Vil du være kærester? Hemmeligheden bag en god ansøgning

Af Carina Fogsgaard Christiansen, Studie- og karrierekonsulent & Josephine Juel, Marketingkonsulent, CA Karrierepartner og a-kasse

Tænk på din ansøgning som et professionelt kærestebrev. Det lyder måske lidt skørt. Men anvender du denne idé som din guideline, undgår du mange af de typiske fejl i din ansøgning. Og du husker det, der virker og vækker interesse hos modtageren.

Ville du date en selvfed type, der hele tiden taler om sin ex?

To af de primære fejl, som mange begår i deres ansøgning, er:

De skriver kun om sig selv – og nævner overhovedet ikke virksomheden

Det er en misforståelse at tro, at en ansøgning kun skal handle om, hvad du kan, ved eller hvor god du er til noget. Det er selvfølgelig vigtigt at vise dine skills. Men forestil dig, at du fik to kærestebreve (her til valentinsdag).
I det første kærestebrev fortæller din beundrer kun om sig selv, og hvor awesome han/hun er – du bliver slet ikke nævnt. 
Brevet er i øvrigt så generelt, at det ligner noget, han/hun har copy-pastet og sendt til 40 andre. Der er ikke noget ved dette brev, som gør, at du føler dig speciel eller særligt udvalgt blandt mange.

De skriver for meget om deres tidligere arbejdspladser (ex’er) – dvs. de gentager det, der står i deres CV

Når din ansøgning er effektiv, er den ikke blot en gentagelse af dit CV i prosa-form. 
Hvis du kun skriver om, hvad du tidligere har lavet, så har du misset en chance for at vise, hvordan du har tænkt dig at anvende dine erfaringer hos virksomheden.
Beskriv i stedet, hvordan fremtiden vil være for virksomheden/afdelingen, hvis de ansatte dig.
Vis, at du har sat dig ind i din udkårnes behov, og fortæl, hvordan du har tænkt dig at løse deres problemer eller bidrage til at opnå deres mål. 
Vi vil inspirere dig til, hvordan du konkret kan gøre dette ved at tænke på din ansøgning som et professionelt kærestebrev. 

 

3 ting du er på jagt efter for at vinde din udkårnes hjerte

Det kan være, at du nu sidder med en masse gode idéer til din ansøgning, men vent lige lidt, og start i stedet her:
Undersøg, lyt og lær. 
For at kunne vide hvad du skal tale om for at virke interessant, må du kende din modtager. Det går ikke, at du køber gule blomster til en, der ikke kan fordrage gule blomster. Du starter derfor med research om virksomheden og analyserer stillingsopslaget. Helt specifikt er du på jagt efter:
  • Formålet med jobbet
  • Kvalifikationer, som kræves i stillingen
  • Kontaktperson – bliv klogere på din modtager

 

Alt du skal vide om den fængende overskrift

Start med en overskrift, der gør din udkårne nysgerrig! 

Du skal åbne ballet med din scorereplik, som skal vække en nysgerrighed hos modtageren, hvor din beundring eller motivation skinner igennem.
Skriv i én sætning, hvad du tilbyder virksomheden, hvilket problem du kan løse, eller hvad de kan opnå ved at ansætte dig.
Du behøver ikke at starte med at skrive din overskrift – du kan også skrive den til sidst, når du har fået argumenterne for at ansætte dig på plads. 
Det kan dog være en god idé at starte med en arbejdstitel, som du lader dig guide dig af – og som du til sidst gør helt skarp. Så ved du, hvilke påstande (din overskrift og underoverskrifter) du skal argumentere for.
Brug gerne underoverskrifter, der gør det let at skimme, hvad du tilbyder.

