Spring over, hvor gærdet er højest

Af Ole Strand, CAnyt december 2013

Succes er kimen til fiasko, hvis virksomheden ikke gør op med den selvfedme og magelighed, der ofte følger med succesen. Det mener Rasmus Ankersen, der er aktuel med sin seneste erhvervs-bestseller: ’Sult i paradis – opgør med mageligheden’

Erhvervshistorien er fyldt med eksempler på succesfulde virksomheder, der på toppen virkede uovervindelige, men som er helt væk eller små spillere i dag.

Det handler ofte om magelighed. Man føler sig sikker på succesen, og lader paraderne falde. Men hvis virksomheden ikke bevarer sulten og forholder sig kritisk til succesen, risikerer de at tabe det hele på gulvet, mener Rasmus Ankersen, der er coach og rådgiver for topsportsfolk og erhvervsledere og aktuel med sin seneste erhvervsbestseller ’Sult i Paradis’.  

Inspirationen til bogen kommer fra tre Nokia-medarbejdere, som Rasmus Ankersen tilfældigt spiste middag med ved en konference i Helsinki i 2011.

»De havde alle en iPhone i lommen, selv om de ikke var meget for at erkende det. Et sikkert tegn på dyb krise, når de ansatte går rundt med konkurrentens telefon. Og de fortalte hele historien om, hvordan Nokia gik fra storhed til fald på fem år. Jeg sad i sad i flyet hjem fra Helsinki og undrede mig. Det var præcis de samme folk, der gjorde Nokia så succesfyldt, som bagefter gjorde det til en fiasko. Hvordan kunne det ske? Det måtte jeg undersøge nærmere”, siger Rasmus Ankersen.

Fra konge til knægt

I 2007 var Nokia kongen af mobilmarkedet. De sad på halvdelen af det globale mobilmarked. De solgte flere telefoner end nr. 2 og 3 tilsammen, og tjente 11,7 milliarder dollars på et år. I juni samme år lancerede Apple sin første iPhone og revolutionerede mobilmarkedet. I dag har Apple overtaget mobiltronen og halvdelen af verdensmarkedet, mens Nokia er reduceret til en marginal spiller.   

Man kan vælge at fokusere på historien om Apples succes, men det er i lige så høj grad historien om Nokias fiasko, fordi de ignorerede udfordringen fra Apple, mener Rasmus Ankersen.

”Nokia havde alle muligheder for at tage udfordringen op, De havde passer af penge og ressourver, og det var helt normal procedure, at ingeniørerne hos Nokia undersøgte nye produkter fra konkurrenterne. Det gjorde de også med iPhone, som de vurderede var alt for dyr, skrøbelig og teknologisk primitiv i forhold til Nokias 3g-teknologi. De så ingen grund til bekymring”, fortæller Rasmus Ankersen.

Nokia glemte at genopfinde sig selv

Nokia var ikke de eneste, der tog fejl af iPhones potentiale i starten. Det gjorde hele markedet. Men hvor andre konkurrenter skyndte sig at udvikle tilsvarende smartphones, blev Nokia ved med at klynge sig til deres fejlvurdering. Selv da der var solgt 10 millioner iPhones på 10 måneder, fastholdt Nokias CEO, Olli-Pekko Kallasvuo ved en præsentation af Nokia-produkter, at ”fra et konkurrencesynspunkt er iPhone ikke andet end et nicheprodukt”.

”Det citat kom til at stå som et eksempel på den arrogance, der førte Nokia fra 50 % af det globale mobilmarked til mindre end 3 % på få år. Nokia havde fundet sig til rette i deres egen magelighed som verdensmestre i telefonbranchen uden at opdage, at hele markedet var flyttet over i internetbranchen. Og da de omsider indså det, og indrettede sig på den nye virkelighed, var de kørt bagom dansen og reduceret til en marginal spiller”, siger Rasmus Ankersen.

Begrænsninger fremmer udviklingen

En anden fare for en succesfuld virksomhed, er at den får for mange penge, for mange ansatte, for mange ressourcer, og i mange tilfælde skaber det mere status quo og mindre udvikling, mener Rasmus Ankersen.

”Googles 20%-ordning, hvor udviklerne må beskæftige sig med, hvad de selv synes er relevant i 20 % af tiden, er ofte blevet fremhævet som et eksempel på, hvordan man kan give kreativiteten gode vilkår. Men hvis man ser på erhvervshistorien, er mange store konkurrencefordele kommet af kriser, fordi de tvinger folk til at tænke anderledes”, siger Rasmus Ankersen.

Succesfulde virksomheder må selv skabe ’krisen’

Det er straks sværere, når virksomheden er succesfuld og har masser af ressourcer. Det kræver en virksomhed, som tør stille høje krav, også i gode tider. Det gør man Ikea, hvor en simpel regel er grundlaget for hele tiden at gøre tingene bedre: Hvert år skal hvert produkt være 2 % billigere for kunderne end året før.

