Unormale tilstande skriger på normale rutiner

Det kræver tilvænning at være hjemme 24/7 - og at arbejde hjemme sammen med familien. Her er forslag til 10 små nye vaner til hjemmearbejdet, der minder om en normal hverdag

Den usynlige modstander Covid19 er her. Hvilket mere eller mindre, kan give grobund for bekymringer hos alle. Børn som voksne. Vi er hver især sendt hjem på egen isflage og padler derudad, så godt vi kan. Skimter efter land. Skimter efter Tryghed. Skimter efter normalitet.

Nye udfordringer i kendte rammer  

Mange af os er beordret hjem og skal også arbejde hjemme på ubestemt tid. Den umiddelbare følelse er først at opleve, at få meget tid forærende (transporten er væk, hente/bringe børn er væk – muligheden for at sove længere er opstået etc.) – men sådan fungerer virkeligheden ikke. For der er lavet totalt om på vores rutiner i løbet af nul komma fem.

Vi siger goddag til de flydende arbejdsgrænser. Arbejdet er flyttet ind i vores stue.  Samtidig siger vi goddag til rastløse unger, at blive distraheret, sørge for hjemmeundervisning, at skulle installere arbejdsplads midt i hjemmet, et overbelastet internet, dårlige forbindelser og samvær 24-7 – det giver nye udfordringer. Hvornår har jeg egentlig fri?

Vi kan ikke mere bare gøre, som vi plejer. Autopiloten er væk. Vi skal bruge mentalt bredbånd på at omstille os. Det koster energi og kræfter. Vores tanker kan skabe mental usikkerhed på mange planer Tanker har det nemlig med at kunne skabe angst og bekymring. Samtidig kan FOMO opstå (Fear Of Missing Out). De unormale tilstande skriger på, at vi bevarer vores fornuft. Og det gør vi ved at tage en dag ad gangen. Et skridt ad gangen.  Ingen af os er vant til alle de nye opgaver og arbejdsgange.

Nye rutiner opstår ikke overnight

Ingen af os har etableret rutiner i at være hjemme 24-7 inkl. at indrette en funktionel arbejdsplads i hjemmet, omgivet af børn, partner eller i solo selskab. Vi er på ukendt farvand og det kan ingen omstille sig på i løbet af 2-3 dage. Derfor forvirring, frustration og falsk feriefornemmelse.

De fleste ledere er ikke vant til at lede digitalt og de fleste medarbejdere er ikke vant til at blive ledet digitalt. Så hvad gør vi i de nye arbejdssituationer hvor den fysiske kontakt ikke er til stede?
Hvordan skaber vi alle en form for værdi i den nye arbejdsform? What to do?

Pas på vi ikke smitter hinanden med andet og mere end Corona virussen

Stress avler stress. Stress smitter. Stress smitter ikke via virus, men via tempo, foranderlighed, tanker og påvirkninger imellem os. Så bevar din normale indstilling til dit arbejdsliv, så længe som overhovedet muligt.

Da hjemmearbejde på fuld tid er nyt for mange mennesker, kan de indre tanker hviske: ”Gør jeg det godt nok? – ”Nu skal jeg bevise, at jeg er værdig medarbejder”.

Så nogle mennesker kører sig selv hårdt på den store klinge. Måske endda med dårlig samvittighed, hvis man ikke lige får præsteret det man er vant til. Bare gør dit bedste. Og vid du gør det så godt du kan.

Vi kommer alle til at skulle være omstillingsparate, fleksible, agile og robuste (de ”gamle” buzz-words) igen lige om lidt. Det tror jeg ikke forsvinder. Så opdag måske her og nu – hvad der i virkeligheden er godt for dig. Den tid er aldrig dårligt givet ud.

Små nye vaner der minder om en normal hverdag

Selv i det små kan dine vaner hjælpe dig og måske endda smitte af alle omkring dig.

