Tjekliste til gamification

Af Mads Bab, gnist.com

 

   

For at gøre det nemmere at komme igang, finder du her en tjekliste over vigtige elementer i en gamification tilgang til forandring.

For det første må man tænke over relevansen – ikke kun for den enkelte bruger, men for disse tre perspektiver på en og samme tid.

  • Det personlige perspektiv (brugerens oplevelse)
  • Lederens perspektiv (giver det mening for lederen at følge op på denne måde?)
  • Organisations perspektiv (hænger det sammen med strategien i virksomheden?)

Derudover er følgende spørgsmål afgørende at tænke over: 

  • Hvorfor vil I benytte gamification?
  • Hvordan vil metoden gavne brugerne?
  • Hvad motiverer til deltagelse?
  • Hvad begrænser deltagelse?
  • Hvad er deres “spil-stil”?
  • Hvilke målområder motiveres deltagerne af?
  • Hvad er jeres forretningsmæssige mål, der kan løfte ved hjælp af gamification?
  • Hvordan når deltagerne de mål?
  • Hvilke handlinger vil du gerne have de gør – kan de bygges ind i spillet?
  • Hvilke tanker og tilstande er nødvendige – kan spillet sikre dem? 
Introduktion til gamification Gamification - 3 succeskriterier Er spillet slut for gamification? Tjekliste til gamification