Opnå fuld effekt af dit digitale content

Af Christina Heering, selvstændig, Heering Digital

Programmet for Markedsføringsdagen 2017 var spækket med spændende talere - heriblandt den amerikanske forfatter og keynote speaker Andrew Davis.

Davis’ oplæg om at skabe momentum, eller fremdrift, var både underholdende og inspirerende, og han introducerede samtidig en helt ny måde at tænke digitalt content på – og vigtigst – distribueringen heraf.

Og vinderen er....

Som nystartet, selvstændig i en dynamisk og konkurrencepræget branche, er det vigtigt for mig at følge med i de nyeste trends og markedsføringsstrategier.

Desværre har man, som selvstændig, ikke altid plads i budgettet til at deltage i spændende konferencer som Markedsføringsdagen, hvor der er god mulighed for at udvikle og udfordre sine faglige kompetencer.

Da det viste sig, at jeg havde vundet billetter gennem CA, var jeg derfor spændt og så særligt frem til Andrew Davis’ oplæg, som lød til at blive et både festligt og lærerigt indslag. Jeg blev bestemt ikke skuffet og tog mange gode ideer med mig derfra.

Vi har (markedsførings-)FOMO

Med fuld fart over feltet forklarer Andrew Davis, hvordan vi er nået til et punkt, hvor markedsføring er delt op i så mange kanaler og indeholder så meget content, at markedet er mættet, og forbrugerne siger stop.

Vi vil være synlige på alle kanaler på samme tid, fordi vi er ramt af markedsførings FOMO – altså fear of missing out. Problemet er dog, at man ikke når at få den optimale effekt af sit content, og selv hvis man rammer plet én gang, vil det være næsten umuligt at overgå succesen næste gang.

Løsningen er, ifølge Davis, at vi skal slippe vores frygt og i stedet spørge os selv:

  • Hvad nu, hvis vi skaber kvalitetstid med vores forbrugere?
  • Hvad nu, hvis vi erobrer ét socialt medie ad gangen?
  • Hvad nu, hvis vi fokuserer mere på hvornår end på hvor?

Det handler om at finde den rette tilgang til distribuering og promovering af indhold, i stedet for at jage den næste succes ved at dele nærmest uhæmmet på alle kanaler.

Less is more

Davis’ opskrift er såre simpel: ”Bigger success with less content.”

I stedet for konstant at udarbejde nyt indhold, skal der arbejdes med Cornerstone Content, altså indhold, der er hjørnestenen i ens budskab. Det er indhold, der kan leve længe, og som skal deles løbende, en kanal ad gangen, i stedet for på alle kanaler på én gang. På den måde bliver kanalerne ikke mættet og forbrugerne får kvalitet og mulighed for fordybelse.

Cornerstone Content genererer eksponentielt stigende interesse fra forbrugerne – en kurve Davis kalder the Marketing Momentum Curve.

The Marketing Momentum Curve

Første fase, the Loyalty Loop, bygger på én til én kommunikation gennem egne kanaler - owned media – hvor få personer modtager tilpasset cornerstone content. Disse personer udgør the Loyalty Loop og er med til at opbygge et trofast publikum.

De sociale medier –owned media – udgør fase to, Social by Channel. Her kommunikerer man til mindre grupper ved at dele sit cornerstone content på ét socialt medie ad gangen.

I tredje fase, Buy Ads, skal der købes annoncering – paid media – hvor ens cornerstone content igen distribueres ét sted ad gangen.

Til sidst er man i fasen Public Relations - earned media – hvor ens cornerstone content, har udbredt sig og deler sig som nyheder.

Efter hvert opsving i kurven kommer der selvfølgelig en nedtur. Benytter man kun sit content én gang, oplever man at kurven går helt i bund, før man med nyt content igen skal forsøge at toppe den forrige kurve.

Brugen af cornerstone content sørger derimod for, at man efter første trin kun oplever en halvering af kurvens peak og derefter kan bygge videre og nå et endnu højere peak for hvert trin man tager.

Our success is not defined by the height of our peaks - it's defined by the depth of our valleys.”

- Andrew Davis

Digitalt content på en helt ny måde

Vi har været igennem en digital ”eksplosion”, så markedsføring nu dækker langt flere områder end før. vækst,  ikke varig ger: i delern flere områder enr et til nyheder.er kan bygge videre og rve. ter første trin kun oplevver.t conVivvindzNu skal vi derfor rydde op og sortere i vores indhold og særligt se på hvor og hvornår vi deler det. Som Andrew Davis i sit oplæg til Markedsføringsdagen pointerede: "For every dollar spent on creating content, spend two dollars distributing and promoting it."