Undertøj til døren

Af Lanna Maarouf-Petersen

Kan man sælge øko-underbukser på abonnement? Organic Basics pitchede ideen på kickstarter.com og crowdfundede 130.000 kr. på 48 timer. Bag virksomheden står fire iværksættere, som har satset alt på ideen og ført den til virkelighed.

Hvem står og prøver underbukser i omklædningsrummet? De færreste mænd gør det, så hvorfor så bruge tid og transport for at komme ned i en tøjbutik og købe undertøj. Hvorfor ikke bare få det sendt med posten? Det er rationalet bag undertøjsmærket Organic Basics, hvor kunderne får tilsendt økologiske underbukser og strømper én gang i kvartalet.

Forretningen vokser på bæredygtig convenience

Organic Basics ledes af de fire partnere: Mads Fibigier, Alexander Christensen, Mads Haugsted og Christoffer Immanuel. Derudover er der fire medarbejdere, men virksomheden skal gerne vokse sig meget større;

”Vi startede ud med at sælge udelukkende basisundertøj til herrer via vores egen webshop for at sikre et højt serviceniveau. Nu har vi kunder i 12 lande og er ved at udvikle en kvindeIinje”. Om fem år skal Organic Basiscs gerne være massivt repræsenteret på det europæiske marked, og også gerne med en afdeling i USA, der har en ”enorm udvikling inden for ”smart services” og er meget glade for både økologiske samt convenience produkter”, siger Christoffer Immanuel.

Organic Basics arbejder aktivt med tre kerneværdier i alle dele af forretningen: Bæredygtighed, økologi og convenience.

”Det er vigtigt for os at have et stærkt værdisæt, da det giver et klart mål om, hvilken retning vi skal udvikle os i. Det gør det også nemmere for vores kunder at forstå vores forretning og det værdisæt, de køber ind i.”, siger Christoffer.

Tæt kontakt til leverandørerne

Organic Basics får produceret deres økologiske undertøj i Tyrkiet i tæt samarbejde med deres leverandører. Teamet bag Organic Basics er netop hjemvendt fra Tyrkiet, hvor de har besøgt markerne, hvor bomuldet til deres produkter gror, og set samtlige processer, som deres produkt indgår i.

”Vi fik hilst på alle de medarbejdere, der til dagligt arbejder med vores produkt. Det er fedt personligt at kunne give dem hånden og takke dem for at levere så professionelt et stykke arbejde”, siger Christoffer.

Produktudvikling en langsigtet investering

Christoffer fortæller, at de fra starten i Organic Basics har haft meget fokus på produktudviklingen.

”Vi mener, at et kvalitetsprodukt i det lange løb er en god investering – både for os og for vores kunder”.

Af samme grund har teamet bag Organic Basics brugt en del tid på sparring fra forskellige samarbejdspartnere – alt fra designere, trendspecialister til tekstileksperter. De har brugt deres netværk til at finde frem til nogle af de bedste i branchen, hvilket ifølge Christoffer har haft en stor værdi for deres forretning.

Testede markedet på Kickstarter

Da Christoffer og co. i sin tid besluttede sig for at starte Organic Basics op, startede de med at teste markedet af, inden de kastede for mange ressourcer i projektet. De mente selv, at der var et marked for Organic Basics, men for at være sikre på at andre også havde samme holdning, valgte de at teste forretningskonceptet via det amerikanske crowdfunding site Kickstarter.com.

På under 48 timer fik de samlet 130.000 kr. ind til at skyde deres projekt i gang. Der var et marked for Organic Basics, og nu skulle det bare føres fra idé til virkelighed.

Opstarten var hårdt arbejde

Christoffer har en bachelor i HA Almen og er også begyndt på en kandidat-uddannelse i Design Management på Syddansk Universitet og Kolding Designskole. Han er dog ikke aktiv på uddannelsen for tiden.

”Da vi startede Organic Basics op, var jeg stadig aktiv på studiet, dog uden at deltage i timerne pga. manglende tid, så det var også nogle lange læsedage op til eksamen. Nu arbejder vi partnere i Organic Basics nok 60-70 timer om ugen – nogle gange mere, og kandidaten er lagt på hylden indtil videre. Jeg håber lidt, at jeg aldrig får den færdiggjort, for så betyder det, at min drøm som iværksætter er lykkedes. Kandidatuddannelsen er plan B for mig.”

Organic Basics har lært af fejlene

Som iværksætter kan man nemt begå fejl. Hvad ville Christoffer  have gjort anderledes, hvis han skulle have startet Organic Basics op i dag:

”Vi arbejder i Organic Basics med det interne motto ”Fail faster, suceed sooner”, hvilket gør, at det at fejle ikke er en endegyldig fejl, men derimod blot er en erfaring og et skridt mod succes. Derfor er der ikke noget, som jeg vil ændre. Netop fordi de eventuelle fejl, vi har lavet, blot har været værdifulde erfaringer”, slutter Christoffer.

Christoffers fem bedste råd til en iværksætter med en drøm

  1. ”Prøv det af for at se, om det er en drøm, man kan gøre til virkelighed. Der kommer ikke rigtigt noget godt tidspunkt at gøre det på, så det er bare med at prøve det af”.
     
  2. ”Sørg for at finde et stærkt team, der forstår og har lyst til at hjælpe dig med dit projekt. Med et stærkt team kan rigtig mange ting lade sig gøre og de dage, hvor du tvivler på dit projekt, kan et godt team bære dig igennem”.
     
  3. ”Afprøv din idé relativt hurtigt uden at investere for mange penge i det først. Det er umuligt at forudse, hvordan en forretning udvikler sig, så selvom man er sikker på, at det bliver en succes, så kan man tage fejl, hvilket kan ende dyrt”.
     
  4. ”Tag kontakt til nogle personer, der ved noget om det, og tag imod al den hjælp du kan. Du skal ikke være bange for, at andre folk stjæler din idé. Det sker meget sjældent, og som regel fører det til fiasko, fordi motiverne bag projektet er de forkerte”.
     
  5. ”Vær åben for forandring. Det er ikke sikkert at den idé, du startede ud med, er den, der passer bedst til markedet. Derfor er det vigtigt, at du er åben for feedback og udvikler din idé, som projektet udvikler sig”.

Holdet bag Organic Basics

Vil du vide mere om livet som iværksætter?

Vil du vide mere om, hvordan du starter din egen virksomhed op eller har du en idé, som du gerne vil have sparring på, så er du velkommen til at kontakte Christoffer på christoffer@organicbasics.dk.

Han understreger, at han altid er meget åben for nye muligheder, samarbejder og hjælper gerne folk, så godt han kan.