Hvad signalerer dit profilbillede? Fremstår du kompetent, sympatisk og indflydelsesrig?

Af Ole Strand - kommunikationskonsulent i CA Karrierepartner og a-kasse

Vidste du, at selv professionelle fotos kan give det forkerte indtryk på din LinkedIn-profil eller dit CV. Tjek dit foto på Photofeeler, og få din score på, hvor kompetent, sympatisk og indflydelsesrig du ser ud - og gode råd til forbedring.

De fleste har efterhånden lært, at det ikke dur med fest- og feriebilleder på CV og LinkedIn. Profil-billedet skal understøtte din erfaring og kompetencer og give et professionelt indtryk,

Men selv om du ikke har solbriller på eller en bardisk i baggrunden af billedet, kan dit profilbillede godt give et dårligt indtryk. 

Du synes måske selv, at det ser godt ud - og det samme gør familie og venner måske. Men I ser ikke objektivt på  fotoet, fordi du kender dig selv - og de kender dig, og det farver indtrykket af dit foto. Din mor synes jo altid, at du ser godt ud, og dine venner ved, at du er rar, og de egenskaber lægger de ind i billedet, selvom du måske ser lidt småsur ud.

Derfor er det meget mere vigtigt, hvordan folk, der ikke kender dig, reagerer, når de ser dit foto – hvad enten det er på et CV, på LinkedIn eller på dit firmas hjemmeside.   

Det er konceptet bag photofeeler.com, hvor andre brugere vurdererer dit billede objektivt på ganske kort tid.

Det er nemt og sjovt - men det kan også være noget af en øjenåbner for, hvad dit profilfoto udstråler.

Du bliver målt på 3 områder

Du kan uploade dit billede på Photofeeler og få det vurderet i tre kategorier, alt efter om du skal bruge det til 'Business', 'Social' eller 'Dating'.

Hvis du vælger 'Business', bliver dit billede bedømt på, om du er kompetent, sympatisk og indflydelsesrig. Alt det, som man gerne vil udstråle på fx LinkedIn. 

Vurderingen bliver lavet af andre brugere af Photofeeler. Det er gratis, hvis du bruger lidt tid på at vurdere andres brugeres billeder - og det skal du klart gøre.

Det giver god inspiration både til what-to-do og what-not-to-do. Der er selvfølgelig små kulturelle forskelle på fx indere, amerikanere og europæere, som man skal tage højde for. En inder med medalje om halsen for at se ekstra kompetent ud, fx. Men trods den store overvægt af især amerikanske brugere, kan du sagtens få en fornuftig feedback. 

Vi har testet Photofeeler

Jeg uploadede en hurtig selfie ved skrivebordet. Travl og myndig kommunikationsmand, tænkte jeg. Men nej, nogenlunde kompetent, usympatisk og uden indflydelse var dommen blandt Photofeelers brugere.  

Heldigvis har Photofeeler selv analyseret deres data, så på deres hjemmeside er der en masse gode tips til, hvad der virker bedst. 

Formel påklædning og et smil rækker langt, så på med jakken og et stort smil til et nyt billede.

... Og ka-tjiiing, steg vurderingerne mærkbart på alle tre kriterier. Men træerne vokser ikke ind i himlen. Min sympati-score ligger 'kun' på gennemsnittet, og der kom også kommentarer om skæv beskæring og en urolig baggrund. Så der er stadig plads til forbedring, men også gode råd til, hvordan det kan gøres bedre..

Det gik bedre for to andre CA-prøvekaniner. Vores virksomhedspraktikant Teitur testede først sit LinkedIn-foto, som han også bruger  i jobsøgningen.

Det klarede sig okay, men hans kropsholdning er lidt defensiv, og hans øjne er svære at se for skygger.

Et nyt foto tættere på med bedre lys, øjenkontakt og en mere formel skjorte fik ham til at se mere kompetent  og indflydelsesrig ud. Så nu bliver fotoet skiftet.

Og så var der vores karriererådgiver Sanne, som klarede sig ganske pænt med sit første lidt mørke billede, selvom smilet var lille. 

Men da hun skiftede det ud med et ud med et close-up, en mere selvsikker holdning og et større smil, blev hendes ratings tårnhøje på alle tre kriterier.

Sympati-scoren er vigtig

Hvorfor er det vigtigt, at score højt på sympati? Er det ikke vigtigere at fremstå kompetent, Jo, selvfølgelig er det vigtigt, at du fremstår kommpetent. 

Men den personlige kemi er absolut afgørende, når man skal arbejde sammen - hvem gider arbejder sammen med en sur stodder, hvis man kan undgå det.

Og undersøgelser viser, at sympatiske mennesker har større chancer for at blive hyret, få hjælp på jobbet, få nyttig information fra andre og blive tilgivet for fejltagelser. 

Så smil da, for pokker. 

Sådan får du et foto, der virker

Photofeeler har undersøgt, hvad der giver høje ratings - og det er universelle tricks, som alle kan bruge. 

Skab øjenkontakt

Vis dine øjne og gerne med øjenkontakt. Hvis du kigger væk eller har solbriller på, virker du mindre sympatisk, og som om du vil undvige beskueren. 

Lad være med at spærre øjenene op. Hvis du kniber øjnene en lille smule sammen, fremstår du straks mere selvsikker, og det får dig til at virke mere kompetent og indflydelsesrig, men folk opfatter dig også som lidt mere sympatisk.

Find det store smil frem

Smil tæller positivt på alle faktorer - og hvis vi kan se dine tænder, bliver sympati-scoren meget større end, hvis du smiler med lukket mund. 

Vær pæn i tøjet

Vil du se kompetent og indflydelsesrig ud, så skift t-shirten ud med en pæn skjorte/bluse/jakke. Det kan godt være, at Mark Zuckerberg går rundt i t-shirts, men hvis du gør det samme, udstråler du IKKE den samme kompetence og indflydelse. Så selvom det er en kliche, så virker Business-looket, når man skal se kompetent ud. 

Men husk lige, at jakke og slips og totalt business-look også kan blive for meget i nogle brancher, hvor dress-koden er mere afslappet. Er du kreativ i reklamebranchen eller IT-designer, skal du nok droppe slipset. MORALEN ER: Brug Photofeeler som rettesnor, men sørg for at ramme det look, der passer til din branche.   

Vær selvsikker

Lad være med at falde sammen og ligne en undskyldning for dig selv. Ret dig op, og vis en åben attitude.Tag fotoet i øjenhøjde. Helst, så du ser en lille smule ned mod beskueren: Så virker det som om, at du har mere power. Hvis du derimod kigger op mod kameraet/beskueren, virker du mindre og mere hjælpeløs på billedet.

Billedkvaliteten skal sidde i skabet

Sørg for, at billedet er skarpt og ikke for mørkt. Det giver et uprofessionelt indtryk, som smitter af på dine kompetence- og indflydelsesscorer. Det betyder til gengæld ikke noget, om det er sorthvide eller farvebilleder - så længe farverne ikke er skingre eller overmættede med farve. 

New Research Study Breaks Down “The Perfect Profile Photo”.

Prøv selv Photofeeler >