Stemmens brug og mirakler under jobsamtalen

Af Lars Ulrik Jeppesen, karrierekonsulent, CA

Den måde, vi bruger vores stemme på under samtalen, kan spille en stor rolle for, hvor spændende og indbydende samtalen forløber, og dermed for det indtryk virksomheden får af dig som person. Det er ikke usandsynligt, at din personlighed også bliver vurderet ud fra den måde, du bruger din stemme på.

Stemmens brug og stemmens mirakler under jobsamtalen

Under en jobsamtale, hvor vi gerne vil give det bedste indtryk, tænker vi ofte ikke så meget om vores stemme, fordi vi bruger den til daglig. Men tror vi på undersøgelser fra Albert Mehrabiem (se figur), så har den måde vi bruger vores stemme på stor betydning for det billede og det indtryk, vi skaber under jobinterviewet.


Brug din stemmes intonation til at trænge igennem

Der eksisterer næppe ikke noget mere kedeligt og ”dræbende” end at lytte til en person, der taler med et meget monotomt toneleje, så selv om du under samtalen føler, at du ikke matcher jobbet omkring 100%, så kan du gøre meget ved at bruge din stemme rigtigt.

Det betyder bl.a. at lade stemmen gå op og ned i løbet af de sætninger, du siger:

  • Når du intonerer stemmen opad i løbet af sætningen, så får du budskabet til at lyde mere positivt og interessant at lytte til.

  • I de fleste tilfælde lyder det uinteressant at lytte til en person, der intonerer ned i sine sætninger – dog kan du med fordel benytte dig af dette virkemiddel, når du skal frem til en pointe eller understrege noget bestemt.

  • Betoning af bestemte ord – der enten er ord, der er betydningsfulde for dit budskab, eller fordi det er netop de ord i sætningen, som du vil have, at de husker.

  • Tal langsomt og sænk stemmen, så skaber du billedet af, at det, der siges nu, er vigtigt, og du kan få den anden part til at lytte ekstra efter.

Få styr på din S-M-I-L-E påvirkning

Du kender det selv sikkert allerede – du har talt i telefon med en anden person, og øjeblikkeligt begynder billeder at køre på den indre film – hvordan er personen, hvordan ser personen ud, hvilke holdninger og meninger tillægger vi denne person, samt kan jeg bare få lov til at møde personen … alt sammen blot med udgangspunkt i den måde de lyder på, når de taler.

Med andre ord tænk på S-M-I-L-E modellen, når du skal forberede dig på, hvad det er for et indtryk, du gerne vil efterlade via stemmens brug.

S – Stemmevariation: Jo mere du varierer din stemme, jo mere spændende og indbydende bliver du at lytte til
M – Motivation: Lyd motiveret i den måde, du taler på, den måde du bruger din stemme på
I – Interaktion: Det er altid mere spændende at være del af en dialog end at sidde og lytte til monologen, så involér de andre i samtalen – brug gerne retoriske spørgsmål
L – Let forståeligt: Du skal være klar i spyttet, så væk med alle dine ”gummiord” (måske, eventuelt, muligvis, kunne godt være), det får dig til at lyde overbevisende, velovervejet og med gennemslagskraft.
E – Engagement: Tal med engagement i stemmen, lad modtageren få indtrykket af, at du er interesseret i jobbet og går op i samtalen


Klik her, hvis du vil læse flere artikler med inspiration, tips og tricks til jobsamtalen >


 

Få CA's gratis e-bog "Jobbet er dit" med inspiration til din jobsøgning

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.