Sådan får du ro på din nervøsitet

Af Sanne Juel, karriererådgiver og coach, CA

... Og nej, det er IKKE nok bare at tro på dig selv. Du skal forberede, øve og træne!

Oh my God, der er fem minutter til, du skal fremvise dit oplæg, pitche din ide på mødet, eller holde selve TALEN til dine forældres sølvbryllup. Det her magter du bare ikke lige nu.
 
Sveddryppende, klamme hænder, et hjerte der er ved at hoppe ud af brystkassen, en stemme i overgang (åh Mona Mona Mona, hvornår kommer den dag?) og så de røde pletter på halsen.
 
Kender du scenariet, når du skal præstere? Et mindre angstanfald og katastrofetanker? Du ville ønske, du var på en anden planet, eller at det bare var overstået.
 
Jeg siger det med det samme: ”Det er bare IKKE nok at tro på, det ordner sig helt af sig selv”. Det kræver forberedelse at gøre det godt. Slet og ret. Du skal øve dig, inden du går på.

Hvor mange mennesker kender du, der bare løber et maraton uden at have trænet til det? Ikke så mange, vel?

 
Nervøsitet og præstation går ofte hånd i hånd. Og det er godt, fordi nervøsitet kan fremme og skærpe din præstation, hvis den ikke tager overhånd.

Ved at lære et par tips, kan du lære at bruge din nervøsitet konstruktivt.

Første hemmelighed

Start med at øve dig i det, du skal præstere:
  • Hvad forventes der af dig?
  • Hvad forventer du af dig selv?
  • Hvad er selve budskabet i din præstation?
Skal du holde tale, ja så er det en stor fordel at have holdt talen højt for dig selv, trænet din hukommelse, forestillet dig situationen (fx hvor er du, når du præsterer, hvem er omkring dig, omgivelserne etc.) – og tjekket tiden.
Husk at holde kunstpauser i din tale, og skriv stikord ned, hvis du skulle gå i stå.

Tal gerne i korte præcise sætninger og brug historier/anekdoter til at fortælle om dit budskab. Vigtigst er det at vide, hvad det er, du skal formidle!

Anden hemmelighed

Lad din krop hjælpe dig. Eller ‘fake it till you make it’.
 
Dvs. ret dig op og rank ryggen, bevar et åbent kropssprog (ud med armene og væk fra baglommerne). Bevæg dig rundt, gå gerne tæt på dit publikum/tilhørere.
 
Sving gerne med armene, inden du skal ’på’. Træk vejret helt ned i maven og pust ud gennem næsen. Gentag flere gange.

Tredje hemmelighed

Kom godt fra start. Vælg et roligt tempo, hvor der er tid til at tænke og fokusere.
 
Øv din indledning mange gange. At komme godt fra start er halvdelen af præstationen, og du finder ro ved at tale tydeligt, roligt og i præcise sætninger.
 
Får du mulighed for at tage imod dine tilhørere inden start, så giv hånd og præsenter dig og sig velkommen, så er de allerede venligere stemt overfor dig
 
Fortæl dem ganske kort, hvad det vigtigste budskab er i din præstation.
 
Og slut så gerne fred med din indre uro, for den er en af forudsætningerne for at levere en engageret og nærværende præsentation.
 
Selve kunsten består i at kunne bruge din nervøsitet konstruktivt. Og det er i forberedelsesfasen du skal sætte ind. 
 
Jo mere sikker du er på, hvad du vil sige, og i hvilken rækkefølge du vil sige det, jo større er chancen for, at det går rigtig godt.
 
Og så VID, AT DU HAR NOGET PÅ HJERTE.