Træn hjernen og træf bedre beslutninger

Af Ole Strand, CA Karrierepartner og a-kasse

Langt de fleste beslutninger sker pr. automatik, styret af dine følelser og helt ubevidst - både privat og på dit arbejde. Det koster erhvervslivet dyrt i fejlbeslutninger og udbrændte medarbejdere. Men hjernen kan trænes til at træffe bedre beslutninger

Der er for mange beslutninger på automatpilot i det danske erhvervsliv. Både blandt medarbejdere og ledere. Det mener erhvervssociolog Rikke Østergaard, som er medforfatter til bogen ’Sluk emhætten – træn din hjerne og træf bedre beslutninger’.

"Næsten alle beslutninger i vores liv er styret af vores følelser. Op mod 99 % af vores beslutninger er styret af ubevidste mekanismer som fx følelsen af frygt. Og det har stor betydning for den måde, folks liv ser ud på," fortæller Rikke Østergaard.

Bogen fortæller om den nyeste hjerneforskning og om, hvorfor mange mennesker ofte træffer uovervejede beslutninger uden at vide det. Og den fortæller, hvordan man kan komme til at leve et mere bevidst liv. Ved at træne hjernen kan alle nemlig lære at beslutte de ting, der føles helt rigtige.

"I vores globale digitale samfund bliver vi hele tiden bombarderet med oplysninger og input, som vi skal forholde os til. Men den menneskelige hjerne har ikke ændret sig de sidste 200.000 år. Vi har altså samme hjernekapacitet, men langt flere mentale krav. Der er et konstant tankemylder – eller emhættestøj som jeg kalder det – og det kan nemt føre til, at vi træffer de forkerte beslutninger", siger Rikke Østergaard.

Kom ud af dine følelsers vold

Der er stor forskel på, hvilke dele af hjernen der bruges, afhængig af om du befinder dig i en tilstand af stress eller overskud. Hvis du skal beslutte noget i en stresset situation, slår neocortex fra. Det er den del af hjernen, der er i stand til at tænke rationelt og velovervejet. I stedet for overtager amygdala – også kaldet krybdyrshjernen -  som er den del af hjernen, der udelukkende reagerer ud fra instinkter og overlevelse.

"Hvis du er styret af dine følelser, når du træffer beslutninger, er du i bund og grund i dine følelsers vold. Hvis du vil lære at træffe bedre beslutninger, skal du kunne mærke og se, hvornår det er følelserne, der tager over. Hvis du er bevidst om følelserne, kan du bedre se tingene udefra og træffe en mere rationel beslutning”, siger Rikke Østergaard.

Vejen ud af følelsernes vold kan ske ved at fokusere på kroppen og åndedrættet. På den måde slapper amygdala af, og den rationelle tænkning kan tage over igen.

Følelesbeslutninger koster virksomheder dyrt

Tankemylder og følelser styrer ikke kun de private beslutninger, det gælder også på arbejdet, og det påvirker virksomhederne negativt. Det gælder de dagligdags beslutninger, de økonomiske beslutninger og også de strategiske beslutninger, fortæller Rikke Østergaard.

”Vi lader os rive med af vores følelser, fordomme og mavefornemmelser – uden at vi egentlig er bevidste om det. Det koster virksomhederne en formue at rette op på de fejlbeslutninger, der dagligt bliver taget. Og samtidig koster det rigtig mange penge i stress-sygemeldinger og udbrændte medarbejdere", siger Rikke Østergaard, der selv har levet for meget i sine følelsers vold.

"Jeg halsede af sted i mit eget liv, og tog beslutninger uden at tænke over, hvad der styrede dem. Jeg sagde ja til for mange ting, og det endte ofte med, at jeg ikke orkede alt det, jeg havde sagt ja til. Det gav en masse dårlige følelser. I dag træffer jeg flere bevidste beslutninger, og det har gjort mig gladere i hverdagen og i mit arbejde", siger Rikke Østergaard.

Mentaltræning er ikke raketvidenskab

Rikke Østergaard bruger mentaltræning til at nå de bevidste og velovervejede beslutninger.

"Når du mentaltræner, kan du regulere dine følelser og tage mere rationelle beslutninger. Det handler om at minimere den mentale støj og være til stede i nuet. Så kan du træffe bevidste beslutninger baseret på dine reelle ønsker i stedet for at lade dig snyde og styre af ubevidste mekanismer”, siger Rikke Østergaard.

Det kræver ikke ekstra tid at mentaltræne, og teknikken er ret simpel, når man ved, hvordan man skal gøre, fortæller Rikke Østergaard.

”Du træner simpelthen din hjerne ved at være til stede i din dagligdag. I alle aktiviteter. Når du kører bil, bager boller, taler i telefon eller går en tur. Hvis du er til stede i nuet, vil du opleve overskud og følelsen af at have fået mere tid. Men i virkeligheden er situationen nøjagtig den samme. Din hjerne tænker bare anderledes”, siger Rikke Østergaard.

En af metoderne til at blive i nuet, er at have fokus på åndedrættet.

"Du skal ikke tænke på dit åndedræt, men mærke dit åndedræt. Så flytter du din bevidsthed til nuet, og skaber kontakt til kroppen. Åndedrættet er en stor hjælp, når du starter med mentaltræning i hverdagen. Mentaltræning giver dig en følelse af, at du styrer dit liv og ikke omvendt. Der er mange mennesker, der føler, at de er et offer for deres hverdag, fordi de ikke kan følge med. Men de kan ændre det," pointerer Rikke Østergård.

Træn hjernen - få 4 nye vaner 

 

Gør disse ting igen og igen, indtil det bliver daglige vaner:

Få fokus på, hvor du er

Er dine tanker på jobbet, så flyt fokus tilbage på din krop. På stolesædet under dine baller. Niv dig i armen, og mærk, du er til stede lige nu, lige hvor du er.

Fokusér på dit åndedræt

Træk vejret ind og ud. Ind gennem næsen og ud gennem næsen, og læg mærke til, hvordan din brystkasse og mave bevæger sig langsomt ind og ud i takt med, at du trækker vejret.

Tag en pause

Mærker du tankemylder på jobbet, så gå udenfor. Træk en mundfuld frisk luft ned i lungerne. Kig op på himlen, og mærk, at verden er større end dig.

Hold fri fra det digitale

Du behøver ikke altid at være tilstede og tilgængelig på de sociale medier. Sluk for mobilen. Det er okay at gå glip af noget.

Er det svært at holde fokus?

Med bestselleren ”Sluk emhætten” lærer du at træne hjernen og forbedre dine præstationer.

Download de første 47 sider her
- og få en introduktion til mentaltræning, der virker!

Du er i dine følelsers vold

Når du åbner din mail og tænker "panik", så reagerer hjernen præcis som den ville have gjort for 200.000 år siden, hvis der var fare på færde. Hjernen kan ikke kende forskel på en fyldt mailbox med ubehagelige mails eller en bjørn. 

Hvad kan du gøre?

Bliv bevidst om, hvad der sker. Tag en dyb indånding og sig, at du når det, du når. Så beroliger du hjernen og åbner for det rationelle.Det er trods alt blot en mail og ikke en bjørn.

Rikke Østergaard Christensen, erhvervssociolog og mentaltræner. Rikke underviser på flere af CA's kurser i Mindfulness.