Lad forbrugeren lege med

Af Camilla Buch Thøgersen, Strategisk Planner intern, Carat

Som børn elskede vi alle at lege med Lego, Brio togbaner og modellervoks. Vi har en indbygget skabertrang, som ikke forsvinder bare fordi vi bliver voksne. Det er der efterhånden en del brands, der har luret, og som derfor tager forbrugerne med i produktionsprocessen – til stor glæde for begge parter.

For lidt tid siden besøgte jeg en af mine venner. Jeg nåede knap nok at komme ind ad døren, før han ivrigt begyndte at fortælle om sin nyeste erhvervelse: et par customized Nike Free sko. Han havde selv valgt designet og farverne og (hold nu helt fast) fået sit navn skrevet på skoene. Han var helt oppe i skyerne over sit køb, og 1.400 kroner er jo småpenge for at få lov til (næsten) at designe sine egne sko, ikke?

Dine muligheder som producent er langt fra begrænsede til mindre ting som øreringe og legetøjsfigurer. Kickstarter.com er blevet maker-generationens pengetank, hvor små som store projekter bliver finansierede, og der dannes fællesskaber omkring skabertrangen. Du har mulighed for at lægge dine egne projekter ud, eller give økonomisk støtte til andres. Økonomisk støtte af et vist beløb stiller dig samtidigt først i køen til det færdige produkt. Støtter man et projekt, er man oftest også velkommen til at komme med forslag til forbedringer. Du køber altså ikke blot produktet – du er med til at skabe det.

En generation af makers

Nike har ramt plet med deres customization koncept; for noget af det vigtigste du kan give forbrugerne i dag, er netop indflydelse på produkterne. De elsker det! Chris Anderson, tidligere redaktør på teknologimagasinet Wired, kalder denne nye skaberglade generation af forbrugere for makers.

Makers er født af teknologiens fremskridt. Det er i dag blevet relativt let at omsætte sine idéer til virkelighed. 3D print er stærkt på vej frem og er nu ikke længere forbeholdt store industrielle virksomheder. Teknologiens fremskridt har gjort printerne bedre, billigere og mindre, og det er ikke længere urealistisk for almindelige mennesker at have en 3D printer stående på skrivebordet.

Synes du dog alligevel ikke, at du har 7.000 kroner til overs til sådan én, skal du ej fortvivle. På hjemmesider som i.materialise.com kan du let og hurtigt uploade din model (som du kan lave via let betjent og gratis software), vælge mellem et stort udvalg af materialer og farver, og få printet og tilsendt det færdige produkt – uden at det nødvendigvis koster en formue. Enhver kan med 3D print være sin egen designer og producent af smykker, legetøj, brugskunst og deslige. Og helt ærligt: Hvorfor købe masseproducerede øreringe fra H&M, hvis du kan lave dine helt egne?

Forbrugerne i kontrol

Tiden har altså gjort det let for os at udleve vores skabertrang; også som voksne. Masseproduktionens æra, som vi kender den, lakker mod enden. Forbrugerne vil til at producere selv, og brandsene må følge med tiden og ændre strategi for ikke at miste kunder.

Forbrugerne i dag er kreative, og de er klar på at engagere sig aktivt i deres favoritbrands, og endda lægge flere penge end normalt, hvis de blot får indflydelse. De ønsker muligheden for at sætte sit eget præg på brandet og slutproduktet - og til gengæld får du som brand det ultimative engagement. Det er der allerede en del brands, der har opdaget, og koncepter som customization, co-creation og crowdsourcing og -funding er stærkt på vej frem.

Starbucks har gennem 5 år haft en hjemmeside dedikeret til forbrugernes forslag til nye tiltag og produkter. Her uploades og rates idéerne, og de mest populære forslag sørger Starbucks for at realisere. Så når du for eksempel logger på et gratis Starbucks Wi-Fi på din rejse, har du denne side at takke.

Hjemme på dansk jord står TV2 Zulu bag den (måske) første seerskabte tv-serie nogensinde. Sjit Happens gik i luften med et pilotafsnit i efteråret 2012, der satte tonen for serien og præsenterede hovedpersonerne. Først derefter gik arbejdet i gang med at skrive manuskript, finde locations og statister og til slut selve optagelserne. Zulu har åbnet produktionsprocessen op og ladet seere komme med forslag til scener, replikker, statister, sjove locations og skøre rekvisitter. Til efteråret har serien premiere, og en masse seere vil kunne sige: ”Se der: Dét har jeg været med til at lave!” Det skaber værdi for forbrugerne – og værdi for forbrugerne er værdi for brandet!

Slip det indre barn løs!

De forbrugere, der har været involveret i produktionen, får glæde og stolthed ud af at have været med. De fortæller gladelig deres omgangskreds om det, og bliver dermed ambassadører for brandet. Co-creation skaber positiv word-of-mouth, det skaber værdi, samt mere engagerede kunder. Så hvis du og dit brand ikke allerede er hoppet med på bølgen, er det nok på tide: Åben produktionsprocessen op og lad forbrugeren slå sin indre skaber løs! Dét er ren win/win!