Guide til en værdig opsigelse

Af Ole Strand, Kommunikationskonsulent i CA

En opsigelse er altid en voldsom omvæltning for den, der bliver opsagt. Det bliver aldrig en god oplevelse. Men det er lederens ansvar, at håndtere fyringen så godt som muligt. Af hensyn til den fyrede, men også af hensyn til de øvrige medarbejdere. Det mener Inge Brandt Simonsen, der er karriererådgiver i CA.

Inge Brandt Simonsen har mange års erfaring som HR manager og konsulent, og har varetaget mange opsigelser – både individuelle og masseafskedigelser. Og hver eneste opsigelse er en voldsom oplevelse for alle parter.

”En opsigelse har enorme konsekvenser for den, der bliver opsagt. Det er en oplevelse som sætter sig i sindet, uanset hvordan det tackles. Chok, tab af selvværd, bekymring for fremtiden. Det er hele korthuset, der ramler. Men hvis opsigelsen er uværdig, og man føler sig dårligt eller uretfærdigt behandlet, så tager det længere tid at komme videre. Det kan være svært at lægge det fra sig og fokusere på det næste job”, siger Inge Brandt Simonsen.

Uro blandt de tilbageblevne

En opsigelse påvirker ikke kun den, der bliver opsagt. Den påvirker også alle de medarbejdere, der bliver tilbage.

”Uanset hvad, så skaber en opsigelse uro blandt medarbejderne, men den bliver forstærket, hvis opsigelsen sker på en uhensigtsmæssig måde. Jo mere en opsigelse er kørt efter bogen med en ordentlig timing, begrundelse og respekt for den opsagte, jo større sandsynlighed er der for, at medarbejderne bevarer tilliden til ledelsen, så de kan føle sig trygge”, siger Inge Brandt Simonsen.

Chefen må tage konflikten

Ofte bunder den dårlige fyring i, at det heller ikke er en sjov oplevelse for chefen.

”Det er nok den værste ledelsesopgave at skulle fyre en anden. Og hvis man er konfliktsky bliver det ikke nemmere. Derfor ser vi nogle gange de dumme sager, hvor lederen har udskudt og udskudt opsigelsen, og ender med at gøre det fredag eftermiddag, lige inden alle skal hjem – eller i de grelle tilfælde med en mail, et brev eller en sms. Men det er bare ikke godt nok”, siger Inge Brandt Simonsen.

Aldrig om fredagen

En opsigelse skal være ansigt til ansigt, så medarbejderen kan få en ordentlig forklaring, og så skal det aldrig være på en fredag, for der skal være mulighed for at følge op på opsigelsen, når medarbejderen har sundet sig.

”Det allervigtigste er faktisk, at man kan få lov til at tale med nogen, og få sat ord på de følelser, man har og fortælle at man er vred, fortælle at man er ked af det, eller forvirret. Hvis du bare får en kort besked og opsigelsen i hånden, og bliver sendt ud af døren og hjem på weekend, så kan du sidde der alene og ruge over en masse uforløste spørgsmål. Der skal altid være mulighed for, at den opsagte får tid til at forstå budskabet og få svar på sine spørgsmål og give udtryk for frustrationer, som man ikke lige tænkte på under selve opsigelsen. I situationen tænker man nemlig slet ikke klart”, siger Inge Brandt Simonsen.


Læs også CA’s tidligere artikler om opsig­else: ’Sådan bliver du i jobbet’ og ’Undgå at fyre i blinde’.