Sådan virker du troværdig til eksamen

Af Ole Strand, CA Karrierepartner og A-kasse

Sidder du og ryster til eksamen? Er du bange for, at klappen skal gå ned. Når kroppen reagerer med stresssignaler og panik til eksamen, er det dit hulemands-instinkt, der viser sig. Men med enkle midler kan du arbejde med stresssignalerne. 

Michael Sjøberg er tidligere afhørings- og efterretningsofficer og driver nu rådgivningsvirksomheden Human Advisor. Han underviser ledere og medarbejdere i at læse andre menneskers kropssprog – og selv fremstå troværdigt.

”Troværdighed hænger i høj grad sammen med dit kropssprog. Hvis du har det ubehageligt eller er presset, viser det sig ofte i din tale eller dit kropssprog. Det bunder i den menneskelige hjerne. Den har udviklet sig siden hulestadiet, men mange af de gamle huleboer-instinkter hænger ved", fortæller Michael Sjøberg, der er tidligere afhørings- og efterretningsofficer, og nu driver rådgivningsvirksomheden Human Advisor Group.

Pattedyrshjernen tager over

Din bevidste adfærd sidder groft sagt i hjernens frontallapper, som styrer vores rationelle og kognitive tænkning. Men den bliver ofte over-rulet af pattedyrshjernen, som er den del af hjernen, som styrer vores ubevidste kropssprog.

”Pattedyrshjernen er den, som gør, at vi overlevede for flere tusinde år ude på savannen. Den er et alarmcenter, der reagerer på fare – kommer der en sabeltiger, så siger den flygt eller kæmp, og så reagerer kroppen derefter”, siger Michael Sjøberg.

Selvom vores hjerner har udviklet sig, og vi har fået større frontallapper, der gør os bedre til at handle rationelt og lyve, stritter patttedyrshjernen stadig imod.

”Pattedyrshjernen går i beredskab, og sprøjter kortisol og adrenalin ud i vores blodbaner, fordi vores stresssystem kører i højeste gear. Det er ikke længere en sabeltiger, men hjernen observerer, at der er noget farligt eller ubehageligt på færde, og reagerer på det med nogle tydelige reaktioner i kropssproget”, siger Michael Sjøberg.

Tre gode råd til at signalere troværdighed

Michael Sjøberg har tre gode råd til, hvor du undgår, at stresshormonerne tager over:

  1. Løb en tur på 30 minutter på eksamensdagen i roligt tempo. Det hjælper dig med at brænde kortisol af, så dit stressniveau bliver lavere.Det er vigtigt, at løbeturen ikke er en kamp med dig selv, så du frigiver adrenalin, som også er et stresshormon.
  2. Taktisk vejrtrækning hedder øvelsen, som bruges i forsvaret, når soldater befinder sig fx i en kamp- eller gidselsituation.Træk vejret ind, mens du tæller hurtigt til 4. Hold vejret, og tæl hurtigt til fire. Pust ud, mens du tæller hurtigt til fire. Vent, mens du hurtigt tæller til fire. Du skal trække vejret helt ned i maven. Du kan på den måde sænke stressniveauet i kroppen og slappe af.
  3. Mennesker opfatter andre mennesker som mere troværdige, hvis de kan se den andens håndflader. Igen er pattedyrshjernen på spil. Den leder efter faresignaler, og den del af mennesker, som er farligst, er hænderne, hvor der kan være gemt våben. Knyttede næver i sig selv er også et faresignal. Stressede personer holder også ofte godt fast i bord, stole eller sig selv. Censor og eksaminator vil altså finde dig mere troværdig, hvis du har åbne håndflader.

Kilde til 3 gode råd: Michael Sjøberg i artikel fra Stud.jur., august 2014.