Den perfekte uopfordrede ansøgning... findes ikke!

Af Sanne Juel, karriererådgiver, CA karrierepartner og a-kasse

Når du skriver en uopfordret ansøgning, kender du ikke virksomhedens behov. Du aner ikke, hvad de har brug for. Ej heller om de har økonomi til at ansætte dig. Så du skyder lidt i blinde.

Surt show. Der findes ingen perfekte uopfordrede ansøgninger. Uopfordrede ansøgninger handler om, at du kommer foran i ’ansøgningskøen’ og gør dem opmærksomme på, at du FINDES. Og dermed øger du dine chancer for at komme til samtale. Og få job. Men selvom den perfekte ansøgning ikke findes, kan man jo godt lade sig inspirere af gode eksempler på uopfordrede ansøgninger.

I CA viser vores statistik, at op mod hver tiende af alle jobs bliver besat via de såkaldte ’uopfordrede ansøgninger’. Så jo, der er en chance for job ved at søge uopfordret. Du har muligheden for at gøre virksomheden opmærksom på et behov, de har, som du kan løse for dem, uden de var klar over det…

Men vær opmærksom på, at du i første omgang ikke kender:

  • Den du skriver til (dvs. din målgruppe)
  • Virksomhedens kultur
  • Virksomhedens værdier (du kan dog Google dig lidt frem)
  • Deres finansielle situation (har de overhovedet råd til at ansætte dig)

Så tag det ikke personligt ved afslag.

Skabelon: Hvordan skriver du en uopfordret ansøgning?

Der er mange muligheder. Først og fremmest skal du kunne svare på disse HV-spørgsmål:

  • Hvem er du?
  • Hvorfor skriver du til den?
  • Hvordan vil du kunne bidrage
  • Hvilken forskel kan du gøre for virksomheden?
  • Hvilke opgaver og problemer vil du kunne løse for den?
  • Hvornår vil du kunne komme til samtale/starte i job?

Din ansøgning skal afspejle DIN personlighed og være ægte. Du kan evt. vælge at lave tre forskellige uopfordrede ansøgninger.

  • Den super korte uopfordrede ansøgning (kun en 5-6 linjer) og vedhæfte dit CV for yderligere informationer
  • Den klassiske uopfordrede ansøgning
  • Den vovede uopfordrede ansøgning

Der er to metoder

  1. Du målretter din uopfordrede ansøgning PRÆCIS til den virksomhed, du VED, du vil arbejde i. Her er der stor kvalitet, research og know how i din ansøgning. Den er specialdesignet til virksomheden.
  2. Du søger bredt og kan bruge den ’samme’ uopfordrede ansøgning til flere virksomheder. Her handler det også om kvantitet, hvor du kan ramme flere.

For guds skyld – FØLG OP

Ring til virksomheden, efter du har sendt din uopfordrede ansøgning af sted. Der er meget højere hit rate for dem, der efterfølgende følger op på deres afsendte materiale.

Eksempler på uopfordrede ansøgninger

Her er fire eksempler på uopfordrede ansøgninger, som du kan brug som inspiration, men SKRIV DIN EGEN VERSION

Eksempel 1 - cand.merc

Eksempel 2 - kommunikation

Eksempel 3 - med løntilskud

Eksempel 4 - cand.merc.


Få CA's gratis e-bog "Jobbet er dit" med inspiration til din jobsøgning

** Ja tak, jeg ønsker at modtage e-bogen og accepterer samtidig, at CA kontakter mig telefonisk og/eller på e-mail med henblik på en dialog om CA's medlemsfordele, hvor der kan ske yderligere indsamling af personoplysninger. CA opbevarer mine data i 4 år. CA tilmelder mig ikke automatisk til nyhedsbreve og lignende, og jeg kan til hver en tid få indsigt i samt tilbagekalde mit samtykke ved at skrive til kommunikation@ca.dk. Du kan læse mere i vores persondatapolitik eller kontakte vores dataansvarlige for spørgsmål og klager: Kianoush Yazdanyar, direktion@ca.dk.


Klik her, hvis du vil læse flere artikler med inspiration, tips og tricks om ansøgning >

Læs mere om CA karrierepartner og a-kasse

Læs også:

Til kamp mod de kedelige klichéer i ansøgninger!

Drop dem i dine ansøgninger. Kedelige klicheer i ansøgninger er fyld. Du bruger vigtig plads på noget, der ikke nødvendigvis sælger dig.

Det handler jo i første omgang om, at du kommer til samtale.

Få inspiration direkte i din mailboks

Bliv klogere på job og karriere med CA's nyhedsbrev til folk på arbejdsmarkedet: