Vil du have noget nyt, må du gøre noget nyt!

Af Michael Hansen

Mange virksomheder har lidt svært ved at udvikle sig og gå nye veje. Der er måske lidt meget ”sådan har vi altid gjort tingene” over den måde, man agerer på. De gamle vaner sidder hårdt fast i kulturen, og evnen til at turde kaste sig ud i nye måder at agere på ligger oftest ikke så naturligt og let.

Det er forståeligt, for i alle processer, hvor man går fra én måde at gøre tingene på til en ny måde at gøre tingene på, sker der fejl. Og ofte en hel del fejl. Undervejs kræver det, at man kommer ud af sin comfort-zone, og dette føles heller ikke særligt rart, hvis man ikke er vant til det.

Rul om, eller tag nye skridt mod succes

Så hvad gør man, hvis man ikke opnår de ønskede resultater og kun synes, at tingene går én vej, nemlig nedad? Skal vi bare rulle om på ryggen og konstatere, at sådan er det?

Eller vælger man at tro på, at mennesker, kultur og organisationer kan ændre sig, udvikle sig og opnå nye og bedre resultater?

Vælger man at tro på, at der kan opnås nye og forbedrede resultater ved at gøre tingene på en måde og metode, som man måske slet ikke vidste eksisterede, og med et mindset som aldrig er prøvet før?

Jeg tror selvfølgelig på det sidste og vil forsøge at komme med et bud på, hvordan du og dit team/organisation kan opnå nogle af de ting, I måske igennem længere tid har gået og sloges med. Jeg vil ikke give jer facit, men jeg vil løfte sløret for en del af den underliggende røde snor, der udøves af de mennesker og organisationer, som skaber succes. Også i en svær branche og under svære forhold.

Det første skridt til succes er måske det sværeste. Nemlig spørgsmålet: Hvordan ser din succes helt præcis ud?

Det er for mange svært at male et meget præcist billede af, hvordan deres succes ser ud. Ofte fordi vi er meget mere bevidste om, hvad vi ikke vil have, end hvad vi præcist gerne vil have.

Men du er nødt til at blive meget specifik på, hvordan din succes ser ud. Gå gerne i deltaljer og bliv specifik. Brug nu ikke kun tal, men inkluder også en beskrivelse af eksempelvis den ønskede kultur, fællesskabet og mentaliteten for den enkelte medarbejder.

Lav en måltavle

Når der er skabt et klart billede af din succes, skal vi til at eksekvere. Her er det altafgørende, at vi gør alting så målbart og målrettet som muligt. Vi skal med andre ord lave en måltavle for, hvordan vi kommer fra A til B.

Det kunne være:

• Hvad skal scoren på måltavlen være ved udgangen af året?

• Hvad skal scoren på måltavlen være om 3-5-10 år? Hvad vil du have opnået, inden du går på pension?

• Hvad skal vi kunne på kontoret om 12 måneder, som vi ikke kan i dag?

Så opstil nogle klare og specifikke mål. Både ”bløde” og ”hårde” mål. Undersøgelser viser, at folk bliver mellem 20 og 60 procent mere produktive, når de har et klart mål, som er skrevet ned. Og husk, bløde mål kan også gøres målbare og specifikke. Jeg anerkender, at det er sværere, men det kan altid lade sig gøre.

Gode, bløde mål skabes ved at gøre dem hårde. Start med klart at definere hvad dit bløde mål er, og hvordan målstregen ser ud. Få defineret et præcist resultat, menneskelig adfærd eller udvikling. Gør det målbart, nemt, enkelt, sæt deadlines, og sørg for at mindst én person står til regnskab for, at målet nås.

Først efter denne proces er færdiggjort, skal du lave en handleplan. En handleplan, som bringer dig fra din nuværende situation til slutmålet. Ligesom man spiser elefanter i små bidder, skal din handleplan også opsplittes i småbidder, så du kan eksekvere den.

Aldrig mange bolde i luften

Mange tror, at succesfulde high-performers og ambitiøse mennesker generelt har mange bolde i luften. Det har de ikke; det er en myte. Til gengæld er de gode til at lande de få bolde, de har i luften. Det kan du også vælge. Hav måske ét handlepunkt om måneden eller per kvartal. Hav respekt for ferieperioder. Hellere succes med to eller tre ting på et år end at fejle med syv eller otte ting.

Husk: Det er ikke nødvendigvis alle handlepunkterne, som man kender ved årets start – og det er okay.

Et sidste tip skal lyde: Næste gang du kigger dig i spejlet eller møder en travl kollega, så spørg om I virkelig arbejder målrettet, eller om I bare farer rundt og slukker ildebrande, og gør som I altid har gjort? Reagerer du kun på ting, der haster, eller har du proaktivt valgt at gøre de ting, der fører til opfyldelse af dine mål og ambitioner?


 

Få e-bogen 'Fremgang' - en guide til at fastsætte mål og skabe handlekraft

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.

Om Michael Hansen

Michael Hansen laver skræddersyede udviklingsprocesser af menneskelig adfærd, målrettede ledere, teams og virksomheder. Han har specialiseret sig i den ledelsesmodel, som partnerstyrede grupper befinder sig i. Michael har årelang erfaring med revisorbranchen og flere gange haft indlæg på FSR – danske revisorers årsmøder.

www.bymichaelhansen.com