Er du i førersædet i dit liv? - 8 veje til at tage styringen

Af Helle Rosdahl Lund, ledelsesrådgiver, foredragsholder og direktør i CBAF - Center for balance mellem arbejdsliv og familieliv.

Vi skal kunne det hele: Have et godt arbejdsliv, en sød partner og et godt familieliv. Der ingen grænser for alt det, vi vil.  På arbejde og derhjemme. I dagligdagen og i drømmene. Men hvordan når vi det hele, uden blive ramt af stress og udbrændthed?

Dit arbejdsliv skal passe til dig, dit liv og din familie. Ikke det, som andre gør, men lige netop det, der er det rigtige for dig, så du er ”rodfæstet” og robust og ikke bliver blæst omkuld

Her er 8 gode råd til dig, der gerne vil bevare balancen og tage styringen i dit liv.

1. Hop ind på førersædet i dit liv.

Det er DIT liv. Du har denne ene gang til at gøre det til dit drømmeliv. OK. Jeg ved godt, at nogle tror på flere liv. Men der er ingen garantier. Derfor er det vigtigt, at du bruger tid på at stoppe op, og finde ud af om du er på vej det rette sted hen.

Livet er en livslang opgave. Der er ingen recept. Derfor er det også vigtigt, at det er dig, der er i førersædet i dit liv: Hvor vil du hen? Hvad vil du gerne opleve på turen? Hvad vil du gerne opnå i år?

Husk, nogle gange kan man opleve, at der sker mere end man kan overskue. Så er det vigtigt at vide, hvor du kan hente hjælp.

Leder du andre mennesker, er dit personlige lederskab ekstra vigtigt. Du bliver sat i spil på mange måder – job, personligt, flere kræver mere af dig – også nogle gange modstridende krav, og du har et medansvar for dine medarbejders balance, så de ikke vælter med stress.

I dit personlige lederskab ved du, hvad der er vigtigt for dig, hvorfor det er det, samt hvordan du skal styre efter dette.

2. Beslut din arbejdstid – og overhold den

Der er nok at gøre. Som leder står uforudsete hændelser ofte og banker på, og vælter din planlægning. Hvis din arbejdsdag er fleksibel, er der chance for aldrig at give hjernen den tid til at have fri, som den skal have for at fungere.

Beslut derfor din arbejdstid, og styr hårdt efter det. Sørg for at der er ”tidslommer”, hvor du har fri, hvor du ikke kan træffes. Hvis du selv overholder og respekterer dine tidslommer, så gør dine medarbejdere det også.

Det samme gælder i et team. Få afklaret forventningerne til, hvornår I er ”på” og har ”fri”. Det skal ikke være ’One-size-fits all’, men en klar forventningsafstemning, koordinering og overholdelse af forventningerne.

Det sjove er, at forskning viser, at det også gør jer mere effektive, og får jer til at kommunikere bedre, og det fremmer samarbejdet og de resultater og mål I skal levere.

3. Få styr på din søvn og dine sengetider

Søvnen er din ven. Søvnen er gratis og bivirkningsfri medicin. Mens du sover, sker der mange processer i kroppen, der hjælper dig mod sygdom og gør dig klar til næste dags udfordringer.

Lad os tage et par fordele:

  • Søvn fremmer indlæring og hukommelse
  • Søvn har en positiv påvirkning af humøret
  • Søvn reducerer mængden af stresshormonet kortison
  • Søvn regulerer appetitten 

Du fremmer den bedste søvn ved at have en fast sengetid og tidspunkt for, hvornår du står op.

4. Ryd ud i dine PUSH-beskeder

Så kom der en mail, en sms, breaking news eller måske en der vil spille med dig. Der er PUSH-meddelelser over alt. Det kræver for meget fokus, og hver gang du får en besked, bliver du hevet ud af det, du er ved at lave.

Ryd ud i alle PUSH-beskeder, så du kan lave det vigtigste og koncentrerer dig om det du skal. Slå dem fra, som ikke er nødvendige, og saml resten, så du tjekker dem på én gang på bestemte tidspunkter af dagen.

5. Delegér alt hvad du kan

Der er ingen, der skal lave det hele selv. Det er ineffektivt. Det tager for lang tid. Det har en stressende effekt. Og det er ikke sikkert, at det er den rigtige mand til den rigtige opgave. Så delegér alt det, du kan:

  • Hvilken opgave skal delegeres?
  • Hvem er den rette til opgaven?
  • Skal opgaven overdrages fremover, så brug den tid, der skal til for at andre er klar til det. Det er kompetenceudvikling
  • Og husk. Der er ingen, der har glæde af, hvis du er stresset, sur og overbelastet. Hverken derhjemme eller på arbejde.

6. Brug tomat-teknikken

’Jeg skal ikke i køkkenet’, tænker du måske. Men tomat-teknikken er ikke helt dum. Den handler om at blive mere effektiv og produktiv uden at brænde ud. Og det lyder da ikke tosset?

Tomat-teknikken stammer fra en italiensk studerende, der i slutningen af 80érne begyndte at læse i intervaller. For at holde styr på tiden benyttede han et køkken-ur, der var formet som en tomat – deraf navnet tomat-teknik – eller Pomodoro Technique – som nu er internationalt anerkendt som et godt middel til at øge effektiviteten.   

Sådan bruger du tomat-teknikken:

  • Arbejd 25 minutter
  • 3 minutters pause
  • Efter hver 4. arbejdsperiode, skal pausen være 15-30 minutter. Her kan du benytte pausen til at komme væk fra dit kontor – tag lidt luft eller andet.

7. Motion gør en forskel

Motion holder hjernen og kroppen frisk og giver dig energi. Det har vi vidst længe. Det gør det ikke mindre rigtigt. Men det kan være svært at få plads til det i en travl dagligdag.

Find tidslommer – få motionen sat ind i din daglige kalender. Kan du lave det sammen med partner eller familie, så I kan være fælles om det? Det behøves ikke altid. at være noget man gør hver for sig.

8. Lav en daglig to-do og I-did liste’

To-do lister er brugt af mange. Men prøv også at lave en I-did liste. Det er forbløffende effektivt.

To-do listen kender du sikkert. Skriv de ting op, der er vigtige at tage fat på dagen efter, så du har overblikket, når du møder på arbejde.

Lav I-did listen, inden du går hjem. Skriv alt det, du nåede. Der kommer altid mere til i løbet af en arbejdsdag, og det er vigtigt, at du synliggør for dig selv alt det du faktisk får fra hånden, så du er motiveret og klar til dagen efter.

Jeg håber, at du kan tage nogle af metoderne til dig, så du kan forbedre den balance, du gerne vil opnå.

Helle Rosdahl Lund er direktør, ledelsesrådgiver og foredragsholder. Hun har arbejdet med ledelse, strategi, forretningsudvikling, HR og etablering af virksomheder i Danmark og udlandet og er formand for Tænketanken CBAF – Balance mellem arbejdsliv og familieliv (2005) og Fremtidens bedste ledelses praksis (2012). Helle Rosdahl Lund rådgiver og skriver bl.a. om work-life balance, diversitet, det fleksible arbejdsliv og ledelse.

Helle blogger om fremtidens ledelse på www.hellerosdahllund.com.

Twitter @HelleRLund

CBAF.dk