De 4 ting, der skaffer dig jobbet

Af Ole Strand, CA

Nyuddannede Lise Skakkebæk Larsen fik drømmejobbet hos Very Agency. De valgte hende pga. CV, netværk, personlighed - og så var timingen helt rigtig. Den lille ting, som ofte spiller en stor rolle, siger hendes nye chef Lasse Glenstrup.

Er det en fordel at være synlig på LinkedIn og i netværket, når du søger job?

Ja så absolut, mener Lise Skakkebæk Larsen, for det var det, der skaffede hende jobbet som projektkoordinator hos Very Agency.

”Jeg havde i første omgang selv kontaktet Very’s direktør Thomas Bjerg om et studiejob. De havde ikke lige en åbning, men da han senere så på LinkedIn, at jeg havde fået et studiejob et andet sted, kontaktede han mig alligevel for at høre, om det var et fast job, og om jeg var glad for det. Og i foråret kontaktede han mig så igen for at høre, om jeg stadig var interesseret i Very, for nu var der en jobmulighed. Og jo, jeg var bestemt interesseret”, siger Lise Skakkebæk Larsen. 

Godt indtryk banede vejen

Kontakten fra Thomas Bjerg kom ikke af sig selv. Lise har samarbejdet med ham flere gange i studietiden i sin tid som bestyrelsesmedlem i Dansk Markedsføring Studerende og havde gjort et godt indtryk, fortæller Lasse Glenstrup, der er projektleder i Very Agency og Lises nærmeste chef.

”Vi stod og havde rigtig mange kampagner, der skulle eksekveres og havde brug for et ekstra sæt hænder hurtigst muligt. Så vi havde valget mellem at lave et opslag og have en masse folk til samtaler, og så går der hurtigt et par måneder, eller hurtigt ansætte Lise, som var en profil, der kunne passe ind”, siger Lasse Glenstrup.

Attitude og erfaring

Det har ikke så meget med eksamensbeviset at gøre, men handler mere om erhvervserfaring og personlighed, når Very Agency ansætter nyuddannede.

”Når vi ansætter, kigger vi rigtig meget på attitude og erfaring. Passer personligheden ind i vores kultur? Har de noget erhvervserfaring, så de ved, hvad det handler om fra dag 1 på en arbejdsplads? Det hjælper ikke, at man har nogle flotte papirer, hvis man ikke rigtig har prøvet at være ude i en virksomhed”, siger Lasse Glenstrup.

Fra is til marketing i Fårup Sommerland

Selvom Lise Skakkebæk Larsen er nyuddannet cand.merc., har hun masser af erhvervserfaring fra nogle gode studiejobs i løbet af studiet. 

”Jeg fik mit første job som 15-årg i Fårup Sommerland, hvor jeg de første år solgte is og souvenirs. Men da jeg begyndte at læse noget, der var relevant på bacheloren i Aalborg, fik jeg talt mig ind i deres marketingsafdeling i et studiejob”, siger Lise Skakkebæk Larsen.

Efter det har der været flere relevante studiejobs, mens hun tog bacheloren i Aalborg og også på kandidat-delen i København. Hun har arbejdet med tekstproduktion, events og hands-on på sociale medier.

Frivilligt arbejde har også hjulpet på CV’et, mener Lise Skakkebæk Larsen, der gennem alle studieårene har været aktiv i Dansk Markedsføring Studerende.

”Man lærer at tage ansvar og få en masse opgaver fra hånden som frivillig i Dansk Markedsføring, så det har været en god læringsproces og skabt et kæmpe netværk for mig”, siger Lise Skakkebæk Larsen.

Kastet ud i arbejdet hos Very

Lise Skakkebæk Larsen har været i Very Agency i knap to måneder, men er blevet kastet ud i opgaverne.

”Vi arbejder med projektstyring af kampagner og events. Lige nu handler det om lancering af et produkt på 4 markeder, hvor jeg overordnet har projektledelsen, men hvor Lise hjælper med at eksekvere på det hele”, siger Lasse Glenstrup.

Lise Skakkebæk Larsen koordinerer kommunikationen med kunderne og sørger for, at tingene spiller.  

”Det har ikke været svært at komme i gang. Der er masser af opbakning, og det er fedt at få lov til at tage ansvar og kaste sig ud i arbejdet. I de to måneder her har jeg 100 % lært mere end i de sidste 2 år på CBS”, siger Lise Skakkebæk Larsen.

Bliv synlig som Lise

Du kan være nok så dygtig, men hvis ingen kan se det, nytter det ikke noget. Derfor anbefaler Lise Skakkebæk Larsen andre studerende og jobsøgende at være synlig i netværket – og især på LinkedIn.

”Skriv nogle gode overskrifter, hvad dine arbejdsopgaver har været, og hvordan du har vist dit værd. Det er vigtigt med en god profil på LinkedIn - især inden for mit felt, markedsføring. Fordi hallo, der kommer en milliard ud med min baggrund – og hvis du ikke kan markedsføre dig selv, hvordan kan du så markedsføre andre”, siger Lise Skakkebæk Larsen.

Det er hendes chef enig i.

”Det er netværk, erfaring på CV’et og personligheden, som gør udslaget – og så selvfølgelig timingen som spiller en stor rolle. Lige pludselig står du bare og skal ansætte, og så gælder det om at være på rette sted på rette tidspunkt. Derfor skal netværket vide, at du er der – og de skal vide, hvad du kan. Sådan fik jeg også selv jobbet, da jeg blev ansat”, slutter Lasse Glenstrup.  

Very Volkswagen

Community bureauet Very Agency med Thomas Bjerg i spidsen er gode til at sætte følelser i spil. I 2016 vandt de en guldløve i Cannes.

Her er deres helt nye lille kortfilm, hvor Volkswagen fokuserer på personen bag rattet og for første gang viser sig fra den mere følsomme side

Dansk Markedsføring - Gratis for CA-studiemedlemmer

Bliv en del af Danmarks største studenternetværk inden for markedsføring, kommunikation, media og reklame.

Du kan som gratis studiemedlem af CA også blive gratis medlem af Dansk Markedsføring Studerende. Det er et helt særligt tilbud, som kun tilbydes til studiemedlemmer i CA a-kasse.

Gratis studiemedlem i Dansk Markedsføring Studerende

OBS: Er du færdiguddannet?

Som CA-medlem får du rabat på dit medlemskab af Dansk Markedsføring