Stress af - 3: Tiden, der tager os

Af Sanne Juel, karriererådgiver og coach, CA karrierepartner og a-kasse

Dagene flyver forbi os, og vi kan have en tendens til at glemme at nyde tidens gang. Når vi lærer at opbygge energi, er det samtidig vigtigt at lære, hvordan vi undgår at ødsle den væk. Det kan vi lære ved at være i NUET.

Nuets kraftfulde styrke

Nøglen til succes ligger i at glide stille og roligt ind i den rigtige rytme. At du er til stede dér, hvor du nu engang er. Uden tanker på fortid eller fremtid. "Umuligt!" tænker du. "Jeg skal både sørge for madpakker, cykellapning, min søn, der skal hentes fra fodbold, regnskabet, som skal laves færdigt til mødet i morgen og hvad skal vi i øvrigt have til aftensmad?" Høj puls, håret tilbage i stiv modvind, og et blodtryk der er helt oppe at ringe.

Øv dig alligevel i at være dér, hvor du er, med dit fulde nærvær. Det kan nemlig trænes og har gavnlig effekt på både DIG selv og dem omkring dig.

Øvelser til at være i NUET:

  • Rollemodeller. Hvad gør børn, der naturligt er i nuet? Iagttag dem, og tag ved lære. Se også på kreative mennesker, for hvem øjeblikket er alt. Lær af dem. 
  • Træk vejret – en rigtig god idé, hvis du vil holde dig i live. Tænk på, hvor beslægtede de to ord "ånd" og "ånde" er. Lav bevidste dybe vejrtrækninger et par gange om dagen. 
  • Tag din puls. Mærk. Så er du i din krop. Tæl dine pulsslag per minut. De er en god indikator for, hvordan du har det. Og når du måler din puls, er det svært samtidig at tænke på kartoffelmos og frikadeller til aftensmaden. 
  • Find dig et mantra. En sætning, du kan sige, så du straks finder tilbage til dit rolige tempo. Du kan evt. låne et par af nedenstående mantraer:
    ”Det er, hvad det er” – ”Jeg kan kun gøre mit bedste” – ”Sådan er det lige nu”.. 
  • Bliv i virkeligheden. Spørg dig selv:
    • Hvad føler jeg i dette øjeblik?
    • Hvem ville jeg være uden denne følelse?
    • Kan jeg give slip på følelsen i dette øjeblik?
    • Gør det – gå ud og tag to min. for dig selv, indtil du har givet slip på følelsen.
    • Spørg til sidst dig selv, og svar både med dit hoved og hjerte: "Hvad har jeg (virkelig) brug for i dette øjeblik – mere drama eller at blive i virkeligheden?" 
  • Vent og se – hver gang du afslører dig selv i at bekymre dig om en fremtidig situation, så forsøg at stoppe tankerne lige dér og i stedet sige til dig selv: "Vent og se!"

Lær at forebygge

Alle mennesker oplever stressede situationer i livet. De kropslige reaktioner kan føles ubehagelige, som noget man føler ulyst ved. Det er helt almindeligt at prøve at undgå det, man ikke bryder sig om. Men det er ikke det samme som, at det er skadeligt – det er derimod en uomgængelig del af livet, som man kan lære at håndtere positivt.

Skab dig et godt overblik

Skriv ned, hvad du skal nå. Både på studiet, jobbet og privat.

  • Hænger det sammen?
  • Kan du nå det?
  • Er det realistisk?
  • Og er der noget, du kan uddelegere eller undlade at lave?

Lav gerne et ugeskema og plot ind, hvornår du vil gøre hvad. Det letter at se opgaverne på skrift. Sørg for at prioritere dine opgaver.

Hænger dine ressourcer og opgaver sammen?

Har du tid, viden og kræfter nok til de opgaver, du har påtaget dig eller er blevet bedt om at løse. Hvis ikke, så aflys, udsæt, nedprioriter nogle af dem.

Kend dine stress-symptomer

Hvornår kan du mærke, at der er noget galt? Og hvordan kan du mærke det? Hvor i kroppen viser symptomerne sig? Lær din krop godt at kende, så du kan reagere tidligt på det, den fortæller dig.  Mange bagatelliserer de tidligere symptomer og fortsætter i et højt tempo for længe – med uheldige eftervirkninger.

Lær at sige ”skidt pyt!” og ”nej, tak”

Lad de problemer ligge, du ikke kan ændre på. Træk på skulderen, og sig "Pyt!" til bagateller. Sig fra, hvis der er problemer, du kan ændre på. Det er dit ansvar at melde ud, når du føler dig belastet.

Din krop er kraftfuld. Den fortæller dig, hvad der skal læges. Lyt til, hvad den forsøger at fortælle dig, stol på det, og gør noget ved det. Den bedste hjælp kommer indefra.


Få mere inspiration og gode råd på CA's temaside om stresshåndtering >