5 gode råd til at håndtere konflikter

De fleste har oplevet konflikter på arbejdspladsen og været i tvivl om, hvordan de skal håndtere dem. Er du en af dem, så læs med her, hvor vi giver 5 bud på, hvordan du bliver bedre til at håndtere konflikter.

Artikel 5 Min.
af Lane Markholt-Hansen

Konflikter og uenigheder er en uundgåelig del af at være på en arbejdsplads og kan være kilde til store frustrationer.

Magtbalancen til chefen, fordelingen af ressourcer, uklarhed i forhold til ansvarsområder, for store arbejdsbyrder og dårlig kommunikation er blot nogle af de udfordringer, mange møder.

Det er ikke rart og det tager energi, men heldigvis kan der gøres noget ved det. Med viden om forebyggelse af konflikter og hvordan vi håndterer dem og undgår dem, kan man komme langt og vende frustrationen til glæde og motivation.

Det fortæller Lars Chr. Andersen, der er karriererådgiver i CA og en af underviserne på CA’s nye webinar om Konflikthåndtering. Han giver her sine fem bedste råd til at løse konflikter.

1. Vis interesse og dyrk fællesskabet

Nogle folk er bare mere ’likeable’ end andre. Men uanset hvor charmerede man er eller ikke er, kan man arbejde med at skabe ens sympati og blive både afholdt og accepteret af kollegerne.

Og det er ikke uvigtigt. Hvis andre har sympati for dig, kan du sagtens slippe afsted med at have en dårlig dag. Det er langt sværere, hvis de synes, at du er en selvcenteret enspænder.

For at opbygge sympati og skabe en god relation, er det en god idé at vise interesse for folk. Vær opmærksom på jeres fælles referencepunkter.

Holder I med samme fodboldhold, har I læst samme bog eller er I vilde med samme rockband? Dyrk alt det, I har til fælles, da det giver et godt fundament til at håndtere eventuelle konflikter.

En anden ting, man kan gøre, er at gøre små tjenester for hinanden. Hvis du er meget bedre til at løse en bestemt opgave, er det smart, at du gør det.

Det er med til at skabe sympati, at du hjælper og bruger dig selv. Det skaber et godt samarbejde i teamet og er med til at forebygge konflikter.


2. Brug teambuilding til at løsne op

En dag på kontoret kan blive virkelig lang, hvis der er dårlig stemning mellem dig og en kollega eller I aldrig snakker sammen. Her er teambuilding et godt trick.

Teambuilding er et vigtigt værktøj til at skabe de grundlæggende forudsætninger for, at man bedre kan arbejde sammen og håndtere konflikter.

Hvorfor så det? Teambuilding skaber sammenhold, fordi I bliver opmærksomme på, hvordan I som team løser opgaver sammen og kommunikerer med hinanden.

Du kommer tættere på dine kolleger og oplever dem på et andet plan. Du betragter dine kolleger og team som mennesker bag deres rolle. Jo bedre du kender dem som personer, jo nemmere er det at arbejde sammen og håndtere konflikter.

3. Se objektivt på sagen

Brok, utilfredshed og demotivation fra en kollega gør det ikke nemmere at løse en konflikt.

Ikke desto mindre kan du ikke ændre på den andens humør og må derfor øve dig i at skelne mellem person og sag. Så kan du nemlig blive uafhængig af, hvilket humør din kollega er i, og kan i stedet fokusere på selve sagen.

Så - se på sagen udefra. Vær objektiv. Anerkend den andens humør og vær undersøgende og nysgerrig. Tal ud fra dig selv og sig fx: ”Jeg kan mærke, at du er oprevet - hvad er det, der gør, at du er frustreret?”

Undersøg, hvad der reelt er af motiver bag ved den andens humør - i stedet for at dømme med det samme.

4. Se tingene fra den andens synspunkt

Forsøg at undgå at definere uoverensstemmelsen som en konflikt. Betragt det som en forhandling i forhold til nogle forskellige ønsker eller opfattelser.

Brug forhandlingsteknikker. En god teknik er at forsøge at se tingene fra den andens synsvinkel og ikke kun give udtryk for egne interesser.

Først der begynder man at gå i løsningsmode og kan finde smarte løsninger til fordel for begge parter. I stedet for at have en ”Jeg vil have”-indgangsvinkel, handler det om at blive enige om nogle overordnede kriterier.

Man kan evt. bruge retfærdighedssansen og henholde sig til lønstatistikker, fair fordelingsprincip af opgaver og regne løsningen ud bagefter. Igen - skeln mellem person og sag.


5. Tal ud fra dig selv

Man kan sige ting på mange måder. Og kommer det lidt uheldigt ud, kan det nemt blive årsag til en konflikt. Hvis fx folk føler sig pressede, agerer de ofte i effekt og har ikke overskud til at sige tingene på en god måde.

Forebyg konflikter ved at skabe en god vane med at bruge opbyggende kommunikation i konflikten. Fortæl ud fra dig selv, hvordan du oplever situationen, og hvad den andens adfærd gør ved dig.

Lad altid pilen pege ind imod dig selv. Og undgå at tillægge den anden motiver og tolke på den andens vegne. Det er netop noget af det, der trigger konflikter.

Og husk, at det skal sidde i rygmarven. Øv dig i det i hverdagen – ikke i konfliktsituationen. Så vil du - selv når du kommer under pres - kommunikere opbyggende pr. automatik.

Når først du står midt i konflikten, kan du ikke begynde at tænke på, hvad du skal sige og hvordan.

Webinar

Konflikthåndtering

Lær hvordan du får en konstruktiv tilgang til konflikter, hvor du bevarer kontrollen over din egen reaktion. Du får metoder til hvordan, du kan forebygge fremtidige konflikter med din adfærd og din måde at kommunikere på.

Tilmeld dig webinar