”Hvis du er nødt til at gøre det 2 % billigere, er du nødt til at få mere ud af mindre. Det tvinger designere og logistikfolk og hele organisationen til altid at tænke i nye og bedre løsninger, som formentlig ellers ikke ville være kommet, hvis 2 %-reglen ikke havde været der”, siger Rasmus Ankersen.  

Bliver Apple det næste Nokia?

Hos Apple satte Steve Jobs også stramme rammer for udviklingen af den første iPhone.

”Udviklerne fik besked på, at lave en telefon, som folk ikke bare kunne lide, men som folk skulle elske. Den måtte kun have 1 knap - ikke 2 eller 3 - og den skulle gå fra ide til marked på kun 8 måneder. Han arbejdede med selvpåførte begrænsninger, fordi han kunne se, at det gav et kreativt pres og fik udviklerne til at tænke helt nye tanker om, hvordan en telefon skulle være”, siger Rasmus Ankersen.

Men Apple kan være på vej ind i samme blindgyde som Nokia, mener Rasmus Ankersen.

Da Apples nye topchef Time Cook under stort presseopbud præsenterede årets produktnyheder i september 2013 var der ingen kvantespring. Blot en iPhone 5C, der var en marginalt billigere plasticudgave af iPhone 5 - nu i farver – og iPhone 5S, der var en marginalt opgraderet udgave af iPhone 5.

”Der var ingen overraskelser. Ingen wow-faktor. Magien var væk, og det fik mig til at tænke: Er der overhovedet sult tilbage i Apple-paradiset? Eller er Apple på vej til at blive det næste Nokia?”, siger Rasmus Ankersen. 


Rasmus Ankersen kur mod magelighed er at skabe ’Sult i paradis’. Det er  baseret på fire koncepter:

1.   Stol aldrig på din succes

Succesfulde organisationer er ukritiske i forhold til deres egen succes. De tror, at deres gode resultater skyldes gode beslutninger, men ofte er de baseret på held eller udefra kommende omstændigheder, som selv ikke de bedste ledere har kontrol over. Derfor undersøger den succesfulde organisation sine succeser lige så kritisk, som dens fiaskoer.

2.    Brænd dine trofæer

Virksomheder, der kæmper på kanten af fiasko, er tvunget til at evaluere sig selv kritisk og aggressivt søge forbedringsmuligheder. Succesfulde virksomheder er ofte tilfredse med status quo. De ønsker at se det nuværende mønster fortsætte. Succesfulde organisationer skal derfor bekæmpe følelsen af, at de har nået bjergtoppen. De skal mentalt set brænde deres trofæer og drive forbedring og innovation, uanset om der er en brændende platform eller ej.

3.    Slå det i stykker, hvis det virker

Succesfulde virksomheder fejler ikke, fordi de mangler ressourcer, men fordi de ikke besidder modet til at genopfinde sig selv, før det er for sent.

De tænker: Hvordan kan vi beskytte vores eksisterende forretning? I stedet for bør de tænke: hvis vi ikke havde en forretning, hvordan kunne vi så bedst bygge en? De skal forstå, at hvis de ikke har modet til at destruere deres succes for at ramme den næste bølge, så er der andre, der kommer og gør det.

4.    Dræb illusionen om perfekte forhold

Mange konkurrencefordele er født af kriser og begrænsninger, der tvinger folk til at tænke anderledes, end de gjorde i går. Med succes følger flere medarbejdere, mere tid, flere penge og mere magt på markedet, og paradoksalt nok gør disse privilegier ofte en organisation mindre effektiv og mindre kreativ. Den gentager sig selv i stedet for at genopfinde sig selv. Magien sker, når man er i stand til at skabe en brændende ambition og tilsætte den nogle udfordrende begrænsninger.

Kilde: ’Sult i paradis’ af Rasmus Ankersen.

Læs mere på www.rasmusankersen.com

 


Rasmus Ankersen

Rasmus Ankersen er tidligere fodboldspiller og -træner i FC Midtjylland, og arbejder nu som coach for topsportsfolk og erhvervsledere. Han holder foredrag om motivation, ledelse og vindermentalitet, og har udgivet 4 erhvervsbøger, som er blevet bestsellere i store dele af verden.

Rasmus Ankersen

Rasmus Ankersen er tidligere fodboldspiller og -træner i FC Midtjylland, og arbejder nu som coach for topsportsfolk og erhvervsledere.

Han holder foredrag om motivation, ledelse og vindermentalitet, og har udgivet 4 erhvervsbøger, som er blevet bestsellere i store dele af verden.