Sænk tempoet og bliv mere effektiv

Af Sanne Juel, karriererådgiver, CA. 27. maj 2013

Mentaltræning er det nye ”sort”. Og så alligevel har det eksisteret i århundreder, men har først nu fundet indpas i den vestlige verden.

Sådan lærer du mentaltræning

  • Det handler om at være til stede i NUET.

  • Det handler om at være NÆRVÆRENDE.

  • Det handler om at vente med at handle på impuls følelser.

  • Lær at agere i stedet for at reagere.

Hvis du vil blive bedre til at være i NUET og MÆRKE din krop, kan du simpelthen øge dine resultater. Det handler om at mentaltræne.

Ved at dyrke en indvendig proces, opnår du ro, så du kan træffe velovervejede valg. For at være fuldt til stede med dine sanser og krop, skal du have styr på dit åndedrag og kunne navigere i kaos.

Sådan træner du:

  • ”Nulstil dig selv” mentalt og fysisk ved at sidde på en stol – luk øjnene – træk vejret dybt og pust ud.

  • Lær at vente med at reagere på dine umiddelbare følelser. Livet lærer os, at følelser er midlertidige og allerede om måske få minutter, timer eller dage kan dine følelser have forandret sig, og du ser situationen tydeligere eller anderledes. En gammel talemåde er ”Sov på det”, hvilket betyder at du ikke bør træffe store beslutninger i affekt.

  • Betragt mindfulness som en indre proces, som du træner hver dag i ca. 10 min. Den mentale træning hjælper dig med at bruge din ro og bevare dit overblik, som du især kan drage nytte af i en presset situation. Det betyder, at det skal trænes hver dag i en lang periode.

  • Vær opmærksom på dine tanker – er du i fortiden eller i fremtiden med dine tanker? Få dig selv til at vende tilbage til NUET, hver gang du er enten i for- eller fremtid.

  • Sluk din mobil, når du skal lære og være til stede – den forstyrrer kun din proces.

  • Træk vejret bevidst et par gange om dagen med lange udåndinger. Du har hele tiden dit åndedræt med dig og kan træne hvor og når som helst.

  • Lær at observere uden at dømme. Virkeligheden er, som den er. Vær opmærksom på dine fordomme og tanker. Stil spørgsmålet til dig selv ”Er det noget jeg TROR eller noget jeg VED?” – på den måde udfordrer du dine indre monologer og arbejder med dine overbevisninger.

  • Forsøg at gøre livet enklere for dig selv, så kommer der overskud til at leve i nuet: afsæt tid til refleksion ved at indsætte ”tomme huller” i din kalender og derved tage dig tid til pause i hverdagen. Afslut ting/venskaber, der dræner og få sagt fra, hvor det mærkes rigtigt at sige fra. Nogle kalder det, at ”leve sandt overfor sig selv”.

  • Accepter, at du både har i op- og nedture i dit liv. Ellers må du ændre det, hvis du kan.

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a gift, That is why it is called the “present!
- Eleanor Roosevelt

Er det svært at holde fokus?

Med bestselleren ”Sluk emhætten” lærer du at træne hjernen og forbedre dine præstationer.

Download de første 47 sider her
- og få en introduktion til mentaltræning, der virker!