Thomas Bigum - ekspert i personlig branding?

Af John de Summer-Brason, kommunikationsrådgiver, underviser, journalist DJ

Thomas Bigum, har på rekordtid har skabt sig et powerbrand som ekspert i sociale medier. Karrieredrøms udsendte fik sig en overraskelse, da han mødte Bigum, nu som ”ekspert i personlig branding”

Det var dømt attitude, da Thomas Bigum, en af de hotteste foredragsholdere, talte om 'Personlig branding 2.0' i Dansk Journalistforbund. 

Personlig branding handler om din iscenesættelse i det offentlige rum.

Og bare synet af Thomas Bigum forsikrer om en ”branded” person; en showman og selviscenesætter som vil underholde og begejstre, gøre en forskel. Thomas genkendes let på sine dyre skjorter, manchetknapper og kække kasket. Han har styr på sit kropssprog. Han er ikke for ingenting tidligere standup’er.

Om sit gennembrud som ekspert i sociale medier, efter en henvendelse fra Ekstra Bladet i 2010, siger manden, der indtil da arbejdede som vejingeniør i Teknisk Forvaltning, Københavns Kommune: ”Da de ringer, farer jeg hen og lukker døren på kontoret. Jeg bluffer totalt og tager den på charmen. Det ender med et dobbeltopslag!”

Det skal med til historien, at da renholdelse af Københavns gader og veje i tiltagende grad begyndte at kede Bigum, udviklede han i fritiden en passioneret interesse for Facebook, og hvad Facebook kan bruges til. I begyndelsen blev det til markedsføringen af en hjemmeside for kattelegetøj, og så en økologisk butik på Facebook. Thomas er på rekordtid blevet ekspert i SEO på sociale medier. Men kan han også noget om personlig branding, som er en svær disciplin? Svær, fordi så mange brandede mennesker mister jordforbindelsen, når de bliver kendte, overspiller – for så at blive jordet af medierne. Det handler om at kunne mestre sit brand.

Blandt garvede specialister i kommunikation

Thomas Bigum var hurtig til at aflæse, at foredragssalen hos journalisterne var fyldt med garvede, det vil sige blaserte kommunikatører. Som en ægte stand-up’er afvæbnede han publikum med først nogle poseringer, så et afvæbnende grin, dernæst et par høflige provokationer: ”Det har været heftigt de sidste dage. Jeg er netop kommet tilbage fra foredrag i Jylland. Ikke fordi jyderne gav mig meget respons. Men når en jyde siger: Ikke så ringe endda. Så ved man, at man har gjort det godt!”

Thomas Bigum, der er suveræn til at etablere et nærvær og fylde et rum med energi, engagement og følelser, gik snart i gang med at overføre de gode energier, da han bad os om at trykke sidemandens hånd; ”fordi det producerer oxytocin, når vi møder nye mennesker. Og mennesker kan godt li’ mennesker”.

Under opvarmningen gjorde stand-up’eren i stigende grad anvendelse af amerikanske vendinger. Jeg tænkte, at jeg ikke har oplevet så hip en performer siden salige Dan Turéll.

Fraset buzzwords som 'positionering' og 'brand equity' (den tryghed forbrugere føler ved at købe af et bestemt menneske) og Thomas' egen historie, kom der dog ingen forklaringer fra manden, der kalder sig 'hovedmenneske' og 'analytiker' på, hvordan personlig branding skal tænkes, organiseres og praktiseres.

Pump good shit out!

Jeg begyndte at få det svært med ham. Indrømmet, jeg er fagligt belastet af at have skrevet en fagbog om personlig branding og have rådgivet folk, kendte som ukendte. Bedst som jeg sad og tænkte, at ham Thomas Bigum er en fake, som ikke ville holde en meter, hvis han i politik eller business skulle brande og rådgive andre end sig selv, gjorde han mine tanker til skamme ved at indtage det felt, han faktisk ved noget om: Facebook og de sociale medier.

Ud fra grundudsagnet 'Pump good shit out!' argumenterede Thomas ud fra 'Datareglen, Affinitetsreglen og Nepotismereglen' for, at mennesker under internettet har produceret ligeså meget data, som i tiden forinden siden hulemalerierne!

