Hele mindfulness-projektet i Google bygger på frivillighed. Efter den førsteintroduktion var der yderligere 5 møder, som Jacqueline Carter faciliteredemed meditationsøvelser og læring om mindfulness.

”I en virksomhed som Google ansætter man folk, som er ’top of class’, og sætter dem ind i en organisation, hvor alle andre også er ’top of class’, og det skaber en højspændt dynamik af stress, hvor man presses af de andres præstationer til selv at præstere endnu bedre. Det gør det i sig selv til en kæmpe udfordring, at få folk til at gå over i den anden grøft og give sig selv tid og ro til nærvær og meditation”, siger Jacqueline Carter.

Mindful mødekultur

En af de første diskussioner på mindfulness-møderne handlede om mødekulturen i Google. Alle er meget high-tech og kører på de høje nagler, også under møderne, hvor mange er online på op til flere medier på en gang.

”Mindfulness handler meget om at være til stede, at lytte og holde fokus, og det inspirerede en enkelt deltager til at foreslå, at de skulle prøve at lade være med at have laptops og smartphones med til møderne. Men det var jo nærmest helligbrøde for nogle af deltagerne, hvis man i Google af alle steder nu ikke måtte være online under møderne. Det blev så efter megen debat til, at man kunne prøve et enkelt møde … for eksperimentets skyld”, siger Jacqueline Carter.

Men da det først var prøvet, blev det hurtigt en succes med online-fri møder.

“Vi besluttede i lederteamet at holde online-fri møder, og det har vi holdt lige siden. Det har faktisk betydet, at vores møder er blevet langt mere konstruktive og produktive. Det har også smittet af på de møder, mine mellemledere selv holder, hvor online-frekvensen er faldet med 25-50 %, når medarbejderne først har oplevet, at deres ledere har kunnet klare sig uden at være online”, siger Loren Schuster.

Frirum til nærvær

Udover møderne bliver der også 3 gange om ugen holdt fælles meditationsøvelser, som folk kan deltage i, hvis de vil.

“Øvelserne giver virkelig meget, fordi det giver medarbejderne et klart defineret frirum midt i den her meget højtperformende kultur - et frirum, hvor de kan trække vejret roligt og tage sig tid til at mærke efter på sig selv”, siger Jacqueline Carter.

Mindfulness i salgstræningen

Mindfulness-øvelserne bliver også brugt som et redskab i salgstræningen i Google Singapore.

”Størstedelen af vores salgsarbejde handler jo om vores evne til at skabe kontakt og pleje forbindelser med andre mennesker for at nå et fælles mål eller en win-win-situation. Så salg er i sidste ende også en relation, der kræver nærvær og fokus. Og mens den tekniske del af salget bliver klaret med målrettet træning, CRM-systemer og matrix analyser, bruger vi mindfulness til at styrke relationerne i salget. Det giver bedre nærvær i salgsrelationen, og det giver bedre bundlinje”, slutter Loren Schuster.

Pas på autopilloten

”Det er meget vigtigt, at vi ikke flyver for meget på autopilot i hverdagen og i arbejdslivet, så vi ikke er klar over, hvad vi laver i nu’et - når vi sidder med vores smartphone ved middagsbordet, skubber bevidstløst rundt med barnevognen, eller er fraværende ved et møde eller i telefonen”.

Sådan siger Shauna Shapiro, der er Associate Professor i psykologi ved Santa Clara University, Californien - og mindfulnessintruktør - og som også deltog i netværksaftenen med CA´s Mindful Ledernetværk.

”Ordet mindful betyder at ’se klart’. Så det, vi prøver med mindfulness, er egentlig blot at se helt klart, hvad der sker i nuet. Vi prøver ikke at ændre noget eller at slappe af. Så mindfulness er ikke noget mystisk. Det handler blot om nærvær: At være opmærksom og til stede i enhver situation ogmærke nu’et, uden at slå autopiloten til.”, siger hun.

”Mindfulness handler blot om at være til stede, og være bevidst om at være til stede. Det handler om at samle dig selv op fra vanernes motorvej og skifte ind på et nyt spor, hvor du er mere bevidst om nuét”, slutter Shauna Shapiro.

 

 

Er det svært at holde fokus?

Med bestselleren ”Sluk emhætten” lærer du at træne hjernen og forbedre dine præstationer.

Download de første 47 sider her
- og få en introduktion til mentaltræning, der virker!