Skriv så det virker! - 7 skarpe råd fra Falck TravelCare og Geelmuyden.Kiese

af Mai-Britt Petersen

Hvordan skriver du dig til samtalen, slår igennem med budskaber og personlighed og vækker interessen hos en potentiel arbejdsgiver?

Vi har forhørt os hos nogle af Danmarks dygtigste virksomheder og bureauer, som dagligt beskæftiger sig med at vedligeholde god skriftlig og mundtlig kommunikation, så modtageren forstår hensigten og budskabet.

Skriv så det virker i din ansøgning! - Her får du 7 skarpe råd fra Pernille Sandberg Kujunzic, HR-chef i Falck TravelCare og Maria Steno, Administrerende Direktør i Geelmuyden.Kiese.

1. Læser du CV eller ansøgning først?

Pernille: Jeg læser altid CV'et først.

Maria: Jeg læser altid CV’et først. Kun hvis det ser interessant ud, når jeg videre til ansøgningen. Men vi er altid to om at vurdere vores ansøgninger, og min kollega gør det modsatte af mig. Til sidst sætter vi os sammen og drøfter hvilken gruppe af kandidater, vi skal invitere til samtale.

2. Hvor stor en rolle spiller ansøgningen – hvad får du ud af ansøgningen, som du ikke får i CV’et?

Pernille: Ansøgningen giver mig en langt større indsigt i kandidatens personlighed end CV’et.

Maria: I ansøgningen ser jeg efter kandidatens motivation for at søge jobbet samt kandidatens bud på, hvad denne kan bidrage med i stillingen. Særligt det sidste er vigtigt. Et godt råd er at huske, at læseren ikke kun er rationel, men også emotionel i sin udvælgelse.

De bedste CV'er jeg har set, rummer en kort beskrivelse af ansvarsområde og resultater i det forudgående job, samt en kort anbefaling på en enkelt linje fra den tidligere arbejdsgiver. Men tænk igen på, at modtageren skal igennem rigtig mange ansøgere, så det skal være en god oplevelse, og der skal være et eller andet, modtageren kan huske dig på.

3. Hvis jeg drømmer om at arbejde for dig, hvordan vækker jeg så din nysgerrighed/interesse?

Pernille: Et godt og overskueligt CV, der er hurtig at afkode, og som giver et overskueligt indblik i kandidatens kompetencer. Derudover kan en ansøgning med en kort intro eller et professionelt og repræsentativt billede vække min interesse.

Maria: Ansøgningen skal vise din kommunikationsfaglighed, kreativitet og engagement kombineret med en høj forretningsforståelse.

4. Betyder god skriftlig kommunikation meget, når du læser en ansøgning igennem? Og hvis ja, hvorfor?

Pernille: Ja, betyder ekstremt meget! Det er vigtigt, at man kan formidle sit budskab korrekt, og en fejlfri ansøgning vidner om kvalitetsbevidsthed, struktur og at man har anstrengt sig.

Maria: Kommunikationsforståelse og gode skrivefærdigheder er, hvad vi vil kalde en hygiejnefaktor på et kommunikationsbureau. Så det er et minimumskrav. Jeg forventer et godt og levende sprog og en overskuelig opsat ansøgning. Det er bedre at bruge sproget journalistisk end akademisk. Alt for mange nyuddannede skriver ansøgninger i samme stil og tone som deres speciale.

5. Rigtig mange ansøgere ved ikke, hvordan de skal starte ansøgningen – kan du give et eksempel på en begyndelse, som har ’tændt’ dig?

Pernille: Et kort oprids – gerne i en omringet kasse – øjet fanger hurtigt det, der i korthed beskriver de resultater, kandidaten er mest stolt af eller de karakteristika, ansøgeren finder vigtige for at bestride netop denne stilling.

Maria: De første 3-4 linjer er afgørende, ikke det første ord eller den første linje. Når det er sagt, så gælder det om at gå direkte på med hovedbudskabet i din ansøgning. Hvad er det for en værdi, du kan tilføre virksomheden? Vi havde f.eks. en ansøgning, hvor ansøgeren allerede i første afsnit hævede baren og øgede ambitionsniveauet for den pågældende stilling. Det tog jeg godt imod.

