10 dirty tricks der gør dig uovervindelig...

Af Sanne Juel, karriererådgiver, CA

...til jobsamtalen eller når du skal lave en god præsentation.

De 10 dirty tricks

Om du skal til eksamen, afholde en stor præsentation eller præstere til jobsamtalen – så får du her 10 dirty tricks til at få guldmedaljen om halsen.

Det er de ting, du ikke lærer i dansktimerne, men som alligevel virker, fordi du har lært det af tung erfaring.

  1. Håndtricket
  2. Tal tydeligt
  3. Tal i hele sætninger (ikke noget Thomas Blachman her)
  4. De 17 sekunder og sådan undgår du blackout
  5. Tillærte automatsætninger
  6. Fake it til you make it
  7. Træk for guds skyld vejret
  8. Fokus
  9. Stop med ”øh” og ”åh nej”
  10. Ja, du har et spørgsmål!

Giv hånd

Fordi det virker sikkert og overskudsagtigt. Gør det med en rolig bevægelse og hold øjenkontakt. Alle mennesker kan lide at skabe positiv kontakt (og det hjælper berøring med). Samtidig er du så allerede foran på point.

Undgå at mumle

Fordi det virker usikkert, og som om du selv tvivler på det, du siger. Tal derfor TYDELIGT

Tal færdigt. Dvs. afslut dine sætninger

Det skaber sammenhæng. Desuden så lær at udtale svære ord, som du ved, du kommer ind på. Eks. ”industrialiser … øh…sation” eller ”kore´oliskraften eller ko´reoliskraften”. Der skal du kunne udtalen, INDEN du går til samtalen.

Et blackout

(der hvor man ikke engang kan huske sin kats navn) varer ca. 17 sekunder. Det føles som uendeligt længe (du ved det, hvis du har været der) – men der findes en måde at sikre sig på. Dels kan du bede om at få spørgsmålet gentaget (vinde tid) – og dernæst så har du et par ”sikre sætninger med på papir”. En tre til fire sætninger du ved, du til hver en tid kan læse op, når klappen går ned. Træn dem hjemmefra, og så undgår du at gå helt i sort. Til samtalen er det godt at have forberedt spørgsmål til jobbet, og det er helt ok at have sit papir liggende fremme. Du kan bukke det på midten, så du selv bestemmer, hvornår du har brug for at læse det.

Lær yderligere et par automatsætninger

Som du ved, du kan fyre af ved enhver lejlighed. F.eks. ”Jeg har glædet mig til samtalen og til at høre mere om virksomheden” – ”Da jeg arbejdede som produktionsleder, havde jeg ansvar for xxx og skabte overskud på budgettet ved at være opmærksom på detaljerne og de daglige indkøb”. Eller ”hovedopgavens konklusion var netop at xxx…”.

Tro på dig selv

Også selvom du godt ved, du ikke fik 12 i snit. Smil, spil begejstret (uden at overdrive selvfølgelig), få dine øjne til at lyse, og vær klar på din elevatortale. Den hvor du skal beskrive dig selv på 30 sekunder. Altså hvem er du? Hvad kan du? Hvad vil du? Du skal kunne den udenad, så hvis jeg ringer kl. tre i nat til dig, skal du kunne lire den af, med åbne smilende og klare øjne. Og så godnat igen.

Træk vejret helt ned i maven

Lav øvelsen 4-4-4. Det betyder, træk vejret ind gennem næsen, mens du tæller til fire. Hold vejret, mens du tæller til fire og pust ud gennem munden, mens du tæller til fire. GENTAG fire gange, og du vil opleve dine skuldre falder på plads. Prøv det nu med det samme. Du bliver automatisk roligere og mere fokuseret.

Fokus handler om, at du koncentrerer dig om én ting ad gangen

Én ting. Til samtalen kan du, lige inden du træder ind ad døren, sige til dig selv, ”jeg ønsker, at de skal vide disse tre ting om mig… X Y Z”. At du har fokus på deres behov, og hvad du kan tilbyde dem. Glem dit studielån, skænderiet med kæresten og at din mor snart ringer på mobilen for at høre, hvordan det er gået. Slå mobil på lydløs, og hold fokus på at være til stede, der hvor du er. Lyt, vær opmærksom og husk, hvorfor du er der. Du vil have jobbet.

Lug ud i dine fyldord

De ligegyldige ord og vendinger. Væk med ”øh” – ”åh nej” – ”på den ene side, på den anden side”. Vær klar i spyttet. Det kan du være ved at have gennemspillet situationen. Og ved at have talt højt for dig selv inden samtalen. Så du bliver skarp i din præsentation og undgår ”øh” i dit sprog. Evt. indtal på din mobil, mens du bevæger dig, og afspil, og lyt igennem. Så kan du selv høre, hvor du skal sætte ind.

Når samtalen er ved at være slut, er det ofte, de vil spørge dig, ”Har du nogle spørgsmål til os?” og så siger du med smil på læben, ”Ja, jeg vil gerne vide, hvad der skal til for at være en succes hos jer i det her job?"

Så siger jeg – ”Tillykke, du har fået jobbet”. Og det er fordi, du nu kan de beskidte tricks og moves!

Får du lyst til at lære mere om disse mærkværdigheder, så find bogen ”Sådan får du 13 – uden at lave lektier” – en håndbog for dovne stræbere”.


Klik her, hvis du vil læse flere artikler med inspiration, tips og tricks til jobsamtalen >


 

Få CA's gratis e-bog "Jobbet er dit" med inspiration til din jobsøgning

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.