Er dit brand dynamisk? Er du klar til virtual reality?

Af Charlotte Ibsen

På Markedsføringsdagen 2017 var der fokus på den fagre nye verden, masser af virtuel reality, interessante business cases og deriblandt også et inspirerende indlæg fra Nørgård Mikkelsen, som skulle få tilhørerne til at reflektere over, om deres brands er dynamiske.

Digitale natives

”Darwins drøm: Hvordan dynamiske brands tilpasser sig den konstante forandring”; var overskriften, og indlægsholderne var Esben Ehrenreich, Creative Director og Kasper Kjærsgaard, Client Service Director, fra Nørgaard Mikkelsen - og jeg skulle lige til at skrive reklamebureau! Men nej, Nørgård Mikkelsen er ikke længere et reklamebureau, men et dynamisk bureau, som har udviklet sig til et Innovations- og kommunikationsbureau. Bureauet har udviklet deres ydelser tilpasset den nye virkelighed; de er både strategisk og kreativt tænkende, men også digitale natives, et begreb som for 10 år siden ikke var en del af mange bureaupræsentationer.

En verden i forandring

Verden er i konstant forandring, hastigheden er taget til og væksten er eksponentiel. Brancher og forretningsmodeller ændrer sig hastigt. Tilbage i 1984 kunne en konkurrencefordel holde i 40 år, nu er man heldig, hvis man kan bevare den i 2 år, ifølge Kasper Kjærsgaard, og som han sagde, ”konkurrencefordele er som isterninger i ørkenen”.

De danske retailere er presset, der er blevet fokuseret på det taktiske; pris, gode tilbud, big data, kunderejser m.m. og alligevel overhales de danske retailere af de globale spillere, som fx Zalando – iflg. Kasper Kjærsgaard synes kun 27 % af forbrugerne, at det er værd at komme i en butik. Også FMCG er presset af kædernes egne mærker.

Forbrugerens nye roller - fra passiv til aktiv

Når verden er i konstant forandring, er det også vigtigt, at brands er dynamiske i forhold til de mennesker, de relaterer sig til. Måden vi interagerer på har udviklet sig meget, vi interagerer på en helt anderledes måde end for år tilbage. Derfor er vi også nødt til at tænke anderledes i forhold til, hvordan vi kommunikerer med vores forbrugere. Tænk på al det nye indhold, som i dag findes på Youtube og Instagram, det er en noget anderledes måde at skabe en relation mellem brand og forbrugere på. Og mens de nye medier er kommet til, har forbrugerne også ændret roller:

Tidligere var forbrugerne passive tilskuere, nu er de aktive supportere, fx er de vældig gode til at dele branded videoer og anbefalinger. I dag er forbrugerne også med til selv at udvikle content til brands, i modsætning til tidligere, hvor de mere var passive modtagere af diverse content. Og som det blev nævnt i indlægget, er vi også gået fra køb af media til nu at bruge media som et aktiv. Fx gennem social media kan man i dag styre dialogen med forbrugeren på en ny måde og bygge relationer med forbrugeren på en anderledes måde end gennem en traditionel TV-reklame.

Et dynamisk brand skal give mening

Hvilken værdi har brandet for kunden? Kan kunden købe ind i brandets formål? Og hvad med medarbejderne? De vil gerne leve et brand, de vil være en del af projektet, løn er blevet en hygiejnefaktor. Som Esben nævnte i indlægget, så er det i den limbiske hjerne, at de dynamiske brands sætter sig fast og bygger en relation, fordi de er relevante og giver mening for folk. Så enhver Marketer bør spørge sig selv, om brandet er relevant for forbrugeren og har en relation med forbrugeren.

Og i lyset af, at Markedsføringsdagen havde stort fokus på virtuel reality, er det også vigtigt at tage stilling til, hvordan ens brand kan bruge den nye teknologi til at udvikle relationen mellem brand og forbrugeren. Så hvis du ikke allerede har prøvet virtuel reality, så få det med på to-do listen. God fornøjelse.