Sarah brugte specialet + SoMe til at gå fra 0 til 10 samtaler på 2 uger

Af Lykke Jeppesen, karriererådgiver i CA

Brug dit speciale som afsæt for din jobsøgning. Det gjorde Sarah Vangsgaard Winge, som brandede sig som ekspert på sociale medier og fik flere jobtilbud.  

6 måneders hårdt arbejde. Skal det bare gå til spilde? Eller skal du være én af de få, som omsætter din akademiske krone på værket til noget, som virksomheder kan bruge og vil ansætte dig for? Alt for mange specialer ender med at samle støv på hylden. Her er inspiration til, hvordan dit speciale kan give frisk viden, nye indsigter og innovative ideer til virksomhederne – og være genvejen til job for dig.

Almindelige ansøgninger gav ingenting

Da Sarah Vangsgaard Winge under specialeskrivningen havde sendt 40 ansøgninger afsted til opslåede stillinger – uden at komme til en eneste samtale -  besluttede hun sig for at ændre strategi:

 ”Jeg blev klar over, at der måtte mere til, før jeg blev synlig i en konkurrencepræget branche, og jeg måtte gøre noget andet end bare at sende traditionelle ansøgninger”.

Sarah brandede sig som ekspert

Med speciale i influencer marketing besluttede Sarah sig først og fremmest for at brande sig som ekspert på dét område, som hun både brænder for og gerne ville arbejde med.

”Det første skridt var at professionalisere min digitale tilstedeværelse. Jeg postede fagrelevante opslag på især Linkedin og Twitter, connectede med relevante og inspirerende fagpersoner fra min branche og begyndte at tage aktivt fat i mit netværk. Jeg fulgte også interessante virksomheder på de sociale medier, og reagerede på deres opslag ved at like eller kommentere”.

En blog og en e-bog banede vejen

Sarah oprettede også en blog og begyndte at skrive blogindlæg om sit specialeområde. Hun lavede også en kort e-bog, som hun sendte ud til bureauer, hun gerne ville arbejde hos. På den måde skabte Sarah et sammenhængende brand på tværs af platforme, som  understøttede de ting, hun fremhævede i sine ansøgninger og til samtaler.

Fra nul til 10 samtaler

Sarahs strategi virkede. Flere i branchen fik øje på hende og kontaktede hende med tilbud om samtaler.  Sarah gik fra nul til 10 samtaler på to uger og landede sit første job.

Få hele historien i Sarahs video, hvor du også får konkrete eksempler på, hvordan Sarahs brugte SoMe, e-bog  og et flowchart til at få virksomhederne i tale. Du får også historien om, hvordan hendes strategi førte hende til hendes nuværende stilling som marketingansvarlig hos Overskrift.

Brug specialet i jobsøgningen - kursusforløb

Deltag i CA's kursusforløb 'Brug specialet i jobsøgning' med læringsvideoer, arbejdsbøger og en workshop i CA. 

Sarah Vangsgaard Winge, marketing-ansvarlig hos Overskrift.dk

Brug specialet i jobsøgningen