swipegesture

Sådan vender du en konflikt til noget positivt

Vi støder alle på konflikter på vores arbejdsplads, men det er forskelligt, hvordan vi reagerer på dem.

Artikel 6 Min.
af Lars Chr. Andersen og Lane markholt-Hansen

Konflikter er noget, de færreste bryder sig om. De forstyrrer, spilder tid og ødelægger relationer hos medarbejdere og ledere.

Derfor er der god grund til at forebygge konflikter, men det ikke altid muligt eller tilrådeligt at undgå dem.

Er du først havnet i en konflikt, skal du vide, at du rent faktisk kan vende en konflikt til noget, der skaber positiv energi, hvis du vel og mærke håndterer situationen optimalt. En energi, der kan forbedre samarbejde, skabe win-win-situationer og helt nye konstruktive løsninger.

Her kan du se 5 måder, der kan gøre konflikten til en drivkraft, der leder til udvikling og innovation.


1. Mærk energien, den positive stress

Fokuser på konfliktens positive energi. Du kommer ingen vegne med passivitet, opgivenhed eller flugt.

Udnyt i stedet den energi, der kan opstå i en konflikt, positivt. Det kan føles som en form for positiv stress, som du sandsynligvis kender fx fra en konkurrence mod kollegerne eller i en fodboldkamp.

Stress behøver ikke at være negativt, kun hvis det er vedvarende eller overdrevent. Holder du det på et niveau, hvor der opstår en venskabelig kappestrid, kan det give masser af positiv stress.

Så kan du få noget positivt ud af konflikten. Helt ligesom i de gamle Olympiske Lege, der oprindeligt var baseret på krigeriske discipliner som spydkast, bueskydning og brydning, men som udviklede sig til en venskabelig kappestrid mellem forskellige nationer.


2. Giv samarbejdet et løft

Tag konfrontationen og få renset luften. Det skaber energi, når du undgår at lade konflikten fylde i dine tanker. Hvis du går og putter med det og ikke får løst konflikten, kan relationen blive meget dårligere.

Du antager måske fejlagtigt noget om modparten, og det kan føre til bagtalelse eller mobning. Når du tager konflikten, får du forløsning og kridtet banen af, så I begge ved, hvor I står.

Vær undersøgende – prøv nysgerrigt at forstå, før du gør dig håb om at blive forstået. Hvis du er heldig, vil misforståelser og forkerte antagelser forsvinde ud af verden.

3. Sæt skub i innovationen

Brug konflikten som en kilde til innovation eller kreativitet. Ofte beror en konflikt på uenighed. I ser på samme sag fra forskellige vinkler.

Når du vil skabe en kreativ løsning, skal du netop belyse sagen fra så mange sider som muligt og samle folk, der har forskellige synspunkter. Alt bliver belyst og noget nyt opstår, når I ser tingene på en helt anden måde.

Så gå ind i konflikten og få belyst sagen fra så mange sider som muligt. Måske en helt ny, uventet, kreativ løsning opstår?


4. Gå efter win-win-situationer

Gå ind i konflikten som i en konstruktiv forhandling. Det handler om at finde løsninger, som I begge kan forlige jer med.

Afdæk alle parternes interesser og søg så efter så mange win-win-situationer som muligt, hvis du vil løse konflikten og have noget godt ud af den.

Nogle gange kan en brændende platform skubbe til en løsning, altså skabe et incitament til at finde en løsning. Det er ikke af ond vilje, at I ikke finder en løsning, men med en brændende platform er I simpelthen nødt til at tage stilling til det og rykke på det.


5. Hep på smarte, konstruktive løsninger

Find smarte, konstruktive løsninger via konflikten. Vi kalder det kreativ destruktion (creative destruction). Når du ødelægger noget, kan der ud af asken opstå en løsning, som du ikke kunne have fundet uden konflikten.

Du kender mekanismen fra det meget hypede udtryk ”disruption”, hvor hele brancher eller markedsområder kan blive fortrængt af en ny måde at gøre forretning på, såsom musikstreaming, Uber eller AirBnB. Du skal bryde det hele ned for at kunne bygge op igen. Det er det, konflikter kan nogle gange.