Stil chokoladeskålen 2 meter væk!

Af Sanne Juel, Karriererådgiver i CA

Nyt år, nye mål, nye forsætter - Glem det. I hvert fald glem de store omvæltninger med ”Nu skal jeg eddermaneme træne mig til en six-pack” – og ”Jeg vil være model”- ”Tjene mere” og ”Få mig en lækker kæreste”.

Fejl ved disse nytårsfortsætter og mange andre er:

  1. De er upræcise. For hvad betyder ordet ”mere”

  2. Urealistiske mål. Ligne en model – når du er 162 cm lav og vejer 87 kilo...?

  3. Få en lækker kæreste. Er det indenfor din egen kontrol og hvad vil det egentlig give dig?

Start i det små

I det helt lillebitte univers, hvor du snyder din hjerne. Fordi hjernen og kroppen egentlig ikke vil forandring. Den vil stritte mere og mere imod, jo større omvæltningerne er. Så snyd den ved at ”go slow and with tiny goals”. Jo vel, resultater er velkomne, men vejen derhen skal jo være holdbar.

Så ønsker du de varige ændringer, der giver mening for dig, og som du kan se inkorporeret i din fremtidige livsstil? Make it small til at begynde med.

Cola og sukker

En veninde ville gerne tabe sig. Samtidig var hun cola-afhængig. En liter om dagen. Hun besluttede at ERSTATTE cola med saft, kaffe og the. Og i løbet af et år var hun fire kilo tyndere og ude af sin afhængighed. Dvs. erstat med noget andet, der er indenfor rækkevidde og hold ud. Resultat kom ikke med det samme. Det var GENTAGELSEN af at erstatte en vane med en anden.

Sukkerkunden

Så var der den sukkerafhængige, der brugte 12 tsk. sukker i kaffen. Det var helt uoverskueligt at gå i NUL sukker. Så kursen blev lagt på NEDTRAPNING. De små ændringer gjorde, at kroppen og hovedet ikke strittede imod. Så det blev en lang afvænning med først 11 tsk. sukker – så 10 tsk. sukker og så ni tsk. etc. etc. etc. – kroppen vænnede sig simpelthen.

På samme måde som skulle du træne til at løbe maraton. Ingen løber jo 42 km om dagen hver dag for at være klar. Det ville jo være direkte skadeligt. Læg en REALISTISK plan. Bare husk på historien med ”Hvordan spiser du en elefant?” – i små bidder...

De nye buzz-words

Min tilgang til 2013, som karriererådgiver og stresscoach i CA, handler om et par nye ord, der kan integreres i dit ordforråd. Nemlig;

  • NEJ TAK eller bare NEJ (ordet NEJ er en hel sætning!)

  • STIL det udenfor rækkevidde (synsvidde), dét du vil undgå eks. at spise

  • Tilgængelighed. Lav klare aftaler med dig selv om fx mobil/mails

Meget i denne verden hænger sammen med tilgængelighed eller om du vil, uden- eller indenfor rækkevidde.

Skru ned for din tilgængelighed

Stress er en kompleks og individuel tilstand. Og det er nok ikke at sige for meget, at det forstærkes af, at vi er tilgængelige og kontaktbare 24-7. Både på mail og mobil. Et lille bitte nytårsforsæt kunne være at slukke for denne tilgængelighed i afmålte portioner.

Eks. vælger en del af vores medlemmer, at de ikke tager arbejdsmobilen efter kl. 17.00. Det må vente til næste morgen kl. 8.00. Andre holder den udenfor rækkevidde i weekender og aflytter så svareren en gang om dagen for at høre, om jorden alligevel er gået under.
Ligeledes er tilgængelighed omkring mad, slik, chokolade og nougatstænger osv. afgørende for, hvor meget du spiser.

Flyt slikskålen

Studier viser, at flytter du bare slikskålen to meter længere væk fra din fysiske rækkevidde, spiser du mindre. Stiller du den endnu længere væk er resultater endnu bedre.

Så hvad med at fjerne tilgængeligheden? Slet og ret at gå dit køkken igennem og sige – ”Kære chokolade, nu ryger du ud i skuret eller gives væk til meget slanke mennesker” – og så kun handle, når du er mæt.
Det er små ændringer, der virker.

Handler du så ind til store arrangementer, fester eller andet – så stil det VÆK, så du ikke får øje på det, før det skal bruges. Altså udenfor synsvidde. Kan du det? For det virker.

Er du en af dem, der vil smide et par kilo? Ja, den enkle måde er at sige NEJ til alt det småtteri, du bliver tilbudt i løbet af dagen. Bare sig NEJ tak. Og er det svært – så blot spis fra en mindre tallerken.

Det handler nemlig om at samle usynlige resultater i hverdagen, fordi det over tid bliver til synlige resultater, der HOLDER. Og husk; gode vaner opbygges over tid. Ikke i tiden mellem jul og nytår eller på et par uger i januar, men i hele tidsrummet mellem nytår og jul.