Ny model for mobilmarketing belønner brugeren

Af Thorlak Fink, Strategic Planner, det kommunikationsstrategiske bureau Carat

Kiip, som både er en virksomhed og en helt ny model for mobilmarketing, belønner mobilspillere med konkrete fysiske værdier for deres præstationer i mobilspil.

Reklamer på mobilen bliver i større grad en integreret del af virksomhedernes marketingplan og en analyse fra Stratas viser, at virksomheder har mere end fordoblet deres positive holdning til mobilmarkedsføring i forhold til 1. kvartal 2010. Men her kommer der en kun syv måneder gammel virksomhed og skaber røre på den amerikanske scene for mobilspil og mobilannoncering.

Annoncer indlejret i mobilspil er stadig noget, som brands forsøger at få styr på. Mens Kiip (udtales "keep"), med deres anderledes tilbud, hurtigt er blevet hyldet som noget af en revolution i kategorien, så bruger de nuværende brancheledere, iAd og AdMob, stadig primært banner og tekst annoncer.*

Traditionelle mobilreklamer forsømmer ofte at udnytte den meget personlige egenskab af mobiltelefoner. I stedet opretter annoncører bannerreklamer, ligesom man gør med online markedsføring, der både er distraherende og trænger sig på i spilsituationen. I forsøget på desperat at få fat i mobilbrugernes opmærksomhed, ender disse annoncer ofte med at gøre det stik modsatte, nemlig at gøre brugerne endnu mere uengagerede. Der skal altså noget andet til for at fange brugerne.

Udgangspunktet for Kiip er simpelt - når en spiller fuldender et level eller opnår en highscore i et mobilspil, sender Kiip dem en gratis gave fra en af sine brand-partnere. Spillere indtaster enten deres e-mail-adresse for at få instruktioner om, hvordan de kan hente deres gave senere, eller vælger at ignorere tilbuddet helt og fortsætter med at spille.

Kiip modtager betaling på et cost-per-action grundlag, og annoncører får mulighed for at engagere sig med spillere netop i sejrsøjeblikket.

Kiip har indgået et samarbejde med nogle store amerikanske mærker som Dr. Pepper, ”Sony Dash”, ”Vitamin Water” og ”1-800-Flowers” til at tilbyde spillere de konkrete belønninger. I øjeblikket tilbyder Kiip relativt små belønninger, herunder kosmetik og gratis mad - men ideen er, i sidste ende, at mobilspillere vil være i stand til at vinde biler og ferier - bare ved at spille de spil, som de allerede spiller.

Som Kiip fortsætter med at vokse, er det store spørgsmål - vil spillere være villige til at tillade annoncer i deres favoritspil til gengæld for gratis ting? Eller vil de foretrække at fortsætte med at spille uforstyrret? (Ifølge seneste undersøgelse tager 50 % af spillerne imod de fysiske belønninger).

*De har dog også med mulighed for anden interaktiv ”in-app” indhold.