7 gode råd når du får kritik

Af Saskia Lawson-Gern, Væksthus for Ledelse 

Som leder skal du øve dig i at gøre kritik til noget positivt. Skaber du rum og plads til konstruktiv kritik undgår du korridorsnak. Læs 7 gode råd når du får kritik.

Når medarbejdere kommer til dig med kritik, ville det nemmeste være at stille sig i forsvarsposition. Men måske også det dummeste. Som udgangspunkt skal du se kritikken som en positiv mulighed for udvikling. Her er din evne og vilje til at lytte afgørende for at få en god og givende dialog. Hvis du skaber et miljø, hvor dine medarbejdere kommer til dig med deres kritik, vil det gavne dit forhold til medarbejderne, og forbedre din evne til at tage problemerne i opløbet.

Psykolog Guro Øiestad har i sin bog Kritikk beskrevet, hvordan du skal forholde dig til kritik.

Læs her de 7 gode råd, når du modtager kritik.

  1. Fokuser
    Du skal kunne fokusere på afsenderen. Læg andre ting til side, og indstil dig på at modtage kritikken.
     

  2. Lyt til kritikken
    Det kan være svært for en ansat at give kritik til sin leder. Giv udtryk for, at du gerne ser, at man komme til dig med sin kritik. Skab et forum, hvor kritik ikke straffes, men værdsættes og respekteres. Det er bedre, at du får kritikken end at der tales om dig bag din ryg.
     

  3. Brug hovedet i stedet for maven
    Din første indskydelse vil ofte være at gå i forsvarsposition. Prøv at være mindre intuitiv i din reaktion og brug fornuften i kombination med dine følelser. Muligvis får du noget vigtigt at vide.
     

  4. Stil spørgsmål
    Forsøg at forstå, hvad der er intentionen og hensigten med kritikken. Her er spørgsmål dit bedste redskab. Det åbner for en dialog. Spørg for eksempel: ”Hvordan ville du ønske, at jeg reagerede i en tilsvarende situation?”
     

  5. Gentag budskaberne
    Formuler med dine egne ord overfor medarbejderen, hvordan du forstår kritikken. Du får på den måde bekræftet, at du har forstået kritikken rigtigt. Samtidig får medarbejderen bekræftet, at kritikken bliver taget alvorligt.
     

  6. Lav aftaler
    Følg op på kritikken. Lav aftaler om, hvad I kan gøre anderledes næste gang noget tilsvarende sker.
     

  7. Indrøm hvis du har lavet en fejl
    Du har lov til at begå fejl. Du skal naturligvis tage ansvaret for de fejl du begår. Du skal dog passe på med at blive en skraldespand for kritik. Det risikerer at skabe en brokkekultur og underminerer din autoritet som leder.

Kilde: www.ledernett.no

Saskia Lawson-Gern