  1. Forsøg at opretholde dine normale sove- og spisevaner.
    Plejer du at spise morgenmad sammen med familien i køkkenet, så bibehold det. Det er unødvendigt at skabe flere nye ændringer på en gang. Hen ad vejen kan du så overveje om du vil tilføre nye vaner. Men lav ikke om på alle vaner på en gang. Det stresser unødigt. 
     
  2. Nogen har det godt med at tage arbejdstøj på og gå ind på det ”nye” hjemmekontor.
    Uanset om det er i stuen, soveværelset eller i ”skuret”. Det giver igen en følelse af normalitet.
     
  3. Skab overblik over dine opgaver. Prioriter og arbejd fokuseret med en opgave ad gangen.
    Skriv en liste med de aktive handlinger du skal foretage dig. What to do – listen. Hav den fysisk ved siden og dig og streg opgaverne ud, i takt med at du løser dem. På den måde arbejder du mere effektivt og har kun en opgave i hovedet ad gangen.
     
  4. Aftal med resten af husstanden (partner, børn, husdyr) hvem der arbejder hvor og hvornår.
    Eks. hvornår jeres hjemmekantine har åbent og hvornår der ”hjemmeskole” m.m.
     
  5. Accepter at dit arbejde ikke er 100 %. Du er i nye omgivelser og har måske slet ikke dine mapper og alverdens vigtige papirer omkring dig. Måske ligger dit headset på kontoret og kopimaskinen er der heller ikke. Tænk – lidt er bedre end ingenting. Slå ikke dig selv i hovedet, fordi du ikke har opfundet det nye zoom webinar – eller har udtænkt jeres fremtidige digitale platform.
     
  6. Verden trænger til lidt ro. Stress hjælper virkelig ikke på det. Så bær over med dig selv. Du fungerer måske lige pt. som både SFO ordning, engelsk- og fysiklærer, mor/far, husalf, pædagog, legekammerat, hjemmeservice, au-pair pige og meget mere. Drop måske nogen af lektierne lidt. Lad alle kede sig og giv alle tid til at absorbere den absurde situation, vi alle befinder os i nu. Vi er alle del af noget større end os selv. Igen har ”gjort” det her med vilje.
     
  7. Sluk din pc til aftalt tid og hold almindelig aften. Se tv. Se en serie. Gå tidligt i seng. Spil musik. Spil et brætspil. Ring til en ven/veninde. Tag et spil på din mobil. Facetime den familie du ikke ser etc. Køb et puslespil. Whatever makes you happy.
     
  8. Gå en tur med behørig afstand til alt og alle. Gå bare for at komme ud og se noget andet. Gør noget sammen. Gå for at få lys og luft. For at få forandring. Både i øjne og sjæl.
     
  9. Du behøver måske ikke læse 73 nye bøger om forandringsledelse og adfærdsdesign – lige nu. Måske skal du slet ikke gøre noget vild og utraditionelt lige nu. Hvis muligt så hold panikken for døren. Arbejd klogt, fokuseret og koncentreret, samtidig med at du ikke stresser dig selv og kræver obskure resultater.
     
  10. Sov - og i morgen venter endnu en unormal hverdag – der ber´ dig om at reagere normalt.
    Sagt på anden måde:
  • Stay healthy
  • Stay safe
  • Stay home
  • Stay in touch on the phone
  • Stay strong

    Hæv din energi ved at bevæge dig. Forsøg at opføre dig så normalt som overhovedet muligt. Let måsen indimellem. Gå væk fra din pc. Gå ud i luften (med tilsvarende respekt for andre) og husk;

Skrevet med kærlighed til alle der kæmper derude i den ganske verden.
- Sanne Juel, stresscoach i CA Karrierepartner og a-kasse. 

Bog om stresshånteringE-bog om stresshåndtering

Download CA’s e-bog om stresshåndtering. Bogen er skrevet af Sanne Juel. Brug bogen til at få det bedre, eller til at forstå, hvad der sker med andre, der rammes af stress. Downloadl e-bogen om Stresshåndtering