Øv-Ha-Gi-modellen

Af Thomas Klintgaard, karriererådgiver. CA karrierepartner og a-kasse

Afklar, hvad du allerhelst vil (HA), hvad du ikke vil (ØV), og hvad du kan give arbejdsgiveren (GI) - så er du godt på vej til stærkere ansøgninger.

Det er en dårlig idé at skyde med spredehagl i sin jobsøgning. Du skal ikke gå efter hvad som helst og så håbe på, at du bliver glad for, hvad du ender med at få. Du snyder både dig selv og din arbejdsgiver – og så virker det at være fordringsfuld bedre.

Du kan kun performe, hvis dit job er rigtig meget dig

Selvfølgelig kan du være kræsen. Du bør gå målrettet efter et job, som matcher dig og de kompetencer, du allerhelst vil udvikle. Både af hensyn til dig selv – og af hensyn til din kommende arbejdsgiver. Din arbejdsglæde og din performance afhænger nemlig begge af én bestemt ting, nemlig at du har et job, 'som er rigtig meget dig'.

Hvad vil du allerhelst?

I denne artikel får du redskaber til at lægge et fokus for din arbejdsfremtid. Det indebærer to ting:

  1. At du definerer, hvad du allerhelst vil, og
  2. At du oversætter det, du allerhelst vil, til noget, en arbejdsgiver kan bruge.

Dit klare konkrete fokus gør dig attraktiv

Forudsætningen for at kunne have høje forventninger til dit fremtidige job er nemlig, at du starter med at stille høje krav til dig selv. Det gælder ikke først, når du er blevet ansat. Det gælder allerede nu – med det samme. I den forbindelse er det helt afgørende, at du lægger et klart fokus, der er så konkret som muligt. Det er nemlig forudsætningen for, at din modtager (potentielle arbejdsgiver) bliver interesseret i dig.

Følgende er en opskrift på, hvordan du kan gå frem:

  1. Lav det viste skema.

  2. Start med HA-listen: Lav en brainstorm over dine egne behov, det som du gerne vil ha’. Skriv alle de ting op, som vil gøre dig glad i dit nye job. Det er vigtigt, at du giver los og skriver alle dine prioriteter ned – uden at censurere dine egne tanker.

  3. Brug også ØV-listen: Når du brainstormer på alle de ting, som vil gøre dig glad, kommer du sikkert også til at tænke over ting, som absolut ikke vil gøre dig glad. De ting skriver du op på ØV-listen i venstre side. Her er det også vigtigt, at du skriver alle de relevante punkter uden at censurere.

  4. Tænk interessenter ind: Når du brainstormer på HA- og ØV-listerne, så gennemgå de centrale interessenter, der vil være rundt om dig i dit nye job. Tænk over følgende: Hvad er vigtigt for dig i forhold til din kommende chef? Hvad er vigtigt i forhold til dine kommende kolleger? Hvad er vigtigt i forhold til dine kunder/slutbrugere?

  5. Skriv konkrete eksempler: Gå samtlige punkter igennem på både ØV- og HA-listen og skriv konkrete eksempler på, hvad hvert punkt betyder for dig? Skriv eksemplerne i punktform under hovedpunktet. Skriv mindst tre eksempler for hvert hovedpunkt på ØV- og HA-listen, der forklarer, hvad du lægger i de forskellige hovedpunkter.

  6. Oversæt ØV til HA: Næste trin går ud på at eliminere samtlige dine punkter fra ØV-listen ved at ’oversætte’ dem til positive punkter – som du integrerer i din HA-liste. Du gør simpelthen det, at du går igennem hele ØV-listen og stiller dig selv spørgsmålet: hvad er den positive værdi, der ligger inde bagved’ ØV-punktet? ”Uklar kommunikation med min chef” kan for eksempel ’oversættes’ til ”klar kommunikation med min chef”, der sikrer 1) klare mål for mit arbejde, 2) at jeg ved præcis, hvad målet med det overordnede projekt er, og 3) at der er klare arbejdsgange – og at jeg véd, hvem jeg skal tage imod ordrer fra.

  7. Prioritér dine HA-punkter: Tag en blok POST-IT notes og skriv alle hovedpunkterne op på hver sin note. Sæt noterne op på væggen. Ryk rundt på noterne, indtil du har den rækkefølge, der afspejler dine prioriteter.

  8. Oversæt HA til GI: Dine HA-punkter skal transformeres om til GI-punkter. Det gør du ved at tage dine HA-punkter ét for ét og stille dig selv spørgsmålet: hvordan ville det her punkt se ud, hvis det blev formuleret ud fra arbejdsgivers behov? Kunsten består i 1) at være så konkret som muligt 2) hele tiden at tænke på at det handler om at formulere nogle punkter, som du kan bidrage med: Det du kan give virksomheden.

Nu kan udvælge de mest relevante job

Det geniale ved metoden er, at du på den måde gør både arbejdsgiver og dig selv en tjeneste på samme tid. Selv om du naturligvis ikke vil få plads til alle punkterne i en jobansøgning, så vil du kunne bruge elementerne fra den endelige GI-liste til to ting:

  1. At udvælge de stillinger, der er allermest relevante for dig at gå efter, og

  2. At lave uopfordrede ansøgninger, der er tro mod dig selv og dine egne præferencer samtidig med, at de rummer et stærkt tilbud til arbejdsgiver.

Prøv opskriften og se selv - god fornøjelse!


Læs flere artikler og inspiration om Kompetenceafklaring >