Er du og din virksomhed klar til LinkedIn?

Af Charlotte Østergaard Steentoft, Digital Works

Der opstår hele tiden nye muligheder for virksomheder, og flere og flere bruger LinkedIn som rekrutteringsværktøj. Men hvad skal du gøre som privatperson og som virksomhed for at sikre dig, at du har en professionel tilstedeværelse på LinkedIn?

LinkedIn Company Profile

Der har længe eksisteret de såkaldte company profiles, hvor man som virksomhed kan skrive lidt om, hvem man er, og hvad man laver, samt interesserede kan følge med i, hvem som er ansat osv. Men for nylig blev det nu muligt at præsentere sine produkter og services direkte på LinkedIn. Man kan altså vi liste alle sine produkter direkte på LinkedIn og endda linke direkte ind på sin produktside eller webshop. Der er med andre ord blevet kortere mellem LinkedIn og ”køb-knappen”.

Nogle af de virksomheder, som har præsenteret deres produkter på LinkedIn, er HPDell og Microsoft. Vi har hos Digital Works valgt at præsentere vores services på vores profil på LinkedIn. Det giver os mulighed for at nemt at opgive kontaktpersoner inden for de forskellige kategorier direkte på LinkedIn.

Derudover kan man på LinkedIn anbefale produkter eller services, hvilket gør det nemt for andre at se andre brugeres vurdering. Virksomheder kan nu integrere en ”LinkedIn Recommend-knap” direkte på sit website – en knap de fleste af os kender fra Facebook. Vi har testet den på vores eget website.

LinkedIn har givetb virksomheder adgang til LinkedIn Analytics. Det er nu blevet muligt at få indsigt i, hvem der besøger ens virksomheds profil. LinkedIn Analytics giver dig bl.a. data såsom antal visninger, antal kliks på produkter/services samt indsigt i, hvilken branche de besøgende kommer fra. Værdigfuld indsigt hvad enten din virksomheds formål på LinkedIn er at sælge produkter og services eller rekruttere nye dygtige folk. Det er desuden blevet muligt at koble sin virksomheds blog og Twitter konto til virksomhedsprofilen, således at disse vises direkte på LinkedIn. Se hvordan. Med tiltagene er det efterhånden blevet muligt at etablere et mini-website direkte på LinkedIn. Hvilket bestemt ikke er nogen dårlig idé at gøre, eftersom LinkedIn ligger flot i søgeresultaterne på Google.

LinkedIn for dig som privatperson

Som tidligere nævnt bliver LinkedIn i højere og højere grad nu benyttet som rekrutteringsværktøj. LinkedIn har for nylig lanceret en ny jobsektion som bl.a. foreslår jobs til brugerne – jobs udvalgt efter ens branche med mere. Alle tiltag som gør det væsentligt at have en professionel tilstedeværelse på LinkedIn. Jeg har her samlet et par råd til, hvordan du optimerer din egen profil på LinkedIn.

  • Et vellignende billede af dig selv – vi ser stadig rigtig mange, som ikke har sat billede af sig selv på sin LinkedIn profil. Det tager kun 2 minutter og giver (efter min mening) et meget bedre og personligt indtryk end uden billede. 
     
  • Lav en ”ren url” også kaldet ”vanity url” på din public profile. Med en pæn og letlæselig url er det nemmere (og pænere) at linke til din profil fra ex din autosignatur i mails m.m. For at ændre denne skal du blot gå ind under ”Edit My profile”, gå ned til ”Public profile” og klikke på ”edit” efter url’en. Her kan du så ændre din url, så den fx hedder https://www.linkedin.com/in/charlottesteentoft/ i stedet for den normale, som indeholder diverse tal m.m. 
  • Skriv et kort resume af dit nuværende og dine tidligere jobs. Fokuser på dine arbejdsopgaver og ikke mindst dine resultater. 
     
  • Lav sigende links ud af LinkedIn: I stedet for at taste eventuelle links ind som ”My company” eller ”My blog”, så udnyt muligheden for selv at skrive, hvad du linker til. Gå ind under ”Edit My Profile” og klik på ”Edit” ud for ”Website”. Her vælger du så ”Other” og får så muligheden for selv at taste, hvad du linker til. Dette kunne være din virksomheds navn, din Facebook profil eller hvad der giver mening for dig. 
     
  • Har du en blog, bruger du SlideShare til at uploade præsentationer, eller har du andet materiale, du ønsker at dele på LinkedIn? Så husk, at du ved hjælp af Applications kan tilføje både blog og præsentationer til din profil. En fin måde at lave et udvidet CV eller præsentere dit arbejde og resultater på. Du finder mulighederne under Applications Directory under ”More…” i øverste fane. 
     

Jeg håber du kan bruge disse tips. LinkedIn er uden tvivl i rivende udvikling, og de kommer hele tiden med nye muligheder for både virksomheder og privatpersoner.


Digital Works

Hos Digital Works sikrer vi, at virksomheder og organisationer er en del af den digitale udvikling og opnår det ønskede udbytte, i forhold til ambitioner og målsætninger. Vi hjælper kort sagt virksomheder med at arbejde mere professionelt med de digitale medier. Dette gør vi bl.a. igennem in-house træning, uddannelse, seminarer samt sparring og eksekvering på både taktisk og strategisk niveau. Derudover afholder vi løbende gratis seminarer indenfor diverse digitale discipliner – Seminarerne er åbne for alle.

www.digitalworks.dk