Det næste jeg gerne vil høre i starten på en ansøgning er, hvorfor du brænder for stillingen? Mange ansøgere starter typisk med at rose den virksomhed, de søger job hos. Og som alle andre, kan vi godt lide at få ros, men det må ikke blive for mekanisk. Rosen skal være konkret, og du skal have en kilde, så du kan svare uddybende på spørgsmålet til en forhåbentlig kommende samtale. Jeg orker f.eks. ikke flere ansøgninger, der starter med at skrive, at Geelmuyden.Kiese er et af branchens førende bureauer. Det ved vi godt. Det er mere interessant med en konkret vurdering, som f.eks. at ens grandonkel har været en tilfreds kunde af de og de årsager, eller at man selv som journalist har oplevet Geelmuyden.Kieses konsulenter være professionelle og dygtige historiefortællere.

6. Er der klassiske fejl, som ansøgere begår i jobansøgningen? – Kan du fx nævne tre?

Pernille:

  • Dårlige billeder taget til en fest eller på ferie.

  • At man skriver forkert virksomhed på. F.eks. "jeg søger hermed job hos XX" og så er navnet det sted, hvor kandidaten sidst søgte og har derfor glemt at rette ansøgning til.

  • Stavefejl eller CV’er, der ikke er opdaterede.

Maria:

  • Ansøgning og CV gentager hinanden og tilfører ikke selvstændig værdi, og ansøgningen bliver alt for lang og kedelig.

  • Ansøgningen fremstår som led i en masseproduktion og er ikke målrettet det enkelte job.

  • Kandidater starter med at skrive, hvor de har set opslaget. Større turn-off findes ikke.

Derfor husk altid at sparre med andre om ansøgningen, så du har en second opinion på både substansen, formidlingen, korrekturen og opsætningen. Det skal helst være en person, du ikke er alt for tæt på, og som du kan regne med siger sin helt ærlige mening.

7. Hvordan har du kunnet mærke en personlighed/et drive ved blot at læse en ansøgning, kan du give et godt eksempel?

Pernille: Det er meget svært at konkretisere, men jeg tror, at det har meget at gøre med ansøgningens opsætning; at den er læsevenlig og målrettet, at den har en fængende overskrift, og at de fremhævede lyksaligheder rent faktisk er relevante i forhold til stillingen :) og så er et godt foto bare altid godt blikfang – men det skal som sagt være taget i en mere eller mindre professionel setting.

Maria: Billedsprog, eksempler fra tidligere og ikke mindst fritidsinteresser fortæller meget om din personlighed og drive. Sagt under fire øjne, kan jeg afsløre, at vi tit giver ansøgerne ”øgenavne” baseret på personlighed simpelthen for at huske den ene kandidat fra den anden i bunken. Internt genkender og husker vi personligheder som hestepigen, opvaskeren, rundsaven og bornholmeren. Hvad skal vi huske dig for?


Falck TravelCare

Falck har mere end 100 års erfaring med hjælpe mennesker i nødsituationer.  Forståelse af risici og de underliggende mekanismer i nødsituationer er en stor del af vores dna og er med til at give os de kompetencer, der er påkrævet i nødsituationer.

Som rejsende oplever man ofte, at verden er blevet mere usikker, både med hensyn til personlig sikkerhed, men også behandlingsmæssigt i sygdomssituationer. Vi oplever mere komplekse sygdomme, og der stilles helt andre krav til medicinsk behandling. Der lægges derfor stort pres på sundhedssystemerne, know-how og styring af omkostninger, når vi rejser.

Vores ydelser er skræddersyet til at varetage disse problemstillinger for dig og din virksomhed, og derfor anvendes de af en lang række virksomheder i forskellige brancher for at garantere sikkerheden for deres ansatte, som rejser eller arbejder fast i udlandet. 

Med Falck TravelCare er dine medarbejdere i trygge hænder - 24 timer i døgnet, 365 dage om året.


Geelmuyden.Kiese

Geelmuyden.Kiese er et af Nordens største kommunikationsbureauer med ca. 100 ansatte på egne kontorer i København, Oslo og Stockholm, heraf 30 i Danmark. Vi har viden om beslutningsstrukturer og markedsmekanismer, og vi ved, hvordan kommunikation flytter magt – politisk og kommercielt. Vores rådgivere er strategiske og kreative med udgangspunkt i detaljeret branchekendskab og høj forretningsforståelse.

Maria Steno, Administrerende Direktør i Geelmuyden.Kiese

Pernille Sandberg Kujundzic, HR-chef i Falck TravelCare