Gode råd i projektarbejdet
Af Lars Ulrik Jeppesen
Gode råd i projektarbejdet
At komme succesfuldt igennem et projektarbejde handler ofte om:
- At have det gode team omkring sig
- At have en god projektleder –der både forstår projektet, men samtidig også forstår teamet og har teamforståelse
- At der i lige så høj grad er styr på former, rammer og målsætninger.
De planlægningsmæssige aspekter
- Sæt mål og rammer for projektet.
- Arbejd med delmål for processen og mange milepæle.
- Udarbejd en god plan – og arbejd generelt med planlægning, uddelegering og struktur gennem hele processen.
- Hav til alle tider styr på projektets deadlines.
- Hav styr på prioriteringer, uddelegeringer, afbrydelser og udskydelser.
De interpersonelle aspekter
- Få en god projektleder: En person der fungerer godt sammen med andre mennesker, som forstår mennesker og har kendskab og viden til, hvordan der skal motiveres.
- Sammensæt det gode hold: Vælg nogle personer, der er gode til at arbejde sammen, nogle der kender hinanden godt og sørg for en god forventningsafstemning til, hvordan samarbejdet skal være
- Sørg for, at de fleste gode teamroller, hvis ikke alle, er repræsenteret i projektteamet: Idémand, opstarter, koordinator, analysator, organisator, kontaktskaber, specialist, afslutter og formidler.
- Hav afklaret, hvordan det håndteres, når opgaver/uddelegeringer går i hårdknude, og der opstår konflikter mellem teamets medlemmer.