Til kamp mod de kedelige klicheer i ansøgninger!

Af Sanne Juel, karriererådgiver, CA karrierepartner og a-kasse

Drop dem i dine ansøgninger. Kedelige klicheer i ansøgninger er fyld. Du bruger vigtig plads på noget, der ikke nødvendigvis sælger dig. Det handler jo i første omgang om, at du kommer til samtale.

Klicheer er kedelige, fordi man bare har hørt dem så mange gange før. Fortærskede vendinger, der ikke formidler budskabet særlig tydeligt. Det er standardvendinger, der ikke bringer positive følelser eller billeder frem hos modtageren.

Så drop dem i dine ansøgninger. Klicheer er kedelige, og  i ansøgninger er de fyld. Du bruger vigtig plads på noget, der ikke nødvendigvis sælger dig. Det handler jo i første omgang om, at du kommer til samtale.

Så tænk kreativt. Find nye vendinger. Øv dig i at lege med sproget. Ind med nye ord, og vend sætningerne lidt på hovedet.

VÆK nysgerrigheden, fortæl ikke alt, og få dem til at ØNSKE at SE DIG til samtale!


Læs også: Hvordan skriver du et godt CV?


Eksempler 

Vedr. stillingen som marketingkoordinator...
Prøv i stedet: 
Kompetent marketingkoordinator med passion for...

Det er med stor interesse, jeg søger stillingen som....
Prøv i stedet:
Kan kløgtig koordination være penge værd?

Jeg er netop færdig med min bachelor
Prøv i stedet:
Konklusionen i min hovedopgave var netop...

Jeg er uddannet...
Prøv i stedet:
Med baggrund i tal, analyser, strategi kan jeg...

Jeg er en glad pige...
Prøv i stedet
I jobbet ser jeg, at egenskaber som ansvarlighed, resultatorienteret og loyalitet vil...

Jeg er åben og ærlig 
Prøv i stedet:
Mit store engagement gør, at jeg vil kunne bidrage med...

Jeg ser frem til...
Prøv i stedet:
Til samtalen vil jeg præsentere mig selv yderligere og ser muligheden for et godt, givende og positivt samarbejde

Jeg glæder mig til at høre fra jer
Prøv i stedet:
Jeg mener at kunne bidrage med xxxx, og derfor glæder jeg mig til vores fælles dialog

Det vil glæde mig meget 
Prøv i stedet:
Overskud i hverdagen handler for mig om energi, passion og loyalitet, og derfor glæder jeg mig ekstra til at skabe en positiv indsats i jeres firma.


Læs også: De 10 dræberspørgsmål til jobsamtalen eller en af de mange andre artikler om at forberede dig på jobsamtalen


Skil dig ud fra mængden

Det handler om, at DU adskiller dig få millimeter (eller kilometer) fra de øvrige ansøgere.

Det kan du gøre i din ansøgning ved at:

  1. Du skriver, som om du allerede har jobbet (forestil dig det visuelt), hvad du kan gøre for dem i fremtiden. Hvad du kan bidrage med?
  2. Du vækker deres nysgerrighed, så de får lyst til at se dig.
  3. Du husker at være autentisk. Hvad er det, der er unikt omkring dig?

VIGTIGST af alt, giv dem en grund til at ansætte dig.

Svar selv på spørgsmålet:

"Hvorfor skal vi ansætte dig?" - start med at bruge ordet FORDI……

Hvis du ikke selv kan svare på spørgsmålet, så ved virksomheden heller ikke, hvorfor de skulle ansætte dig.

Så ryd op i dine klicheer, ud i skraldespanden (kill your darlings) med de faste vendinger, fortæl en historie om en af dine succesoplevelser, og leg med sproget.

Tænk fremtid, og hvad du kan bidrage med, og skriv så en ansøgning, der gør, at man har lyst til at møde dig. Og ansætte dig!


Få CA's gratis e-bog "Jobbet er dit" med inspiration til din jobsøgning

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.


Klik her, hvis du vil læse flere artikler med inspiration, tips og tricks om ansøgning >

Læs mere om CA karrierepartner og a-kasse

Læs også:

Den perfekte uopfordrede ansøgning... findes ikke!

Når du skriver en uopfordret ansøgning, kender du ikke virksomhedens behov. Du aner ikke, hvad de har brug for. Ej heller om de har økonomi til at ansætte dig. Så du skyder lidt i blinde.

Få inspiration direkte i din mailboks

Bliv klogere på job og karriere med CA's nyhedsbrev til folk på arbejdsmarkedet: