Find din bryggerhest - kunsten at overbevise

Af Ole Strand, Kommunikationskonsulent i CA. Foto das büro

Hvordan trænger du igennem med dine budskaber? Retoriker Kell Jarner Rasmussen giver dig nogle fif, der gør din tale og din præsentation bedre.

Lytter folk til, hvad du siger, når du holder tale, eller når du skal holde en præsentation? Forstår du at få budskabet ud til dine tilhørere?

Nogle få er naturtalenter, men for de fleste kommer den fængende præsentation ikke af sig selv. Den kræver, at du har forberedt dig grundigt, mener Kell Jarner Rasmussen, der er retoriker og adm. Direktør i Rhetor – Rådgivende retorikere.

Find dit budskab

I stedet for at have rigtig mange budskaber så skal du reelt have et eneste budskab. Gennemtænk på forhånd det ene budskab, som du gerne vil have at de skal kunne huske, når de går fra mødet. "Vi vil så gerne have det hele med, når vi komme med en præsentation. Vi har en masse viden, som vi gerne vil dele. Problemet er bare, at tilhørerne ikke kan rumme for mange informationer ved en mundtlig præsentation. Man kommer som tilhører let til at falde ud, og tænke på noget helt andet, så snart der kommer en overfyldt powerpoint, for mange tal, eller hvis der bliver snakket lidt abstrakt. Så falder man fra, og lader tankerne flyve, og tænker på opvask eller indkøb i stedet, og misser pointen", siger Kell Jarner Rasmussen.

Hav situationsfornemmelse

Som taler eller kommunikatør er det allervigtigste, at have situationsfornemmelse. Dit budskab kan være nok så godt, men hvis du ikke har tilpasset det til den konkrete situation, hvor du skal aflevere det, risikerer du, at det går helt henover hovedet på folk.

"Du er nødt til at transformere dit budskab, så det passer til omstændighederne. Hvis du for eksempel vil slå et slag for ordentlighed – en værdi i din virksomhed, hvad vil det så sige i salgsafdelingen? Er det for eksempel at sende et tilbud inden for tre dage? Og hvad er det hos teknikerne ude i produktionen? Der handler det måske, om at sørge for at ledningerne er bundet sammen, så vi ikke snubler i dem. Det afgørende er, at du tilpasser din tale eller præsentation, så den passer til dit publikum", siger Kell Jarner Rasmussen.

Ledere og vidensarbejdere er gode til fakta og tal, og vi elsker at bruge dem. Men det er sjældent dem, som tilhørerne husker. De husker det gode og konkrete eksempel.

"Hvis dit publikum skal kunne huske dit budskab, så skal de kunne se det for sig. hvorfor tale om firføddede hovdyr, når man kan tale om bryggerhesten Rufus? Skal du fortælle om trafiksikkerhed, så fortæl om en ulykke, eller den gang du blev reddet af din cykelhjelm. Jo mere konkret du bliver, jo mere kan vi sanse det, jo bedre kan vores hjerner huske det, og jo bedre resultater vil dine budskaber føre til", siger Kell Jarner Rasmussen.

 

Analyser situationen – Kend din pentagon

Pentagonen indeholder de fem elementer i enhver talesituation:

Når du har undersøgt de fem elementer, handler analysen om elementernes indbyrdes relationer: Hvad kender tilhørerne til taleren? Hvad er talerens relation til emnet? Hvilket sprog passer til omstændighederne? Osv.

Taleren

Hvem er du som taler i forhold til publikum? Hvilken særlig autoritet har du i forhold til dit emne og dine tilhørere? Hvis du siger, du har arbejdet med emnet i tyve år, giver det bagslag, hvis din fremstilling røber en mangelfuld viden. Så hellere indrømme dine mangler og demonstrere dine styrker på andre områder.

Tilhørerne

Hvem er dine tilhørere? Hvilke slags illustrationer, hvilken grafik, hvilket sprog og hvilke eksempler appellerer til dem? På en skala fra velvillig til fjendtlig, hvordan er tilhørernes indstilling til dig og dine pointer?

Målet

Hvad er målet med din tale? Hvis du fx præsenterer et projekt for en gruppe beslutningstagere, så må du ikke forveksle talens mål med projektets mål. Talens mål er det budskab, du vil have dem til at huske og handle efter, når talen er slut.

Som Tony Blair’s taleskriver sagde om budskabet: If you don’t have one, invent one! Der skal nemlig være et.

Omstændighederne

Omstændighederne er alt rundt om den tale, du holder. Tid, sted og aktuelle begivenheder, der interesserer publikum.

Har de lyttet til mange andre før dig? Så husker de højst én pointe. Er du i Herning? Så kan du måske citere byens borgmester. Har arrangøren lige fejret sit 25 års jubilæum? Så husk at få sagt tillykke.

Sproget

Sproget skal tilpasses taleren, tilhørerne, målet og omstændighederne. Det samme gælder de eksempler, der skal bære dine budskaber.

Det, der virker godt i en skurvogn i Skive, falder til gulvet på rådhuset i Ringsted. Spørg derfor dig selv, om tonen skal være kammeratlig, forretningsmæssig eller højtidelig?

 


5 Retoriske redskaber. Kilde: Rhetor.dk

Kontrast

Hvid står skarpest over for sort. Dit budskab står skarpest over for sin modsætning. Verden er nuanceret, men der er kontrasterne, vi husker bedst.

Hjælp dit publikum – skærp dit budskab med kontrasten.

Tretallet

Tretallet hjælper dit publikum til at huske. Tretallet har nemlig en indbygget rytme, der får indholdet til at klæbe som lim til den menneskelige hjerne.

Brug fx tretallet ved at nævne tre gode grunde, tre mulige løsninger eller tre vigtige punkter i din tale.

Broen

Byg en sproglig bro hen til det sted, hvor dit publikum er. Tag udgangspunkt i dine tilhørere. Tal til en start om fælles mål, I allerede har nået. Tal om fælles oplevelser, I har haft. Derefter kan du tale om indholdet i dit budskab: Hvad betyder dit budskab for deres daglige indsats? Hvorfor er dit budskab er en fordel for dem? Oversæt de økonomiske mål og organisationsplanen til tal og eksempler, som giver mening for medarbejderne.

Vaccinen

Når man vaccinerer et barn, indsprøjter man en smule af den farlige virus for at aktivere barnets immunforsvar.

På samme måde kan du styrke dit budskab ved selv af bringe det farligste modargument frem i din tale. Så er dine tilhørere mere modstandsdygtigt vaccineret, når de møder modargumentet næste gang.

Rufus

Skal dit publikum huske dit budskab, skal de sanse det. Skift derfor abstrakte begreber ud med konkretet eksempler.

Skal de huske, hvordan man behandler heste? Så fortæl om Rufus, bryggerhesten med den hvide manke, den varme mule og det høje vrinsk. Når de har set, mærket og hørt Rufus, husker de også, hvordan han bør behandles.

Kell Jarner Rasmussen, retoriker