Her kan du med fordel bygge din ansøgning op i 4 afsnit:

  • Motivation – hvorfor vi er det perfekte match <3
  • Sådan vil jeg hjælpe jer med at nå jeres mål
  • Sådan vil jeg lindre eller fjerne jeres problemer
  • Sådan arbejder jeg alene og i teams
Du kan desuden gøre din ansøgning mere læse- og skimmevenlig for din travle modtager ved at holde dine afsnit korte, max 5 linjer i hvert afsnit. 
Det er op til dig at vise virksomheden, at der er et match mellem jer. At du har det, som de har brug for. Husk at tale til deres behov – de kvalifikationer, som du netop har fundet i stillingsopslaget.

 

Hemmeligheden bag den forførende kommunikation

Når nogle mennesker lader til at have et naturtalent inden for forførelsens kunst, så er det måske fordi, at vi mennesker er ens på nogle områder. Der er nogle ting, som de fleste af os finder interessante og spændende. Det kan du også udnytte i din kommunikation.

Tell me how-to

Fx er de fleste af os vilde med at få noget konkret at vide – hvordan vi gør noget. Vi vil helst ikke lave fejl og vil gerne vide, hvad den rigtige løsning er. Specielt, hvis vi også hurtigt kan blive eksperter på et emne.
Et eksempel på en overskrift kunne være: Sådan skaber I engagerende indhold på sociale medier

Skab overblik for mig

Derudover kan et overblik noget. Vi vil gerne vide, hvor meget det vil kræve af os, inden vi starter noget – her fungerer tal i en overskrift godt. Kombinér dette med vores evige fascination af det nye, og din overskrift er stort set uimodståelig.
Et eksempel på en overskrift kunne være: 3 nye trends I skal kende til i 2020

FOMO

Vi lider også af den berømte FOMO (Fear Of Missing Out), som gør, at vi nogle gange bare ikke kan lade være med at handle nu-og-her. 
Et eksempel på en overskrift kunne være: Om mindre end 3 måneder kan I have succes med influencer marketing

Jeg er unik

Eksklusivitet er også lækkert. Vi vil gerne føle, at vi er unikke, og hvis vi ved noget, som ingen andre ved, så føler vi os specielle. Viden er magt.
Et eksempel på en overskrift kunne være: Hemmeligheden bag den gode marketingstrategi

 

Sådan underbygger du dine påstande med argumenter

Nu har du vakt deres interesse med din fængende overskrift og underoverskrifter og skal underbygge dine påstande med argumenter.
Det kan du gribe an på 5 forskellige måder:
  • Afgiv et løfte
  • Problem-følelse-løsning
  • Din professionelle personlighed
  • Anerkend virksomheden
  • Det gode argument
Vil du vide, hvordan du gør dette i praksis? Så kom med på vores kursus Skriv kreative ansøgninger.

 

Derfor skal du ikke afslutte med ”jeg glæder mig til at..”

Nu har du givet din udkårne: 
  • En eller flere professionelle komplimenter i din indledning og beskrevet din motivation for at samarbejde
  • 2-3 faglige og understøttede argumenter for, at du matcher det, de har brug for
  • En beskrivelse af, hvordan du vil bidrage både i teams og på egen hånd. Du har altså fremlagt et tilbud om en win-win situation
Du har gjort dit bedste for at give din udkårne et tilbud, der er svært at afslå. Derfor kan du i afslutningen sagtens vise, at du tror på dig selv og jeres fremtid sammen.
Du er et catch – og tilpas med selvtillid er bare mere sexet end tvivl på egne evner og den værdi, man kan bidrage med ;)
Drop det med at ”jeg glæder mig til at..” eller ”håbe på at høre fra jer” – skriv hellere noget a la: 
  • ”I har vakt min interesse, har jeg vakt jeres?”
  • ”Jeg ser frem til at møde jer og uddybe, hvordan jeg kan hjælpe.” 
  • ”Mine idéer til at flytte flere kunder i jeres retning deler jeg gerne med jer til samtalen”
Men find din helt egen version, så disse tre ikke ender med at blive den nye kliché.

Skabelon til din ansøgning

Decorative