Med andre ord gælder det bare om at komme i gang med at producere data. Hvad enten vi taler om den enkeltes eller firmaets hjemmeside, Facebook, Twitter. Det gælder om at blive set, gælder om at blive transparent, så folk kan forholde sig til, hvem man er. Og folk man kender, har man lettere ved at købe af (Nepotismereglen).

Da flere af de tilstedeværende spurgte ind til krisekommunikation, hvordan vi tackler den nye transparens, vi i stigende grad ser i virksomheder og enkeltstående personlige brands, som bliver grillet i medierne, svarede Thomas Bigum: ”Kulturen på Twitter og Facebook er, at man sætter gate bagved de kriser, som opstår… Verden har ændret sig. Vasketøjet hænger til tørre i forhaven. Kurven med vasketøjet står samme sted. Der er ikke noget, der hedder, at I kan vælge, hvilket vasketøj I har fremme. Verden forandrer sig, og man kan enten sætte sig ned og tude over det, eller man kan tilpasse sig. Det smukke, smukke smukke er, at det ærlige, det bedste, det sobre har større sandsynlighed for at survive. Hvis nogen tror, at f.eks. Justin Bieber ikke har talent, ta’r de megalomanisk meget fejl. Manden har talent, ellers var han ikke blevet til noget. Det skyldes transparens. Dem der står for det smukkeste og mest rørende bliver pumpet op. Dem der har for meget snavs i forhaven, bliver presset ned.”

Stand-up mafia har erobret magten

Udtalelsen er flot, men den dækker også over en klar holdning. Med denne udtalelse viser Thomas Bigum, der altovervejende lever af at få virksomheder på Facebook, at han bekender sig til begrebet ”Radical Transparency”.

Radical Transparency, der har Facebooks Mark Zuckerberg som promotor, handler om, at retfærdighed sker fyldest gennem maksimal åbenhed og gennemsigtighed.

Her går Bigum klart imod Public Relations, hvor 'damage control' oftest handler om at tilbageholde information.

Thomas Bigums trick er todelt. Dels kan han slippe af sted med at påberåbe sig ekspertstatus, fordi området de sociale medier stadig er nyt, at der ikke eksisterer empiri, man kan udlede normativ viden ud af. Dels er den tidligere stand-up’er et omvandrende bevis på, hvor langt man kan komme ved at erstatte reel faglig indsigt med showmanship.

Sådan får du personlig branding-råd fra Bigum

Hvis du vil have udbytte af et Thomas Bigum ekspertforedrag i personlig branding, skal du ikke afvente alle de gode råd, du godt kunne bruge til at brande dig selv. Her er den selvlærte Bigum endnu ikke helt operativ.

Bedre er det, hvis du kan få ham til at svare på, hvordan han har opnået så meget niveau i kropssprog, gestik, situationsbeherskelse, til at vi læner os tilbage, griner af nogle gode jokes og for en stund glemmer, hvad vi egentlig kom efter. Her begynder Thomas Bigums personlige branding. Hvordan har manden selv gjort, hvilke skuespillertricks har han i ærmet? Hvilke kurser i kropssprog og stemmetræning kan han anbefale?

Under overskriften 'Stand-up-mafiaen har erobret magten' skrev Politikens Kim Skotte: ”Stand-up-komikerne er gode til at fortælle vittigheder og til at skabe sjove, endimensionelle figurer. Men de er typisk hverken skuespillere eller dramatikere. De er gode til at lave letkøbt situationskomik om mænd og kvinder, men det er ikke det samme som at skabe komisk dramatik”.

Det samme kan siges om Bigum. En fascinerende personlighed som har sit eget brand (næsten) på plads. Men det er ikke det samme som, at han abstrakt forstår mekanismerne i branding for andre.

Anders Breinholt gav ham en gang røg i Natholdet, da Bigum forudgående havde sluttet en optræden i 'Go’ morgen Danmark' med et klassisk Freudian slip: ”Tak for, at jeg kom!”