Personlig Branding

Af Jimmy Buchmann, kommunikations- og udviklingschef, CA karrierepartner og a-kasse

Du skal være opmærksom på, hvad du siger, og hvordan du agerer, fordi dine kolleger og chef danner sig indtryk ud fra dit personlige brand.

På din nye arbejdsplads bliver du kendt for et eller andet. Giv det en tanke, så du kendes på det, du gerne vil være kendt for.

Det er første arbejdsdag. Der er gået en time, siden du mødte, og du har nu mødt 35 kolleger, præsenteret dig selv 15 gange, og du er blevet iagttaget et utal af gange. Med andre ord har dine nye kolleger fået det første indtryk af dig, og de har fået et billede af, hvem du er, hvad du står for, og hvad de forventer af dig. Hvis du kunne spole tiden tilbage, ville du så have gjort noget anderledes?

Personlig branding i det nye job

Uanset om vi er opmærksomme på det eller ej, så bliver vi hurtigt kendt for noget på arbejdspladsen. Det kan skyldes en stor synlighed, men du kan jo også blive kendt for ikke at være særlig synlig. Så uanset hvad du gør, vil du sikkert blive kendt for et eller andet.

Du skal være opmærksom på, hvad og hvordan du udtaler dig og selvfølgelig din opførsel. Personlig branding handler om, hvordan du skaber troværdighed omkring din person og dine kompetencer, dvs. hvordan folks mavefornemmelse er omkring dig og det, du kan. Du bruger dit personlige brand på arbejdspladsen ved at overveje, hvad du gerne vil kendes for samt overveje, hvordan og hvornår du er synlig på arbejdspladsen.

Hvad vil du kendes for?

Hvad skal dine kolleger sige, hvis de bliver spurgt om, hvordan du er? Og hvad skal de helst ikke sige? Det kan være nogle enkle tanker, du gør dig, inden du starter i jobbet, eller du kan gå lidt mere systematisk til værks som i skemaet nedenfor. Uanset om du skal tænke meget over det, lidt eller slet ikke, så handler det om at være mentalt klar til at komme godt i gang med det nye job.

 

Eksempel på +/- skema

Relation +, kendt for -, ikke kendt for
Fagligt Overblik, analytiske evner Perfektionist, langsomt arbejdende
Personligt Stabil, imødekommende Klassens klovn, vittigheder 
Resultater Leverer til tiden, fejlfrit  
Projekter Kvalitetskontrol, styr på detaljerne, fremme samarbejdet Lede gruppen, skabe konflikter
Kollegaer Venlig, hyggelig og lyttende At sige noget, uden det er gennemtænkt 
Chef Overholde aftaler, opfylde mål, støtte teamet At tale dårligt om kolleger

 

Hvordan og hvornår er du synlig?

Synlighed på arbejdspladsen kan nås på mange måder, og det er oftest ikke noget, du kan planlægge.

Alligevel bør du overveje:

  • Projektdeltagelse – hvordan kommer jeg med på nogle spændende projekter, og hvordan vælger jeg de rigtige projekter?
  • Resultater – hvordan synliggør jeg mine resultater på en måde, så jeg hverken bliver overset eller ligefrem pralende?
  • Sociale aktiviteter – hvordan vil jeg lære mine nye kollegaer at kende gennem sociale aktiviteter og lignende?
  • Udvis initiativ – hvilke initiativer kan du tage, som er noget, du brænder for, og som samtidig vil være til gavn for dine kollegaer og/eller virksomheden?
  • Erfaringer/kompetencer – hvilke ting, fx fra et tidligere job, kan du byde ind med, som kan være til glæde og gavn på den nye arbejdsplads?

Brænd igennem – ikke ud

Et stort engagement er et rigtig godt udgangspunkt for at blive kendt og accepteret på arbejdspladsen. Hvis du brænder for det, du laver, er dedikeret og motiveret på en måde, så det virker for dig, virker det som regel også godt på dine omgivelser. Med et stort engagement følger oftest store krav til dig selv, så husk at prioritere dit fokus og din tid for, at du kan bevare energien og overskuddet til at gøre en forskel. Med det in mente vil du være klar til at brænde igennem i dit nye job – helt uden at brænde ud.


 

Få e-bogen 'Fremgang' - en guide til at fastsætte mål og skabe handlekraft

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.