Online møder tapper din energi og stresser din hjerne

Onlinemøder boomer under corona. Vi har taget dem til os, når vi nu ikke kan mødes fysisk. Og de er kommet for at blive. Men to nye undersøgelser viser at for mange og for lange onlinemøder stresser og tærer på energien. 

Abejder du hjemmefra eller gør dine kolleger? Så er det svært at undgå onlinemøder. Der er møder med chefen, teammøder, undervisning, gruppearbejde, brainstorms på elektroniske whiteboards, fredagsbar, Næsten alt kan lade sig gøre, selvom det ikke helt er det samme som rigtige møder. 

De mange onlinemøder fylder i kalenderen og de fylder også mentalt. Derfor er det ikke underligt, at der forskes i, hvad der sker med vores hjerner og vores energi, når vi mødes online så meget som vi gør. To undersøgelser fra henholdsvis Microsoft og Stanford University viser, at onlinemøder har sine udfordringer 

Hjernen stresser ved væg-til-væg-møder

En ny undersøgelse fra it-giganten Microsoft viser, hvad der egentlig sker i hjernen i løbet af en virtuel arbejdsdag med mange onlinemøder. Og konklusionen er klar: Det gælder om at holde pauser, for et tætpakket mødeprogram stresser hjernen. 
I undersøgelsen har Microsoft overvåget 14 forsøgspersoners hjerneaktivitet under en række virtuelle møder. Den ene halvdel af deltagerne holdt 10 minutters pause mellem møderne, mens den anden halvdel ikke holdt pause mellem møderne. 

Decorative     

Decorative

Forsøget viste, at de såkaldte betabølger i hjernen, som forbindes med stress, steg gradvist blandt de deltagere, der ikke holdt pauser, mens de deltagere, der holdt pauser, havde et lavere stabilt stressniveau. 
Løsningen ligger lige for. Du skal bare sørge for at holde pauser mellem møderne. 
  
Men det er nemmere sagt end gjort.  

Kalenderen er i forvejen presset, og når vi ikke kan mødes fysisk, er det nemt lige at booke kollegaen hvis der bare er et lille hul i kalenderen, og så ender vi nemt i væg-til-væg-møderne, der bider hinanden i halen.

Mere mødedisciplin og større forståelse

Der er brug for en strammere disciplin større forståelse hos både mødeindkalderen og deltagerne. 

Som mødeindkalder skal du spørge dig selv, om du behøver indkalde til et møde, eller om du kan klare det med en kort opringning eller en walk-and-talk. Og så skal du overveje, hvor lang tid mødet reelt behøve vare. 

Vi lader os styre af outlook kalenderens default-indstillinger, hvor møder starter og slutter på halve og hele timer. Problemet er, at møder har en tendens til at vare den tid, der er sat af til dem. Men prøv at lade mødet starte 5 minutter over hel og slutte 5 minutter i, og lur mig, om I ikke når det samme på 50 minutter som på 1 time 

Og hvis mødeindkalderen ikke gør det, har deltagerne også selv et ansvar for at sige fra. 

Støder mødet helt op til et andet møde i den kalender, så meld klart ud, at der er brug for en pause mellem møderne til lige at geare ned. Og til lige at få styr på papirerne, besøge det lille hus eller få en frisk kop kaffe. Der er rigtig mange gode grunde til at holde pauser.

Online-møder trætter

Selvom du holder pauser under og mellem onlinemøder, stresser den megen skærmtid og tapper dig for energi i meget større omfang end de fysiske møder. Det viser en anden ny undersøgelse fra Stanford University I USA
Folkene bag undersøgelsen peger på flere årsager till online-trætheden eller ’Zoom fatique’, som det kaldes i undersøgelsen.  

1.    Den konstante øjenkontakt og in-your face-oplevelse stresser 
Både omfanget af øjenkontakt og din egen tilstedeværelse på mødet er massivt større i forhold til hvad du skal forholde dig til på almindelige fysiske møder. 

På online-møder ser alle på alle – hele tiden – så du er hele tiden på og under observation - også selvom du ikke selv siger noget. 

Et andet problem - især ved møder på to-mandshånd – er, at du får den andens ansigt helt op i hovedet på dig selv  - og for mange overskrider det deres naturlige komfortzone, og så reagerer hjernen på overskridelsen med stress-symptomer. 

Det kan du gøre: Drop fuld skærm og gør online-vinduet mindre. 

2.    Din hjerne bliver udmattet af, at se dig selv ’i spejlet’ hele tiden 
Når du ser et billede af dig selv, begynder hjernen straks at forholde sig kritisk til dig selv og dit udseende. Og når du ser på dig selv igennem et helt møde, så udmatter det dig. 

Det kan du gøre: Drop at have dit billede på hele tiden. Hav det på ved starten af mødet eller hvis du selv siger noget, men slå det fra, når andre siger noget eller hvis de fx præsenterer slides. Aftal gerne med de andre mødedeltagere, at du gør det. OBS. Det duer selvfølgelig ikke, hvis du er på to-mandshånd – medmindre I har aftalt det.

3.    Du er låst fast foran kameraet på online-møder

Har du et videomøde er du som regel låst til at sidde på din stol i en bestemt vinkel foran web-kameraet, så du er tydeligt synlig. Men det er faktisk sundt at bevæge sig rundt. 

Det kan du gøre: Igen: Drop at have dit billede på hele tiden. Slå det fra og rejs dig og gå lidt rundt i rummet. Hvis der ikke behøver være kamera på eller der ikke er nogle præsentationer, kan du ligefrem holde mødet som en walk-and-talk, hvor du deltager i mødet på en gåtur i skoven. 

4.    Det kognitive pres er højere til online-møder

Når vi mødes ansigt til ansigt normalt, fungerer den nonverbale kommunikation helt naturligt, hvor vi ubevidst afkoder og opfatter kropssprog og ansigtsudtryk. Men ved onlinemøder er det sværere at sende og forstå den slags signaler. V
Vi skal simpelthen arbejde hårdere for at være på bølgelængde. Måske kender du det, når du fx skal vise enighed med nogen, så bliver der på videomøderne nikket heftigt eller holdt tommelfingre i vejret. Noget som ville virke komisk og overdrevet, hvis i sad i samme rum, hvor ma kan kommunikere mere subtilt. 

Der er også en større fare for at misforstå andres signaler, fx når folk kigger væk fra kameraet eller sidder og småfniser? Har de fået en sjov mail eller griner de af dig? Sidder de og besvarer mails, mens du taler til dem? Eller sidder de måske blot og ser på dig på en anden skærm, end der hvor kameraet er. 

Det kan du gøre: Tænk over dit kropssprog og vær nærværende. Drop at have dit billede på hele tiden. Tag pauser ind i mellem, hvor dit kamera er slået fra – og hvor du ikke behøver afkode modparten hele tiden.