10 tips til at gå på messe

Af Annette Meding, Manova A/S

Du ved det godt - du skal forberede dig! Men hvordan?... Tag de ti gode råd til dig, og så er du klar til at messe!

Karrieredagene giver dig en hel unik mulighed for at komme i kontakt med et bredt udsnit af dit kommende arbejdsmarked – men hvordan ’messer’ du?

Vi giver dig her nogle idéer til, hvordan du bliver messeklar. og hvordan du får mest muligt ud af at dit messebesøg – og hvordan du bruger dit messebesøg i din jobsøgning bagefter

1. Vær bevidst om dit mål

Messen kan bruges på flere måder, og det er en god idé at tænke over, hvad du gerne vil have ud af dit messebesøg. Når du ved, hvad du går efter, er det meget nemmere at få noget brugbart med hjem. Er det generel inspiration, du kommer efter? Er det idéer og kontakter til din kommende
hovedopgave? Konkrete tilbud om praktik- eller graduate-forløb? Rådgivning fra a-kasser, erhvervsråd eller jobbanker? Eller leder du efter håndfaste kontaktpersoner i interessante virksomheder, som du kan sende en uopfordret ansøgning til?

2. Søg information inden messebesøget

Undersøg hvilke virksomheder og organisationer, der deltager på Karrieredagene – du kan få en samlet oversigt i messekataloget samt læse mere om de enkelte virksomheder i profilannoncerne. Udvælg de virksomheder, du gerne vil tale med på messen, og medtænk gerne nogle mindre kendte af slagsen. Små og mellemstore – og lokale – virksomheder kan rumme mindst lige så mange job- og karrieremuligheder som de større og globale virksomheder. 

3. Registrér dig

Registrér dig og se, hvilke virksomheder og organisationer, der efterspørger talenter med netop din uddannelsesbaggrund. Du kan også få et oversigt over, hvilke ledige job de medbringer på messen. På den måde kan du skabe dig et overblik over, hvem du skal tale med under dit messebesøg.

4. Forbered spørgsmål

Det er nemmere/lettere at indlede en samtale med potentielle arbejdsgivere, hvis du har forberedt et par spørgsmål. Find ud af, hvad du gerne vil vide om den pågældende virksomhed – er det deres erfaring med kandidater med din uddannelsesbaggrund, er det information om hvordan en arbejdsdag
kunne se ud i virksomheden, eller er det deres kommentarer til din projektopgave? Det kan også være spørgsmål om deres arbejdskultur, værdier, konkrete arbejdsområder, muligheder for udstationering eller noget helt andet.

5. Forbered en elevatortale

En elevatortale er en kort præsentation af dig selv - en slags mundtligt CV med fokus på centrale områder. Det er her, du kort og klart formidler, hvad du kan – det vil sige, du fremhæver dine samlede kompetencer og din overordnede faglige profil frem for dine specifikke fag og spredte erfaringer.

6.  Henvend dig til virksomhederne

På messen har du mulighed for at få en uforpligtende snak med medarbejdere fra de deltagende virksomheder. Ofte er der både relativt nyuddannede medarbejdere, erfarne HR-folk og fagpersoner repræsenteret på standene – hvem du synes, det er nemmest at tage kontakt til, er helt op til dig. Under alle omstændigheder er det vigtigt at huske, at alle virksomheder og organisationer deltager på Karrieredagene for at komme i kontakt med studerende, nyuddannede og jobsøgende for at tale med jer og besvare jeres spørgsmål. Derfor: Ret ryggen, stå ved dine kompetencer og spørg løs!

7.  Tag på messe sammen

 –  Gerne med en studiekammerat - og inspirér hinanden til gode kontaktspørgsmål, eller brug blot hinanden som makkere, hvis ikke du bryder dig om at gå rundt på en messe alene. Samtidig er det vigtigt at give hinanden god tid alene, når I er faldet i snak med en virksomhed – ofte bliver samtalerne dybere og mere konkrete, end hvis I færdes i en gruppe.

8. Notér stikord

Når du tømmer tasken efter flere timer på messen, kan det være svært at huske det ene navn fra det andet. Med nogle få stikord bagpå de visitkort og brochurer, du har fået, er det meget nemmere at sende det helt rigtige brev og CV i dagene efter.

9. Besøg Jobgalleriet, vær åben og giv dig tid

Selvom du er godt forberedt og har udvalgt netop de virksomheder og organisationer, du gerne vil tale med, er det en god idé at have antennerne ude. Hvem ved – måske findes drømmejobbet eller den fantastiske projektidé på standen lige ved siden af? Besøg JobGalleriet (et standområde på messen) og få en oversigt over de virksomheder, der efterspørger netop dig; måske bliver du overrasket over bredden i efterspørgslen. JobGalleriet er fyldt med konkrete job-/ praktiktilbud m.m. fra virksomhederne på messen og kan også bruges som en konkret indgangsvinkel til en samtale.
Sæt god tid af, når du besøger Karrieredagene. Det tager hurtigt flere timer at være på messe, hvis du både skal tale med en del virksomheder, notere stikord fra samtalerne, deltage i nogle af de spændende foredrag og have tid til at lade dig inspirere yderligere.

10. Brug messebesøget aktivt bagefter

Efter besøget på Karrieredagene er du formentlig kommet hjem med en stak visitkort og brochurer og ikke mindst idéer til, hvem du skal sende en ansøgning til. Det er en rigtig god idé at handle hurtigt, mens virksomhederne stadig kan huske dig – enten ved at sende en ansøgning eller en mail, hvor du takker for samtalen på messen og gør opmærksom på, at du vil gemme deres kontaktinformation til senere brug. Brug også messekataloget aktivt efter messen – i virksomhedspræsentationerne er der masser af brugbar jobsøgningsinformation.

RIGTIG GOD MESSEDAG!